آخرین خبر

رقابت داغ محسن چاوشی و یغمایی در اوضاع قرمز

در تابستان امسال خوانندگانی نظیر محسن چاوشی، کاوه یغمایی، اشکان خطیبی، حامد فقیهی و… آلبوم‌های جدیدی را روانه بازار خواهند کرد.

پولاد امین در شهروند نوشت: در شرایطی که بازگشت تهران -و بیشتر شهرهای بزرگ دیگر- به وضعیت قرمز کرونایی یک بار دیگر موجب تعطیلی سالن‌های سینما و تئاتر و البته کنسرت‌های موسیقی شده؛ بازار موسیقی اما چندان نشانی از رکود ندارد و به خصوص در روزهای اخیر با انتشار آلبوم‌های چند خواننده محبوب و کنجکاوی‌برانگیز مانند محسن چاوشی، کاوه یغمایی، اشکان خطیبی و حامد فقیهی شاهد رونق و جوش‌وخروشی جذاب در این عرصه هستیم…

محسن چاوشی می‌آید

مهم‌ترین اتفاق بازار موسیقی در چند وقت اخیر شاید مجوز گرفتن محسن چاوشی برای انتشار آلبوم جدیدش باشد. یازدهمین آلبوم محسن چاوشی که تحت عنوان “واحدا” با تهیه‌کنندگی بابک حمیدیان و ایمان مهاجر به زودی منتشر خواهد شد.

خبرگزاری‌ها و رسانه‌های هنری در روزهای اخیر نوشته‌اند که آلبوم “واحدا” به آهنگسازی و خوانندگی محسن چاوشی مجوزهای لازم برای انتشار را کسب کرده و به زودی روانه بازار موسیقی خواهد شد. آلبومی با هشت قطعه که اشعار تمامی قطعات را خود محسن چاوشی سروده و شرکت ترانه شرقی آن را منتشر می‌کند.

آدم‌های شب‌زده کاوه یغمایی

آلبوم جدید محسن چاوشی البته تنها اتفاق مهم بازار موسیقی نیست و اتفاقات دیگری نیز در این عرصه رخ داده که فضای جالبی را شکل خواهند داد. از جمله انتشار آلبوم جدید کاوه یغمایی که در روزهایی که انتشار چند تک‌آهنگ یک بار دیگر نام کوروش یغمایی، پدر موسیقی راک ایران را بر سر زبان‌ها انداخته، این اتفاق می‌تواند مُهر اثباتی باشد بر قدرت و تأثیرگذاری این خانواده هنرمند در فضای موسیقی این سرزمین…

آلبوم جدید کاوه یغمایی که چهارمین آلبوم رسمی این خواننده، آهنگساز و نوازنده موسیقی راک به شمار می‌آید، “آدم‌های شب‌زده” نام دارد و چند روزی است که به بازار موسیقی عرضه شده است.

“آدم‌های شب‌زده” شامل هشت قطعه باکلام است که با همکاری چهره‌های متفاوت موسیقی تولید شده است که در این میان می‌توان به میثم یوسفی، علیرضا آذر، مسعود میردامادی، مزدا شاهانی، کوشا دلشاد و فرید نیکفام اشاره کرد. ساخت موسیقی و تنظیم تمام قطعات نیز بر عهده خود یغمایی بوده که آخرین آلبومش را به نام “منشور” سال ۹۵ منتشر کرده بود.

گفتنی است که از یغمایی پیش‌تر شاهد انتشار آلبوم‌های “مترسک” و “سکوت سرد” نیز بوده‌ایم…

مجوزدار شدن خواننده بی‌مجوز!

تمام اتفاقات البته منحصر به انتشار آلبوم‌های جدید نیستند و در این میان اتفاقاتی مانند مجوز گرفتن یک خواننده بی‌مجوز و زیر زمینی نیز در ایجاد یک فضای پرجوش‌وخروش در عرصه موسیقی نقش مهمی داشته‌اند.

این خواننده که در روزهای اخیر با دریافت مجوز رسمی خوانندگی توانسته شور و حالی در فضای موسیقی ایران به وجود آورد، امیر عظیمی نام دارد. خواننده زیرزمینی پاپ که پس از ۱۳ سال فعالیت غیررسمی سرانجام اخیرا موفق به اخذ مجوز شد و خیلی زود، به عنوان نخستین اقدام نیز اولین آلبوم خود به نام “سیب هوس” را روانه بازار کرد. آلبومی که گفته می‌شود ترکیبی از قطعات جدید و پرمخاطب امیر عظیمی است که فضای ویژه و عاشقانه قطعات او را دارند و امیر عظیمی این آلبوم را توسط شرکت ترانه شرقی در دسترس شنوندگان قرار خواهد داد.

درباره آلبوم “سیب هوس” باید این نکته را نیز گفت که پیش‌فروش این آلبوم در قالب ۲۲ قطعه به دو صورت فیزیکی و دیجیتالی از شنبه ۱۲ تیرماه آغاز شده است.

آلبوم‌های جدید در راه‌اند!

در کل می‌توان گفت که نوعی ترافیک نسبی در مسیر انتشار آلبوم‌های موسیقی وجود دارد و علاوه بر این چند نفر و البته سالار عقیلی که همین چند وقت اخیر آلبوم شیخ بهایی را منتشر کرده، آلبوم‌هایی مانند “زنی چنین که تویی” به خوانندگی اشکان خطیبی، “دنیای من” به خوانندگی مهدی گرجی و “شیراز شهر راز” به خوانندگی حامد فقیهی، خواننده شیرازی در نوبت انتشار قرار دارند.

در کل بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت ارشاد در سه ماهه نخست سال‌جاری، برای تولید ۹۸۰ تک‌آهنگ و ۶۹ آلبوم، مجوز انتشار صادر شده است. آماری که اگرچه در قیاس با دوران اوج انتشار آلبوم‌های موسیقی چندان هم چشمگیر به نظر نمی‌رسد، اما از این‌رو که انتشار آلبوم موسیقی به واسطه گستردگی فضای مجازی و البته عدم رعایت کپی‌رایت تا حد زیادی توجیه خود را از دست داده، همین آمار و ارقام نیز شگفت‌انگیزند! به خصوص که هر آلبومی به فاصله کوتاهی از انتشار، شاهد انتشار نسخه غیرقانونی‌اش می‌شود و این مهم‌ترین عاملی است که انتشار آلبوم‌های جدید را غیرقابل توجیه و تجربه‌ای محکوم به شکست می‌کند!

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “رقابت داغ محسن چاوشی و یغمایی در اوضاع قرمز”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید