آخرین خبر

شنیدن قصه اولین چاه نفت ایران

به گزارش آوای ایرانیان، «به دشت مفتون» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار تولید شده در حوزه موسیقی است که به تازگی توسط گروه «اتاق» به آهنگسازی امید سعیدی منتشر شد.

بامداد افشار تنظیم کننده تمامی قطعات و نوازنده سازهای الکترونیک، امید سعیدی آهنگساز، نویسنده متن، آواز، نوازنده پیانو و نی انبان، نیوشا قربان نوازنده دمام و هم خوان، پویا شمالی نوازنده بیس، اصغر پیران خواننده، ری دیکتی نوازنده ساکسیفون وامین سلیمیان نوازنده بوق شاخی گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

«به کعله» بر اساس ترانۀ محلی و آهنگی از محسن شریفیان، «آبی‌های دریایی» و «اندر بندر» و «بوشهر تا استرالیا» بر اساس ترانه‌های محلی، ترانۀ «تا همیشه» برگرفته از اشعار خیام و حافظ، موسیقی «تا همیشه» بر اساس تم خیامی باقر آرامی، تضمین «قتل مفتون» از فایز دشتی و مفتون بردخونی آثاری هستند که در این مجموعه موسیقایی منتشر شده‌اند.

در توضیحات تکمیلی آلبوم «به دشت مفتون» آمده است:

این آلبوم شامل خرده‌روایت‌هایی است از زندگی روزانۀ مردمان ساحل‌نشین. روایت‌هایی از امید و آرزو، دلدادگی، عطش و اشتیاق، ترس، سوگ، اعتراض و کوچ. مکان این روایت‌ها جایی است که روزگاری اولین چاه نفت ایران در آن کنده شد و حالا تبدیل شده به یک قرارگاه عاشقانه.

«به دشت نفتون» دارای ۹ قطعه است. «به کعله» تنظیم جدیدی از ترانه فولکور بوشهری با عنوان «کعله» است. «آبی‌های دریایی» تحت تاثیر نمایشی است که مادرِ آهنگساز در کودکی‌اش بر اساسِ داستانِ «اهل غرق» نوشته منیرو روانی‌پور خلق کرده است و «اُندر بُندر» به بستنِ آب کنسول‌گری انگلستان زمانِ سلطه‌شان بر این شهر حکایت دارد و نوعی موسیقی اعتراضی است و «تا همیشه» نگاهی جدید به خیام‌خوانی بوشهری است.

قطعه «بوشهر تا استرالیا» قصه آتش‌سوزی جنگل‌های استرالیا و بوشهر را تعریف می‌کند. «قتل مفتون» نیز روایتی از دوبیتی‌های فایز و مفتون است. «آریوز» از ظلم‌های خارجی‌هایی می‌گوید که روزگاری بر بوشهر مسلط بودند و «کوچ» داستانِ حضرت یونس را بیان کرده و نگاهی به پدیده مهاجرت دارد و و سرانجام قطعه «اهواز» افسانه‌ای است که به از دست دادنِ رازها توسطِ شیطان از اجرام آسمانی سخن می‌گوید.»

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شنیدن قصه اولین چاه نفت ایران”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید