آخرین خبر

شرط برگزاری کنسرت‌های بزرگ در دوران کرونا

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته در زمینه برگزاری کنسرت‌های موسیقی طی روزهای کرونایی توضیحاتی را در این زمینه ارائه داد.

محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سرانجام برگزاری یا عدم برگزاری کنسرت‌های موسیقی در روزهای کرونایی توضیح داد: همان طور که می‌دانید تداوم شرایط کرونایی در ۱۷ ماه گذشته به تعلیق بسیاری از فعالیت‌ها و مشاغل منجر شد که مشاغل حوزه فرهنگ و هنر هم از این موضوع مستثنی نبودند. البته در فواصلی که از پیک قرمز کرونایی فاصله گرفتیم، تلاش‌هایی برای از سرگیری فعالیت‌های گروهی صورت گرفت. حتی در این زمینه جلسات متعددی با سالن‌های برگزاری، تهیه‌کنندگان، تشکل‌های صنفی موسیقی برگزار شد و دستورالعمل‌های جامع بهداشتی تهیه شد اما تا شرایط به سمت رنگ نارنجی و زرد رفت مساله بازگشایی‌ها تئاتر یا سینما و موسیقی مطرح شد و تا یکی از آنها آغاز به کار کرد، مجدد شرایط بهداشتی به رنگی سخت‌تر تغییر پیدا کرد و باز آن فعالیت به تعلیق رفت. گرچه در این ایام هم که برخی سالن‌ها مشغول فعالیت هستند هنوز با اعتماد مردم از تامین سلامتی شان بصورت کامل حاصل نشده و سالن‌ها از اقبال کافی برای حضور مردم برخوردار نشده‌اند.

وی با اشاره به شرایط حاکم بر اجراهای زنده موسیقی بیان کرد: در حوزه موسیقی چه به صورت مکاتبات رسمی از سوی وزارتخانه چه در قالب حضور ما به همراه نمایندگان تشکل‌های صنفی حوزه موسیقی در جلسات ستاد کرونا، مساله اجراهای موسیقی و شباهت و تفاوت آن‌ها با اجراهای نمایشی و سینمایی تشریح شده و استدلال‌های عزیزان نیز در ستاد کرونا شنیده شده است. این در حالی است که معاون هنری و بنده نیز مستقیماً با مسوولان ارشد وزارت بهداشت گفتگوهایی داشته‌ایم.

اله یاری گفت: در این شرایط استدلال ما این بوده و هست که در حوزه موسیقی با دو پدیده مواجه هستیم. اول اجراهای حوزه ردیف دستگاهی، نواحی و کلاسیک که همواره این اجراها در سالن‌های کوچک و در مقیاس با سالن‌های تئاتر و سینما برگزار می‌شود و اگر آنجا برای صد نفر و با سی تا پنجاه درصد ظرفیت سالن، امکان حضور مخاطب برای تماشای تئاتر و سینما فراهم است، در اینجا نیز باید این امکان فراهم باشد. خاصه آنکه مخاطب موسیقی ردیف دستگاهی، کلاسیک و نواحی، مخاطب خاص است و نگاه تفننی به این موسیقی و حضور در سالن ندارد. در این چارچوب با گفتگوهایی که صورت گرفته و برنامه‌ریزی در معاونت امور هنری، امیدوار هستم بعد از پایان ماه محرم و صفر و به شرط عدم تداوم شرایط پیک کرونایی که فقط مشاغل گروه یک اجازه فعالیت دارند، بتوانیم این گروه از اجراها را با رعایت دستورالعمل‌ها و سقف پذیرشی که برای سالن‌ها از سوی دفتر موسیقی تعیین می‌شود از سر بگیریم. توسعه واکسیناسیون عمومی نیز که شتاب گرفته به تحقق این امر کمک می‌کند.

نتایج آخرین رایزنی‌ها درباره کنسرت‌ها/ شرط برگزاری کنسرت‌های بزرگ

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره برگزاری کنسرت‌های موسیقی در سالن‌های بزرگ هم تصریح کرد: در خصوص اجراهای بزرگ در سالن‌های بزرگ، با تردیدهای ستاد ملی کرونا مواجه هستیم که به نظر می‌رسد دغدغه درستی است. کما اینکه دوستان عنوان می‌کنند تا زمان به حداکثر رسیدن واکسیناسیون، امکان حضور مخاطبان به صورت گسترده در مجامع بزرگ نیست. از طرفی تهیه‌کنندگان این نوع از اجراهای بزرگ نیز به دلیل پیش‌بینی حضور ناکافی مردم در سالن‌های بزرگ در شرایط فعلی کرونایی، ریسک برگزاری آن‌ها را چندان منطقی نمی‌شمارند. حتی در چند مورد به صورت محدود و آزمایشی مجوزهایی برای اجراهایی در فضای باز از سوی برخی ادارات ارشاد شهرستان صادر شد که آن هم برگزار نشد.

اله یاری خاطرنشان کرد: در اجراهای بزرگ فاکتورهای اقتصادی و انگیزشی مردم هم مهم است و باید امیدوار باشیم با تکمیل واکسیناسیون و نیز اعتماد بخشی به مردم برای تامین سلامتی شان، دوباره گردهم‌آیی های تجمیعی مذهبی، ورزشی و فرهنگی هنری رونق سابق خود را بازیابد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شرط برگزاری کنسرت‌های بزرگ در دوران کرونا”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید