آخرین خبر

این فستیوال ملی نیست!

عباس اسماعیل‌گل: بیش از یک دهه است استان کرمان سالانه میزبان جشنوار ملی موسیقی نواحی است و بدون شک طی این سال‌ها مسؤولان مختلف استان و هنرمندان و فرهیختگان این استان با توجه به پتانسیل و امکانات خود تمام تلاش‌شان را کرده‌اند به بهترین شکل میزبان جشنواره سراسری موسیقی نواحی در کشور باشند و از حق نگذریم در این مساله تا حدودی موفق هم بوده‌اند. البته طی سالیان اخیر برخی کارشناسان و فعالان موسیقی نواحی معتقد بودند جشنواره ملی موسیقی نواحی باید به صورت دوره‌ای در یک استان برگزار شود تا به معنای حقیقی نام جشنواره ملی برازنده آن باشد، همچنین دوره‌ای میزبان شدن استان‌های مختلف، ضمن اینکه موجب رعایت عدالت فرهنگی و هنری از سوی مسؤولان فرهنگی کشور می‌شود، معرفی بیشتر پتانسیل‌های فرهنگی و موسیقایی استان‌ها و مناطق مختلف را در پی دارد. از سویی برخی‌ها که متولی برپایی جشنواره موسیقی جوان به صورت متمرکز در استان کرمان هستند، به این مساله اشاره می‌کنند که با توجه به برپایی متمرکز جشنواره موسیقی فجر در تهران، هیچ ایرادی ندارد جشنواره موسیقی نواحی هم به صورت متمرکز در یک استان برگزار شود که در پاسخ به این عده باید گفت از آنجا که جشنواره موسیقی نواحی ویترین فرهنگ و هنر اصیل مناطق مختلف کشور است، به لحاظ محتوایی با نفس برپایی جشنواره موسیقی فجر بسیار متفاوت است و باید این حق را برای هنرمندان موسیقی نواحی سراسر کشور قائل شد که جشنواره ملی موسیقی نواحی به صورت دوره‌ای، هر سال در یک استان برگزار شود تا با این اقدام انگیزه‌های هنرمندان استانی که میزبان خواهد بود، دو چندان شود. همچنین یکی از معضلاتی که موسیقی نواحی در کشور طی سالیان اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کند، خطر از بین رفتن تاریخ شفاهی بزرگان و پیشکسوتان موسیقی نواحی مناطق مختلف کشور است که بدون شک یکی از مهم‌ترین راه‌های نجات موسیقی نواحی از این خطر بزرگ، شناساندن موسیقی نواحی هر منطقه به نسل جوان آن منطقه است تا نسل جوان با دریافت انگیزه‌هایی مبنی بر حفظ فرهنگ و هنر بومی منطقه خود، به طور خودجوش نسبت به حفظ و اشاعه آن اقدام کند. در چنین شرایطی برپایی جشنواره ملی موسیقی نواحی برای جوانان آن منطقه و استان این انگیزه‌ را به اوج می‌رساند که تمام توان خود را صرف معرفی موسیقی نواحی زادگاه خود کنند. از این رو امیدواریم با تدبیر مدیران جدید وزارت ارشاد در دولت سیزدهم از سال آینده جشنواره ملی موسیقی نواحی هر سال در یک استان برگزار شود.
البته ناگفته نماند هیچ کدام از کسانی که با برپایی متمرکز جشنواره ملی موسیقی نواحی در استان کرمان مخالفند، به تعطیلی دائم جشنواره موسیقی کرمان اعتقاد ندارند و مسؤولان فرهنگی استان کرمان می‌توانند برای حفظ برند، این جشنواره را به صورت استانی یا چندسالانه برگزار کنند.
در پایان این گزارش بد نیست به وضعیت اسفناک پیشکسوتان موسیقی نواحی هم اشاره شود. قطعا اساتید پیشکسوتی در سراسر کشور هستند که از شرایط مالی مناسبی برخوردار نیستند اما این قشر صرفا به دنبال تکریم و احترام از سوی مسؤولان فرهنگی هستند و بدون‌شک مستمری ماهانه ۱۰۰ هزار تومانی در شرایط فعلی جامعه، برای اساتید هنر کشور نوعی تحقیر محسوب می‌شود. دوم آنکه منظور از حمایت از بزرگان و اساتید موسیقی اصیل و نواحی این مرز و بوم صرفا کمک مالی به این قشر نیست، بلکه باید بخش قابل توجهی از بودجه‌هایی که به اسم حمایت از موسیقی اصیل و فاخر در اختیار نهادها و مراکز گذاشته می‌شود، هزینه ضبط، نگهداری و توزیع آثار این میراث‌داران هنر بااصالت ایرانی شود و در کنار این موارد، در ضبط آلبوم‌ها و اجراهای این اساتید نقش‌آفرینی کنند؛ اتفاقی که طی سال‌های اخیر خیلی کمرنگ بوده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “این فستیوال ملی نیست!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید