آخرین خبر

خواننده مشهور هزار خانوار سیل زده را تحت پوشش قرار می‌دهد

به گزارش آوای ایرانیان، نشست خبری کنسرت خیریه محمد معتمدی، امروز ۲۱ خرداد ۹۸ در ساختمان اتاق بازرگانی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، فاطمه فرید نماینده انجمن دیدبان آزادی و توسعه (هنارس) آغازگر این نشست بود و ضمن مختصر توضیحی در مورد فعالیت‌های این انجمن، گفت: انجمن دیدبان آزادی و توسعه(هنارس) از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. فعالیت ما بعد از سیل لرستان شروع شد و تا همین روزها به کار کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده مشغول بوده‌ایم.

نماینده انجمن دیدبان آزادی و توسعه در ادامه افزود: در همین راستا به فکر برگزاری یک کنسرت خیریه افتادیم که عواید آن را برای خانوارهایی که شناسایی کرده بودیم اختصاص دهیم از این رو با آقای معتمدی صحبت کردیم و خوشبختانه ایشان هم همچون همیشه از کار خیر استقبال کردند. ما در امر کمک‌رسانی روی افراد معلول و کسانی که ناتوانایی‌های خاص دارند، خانوارهای روستایی و کودکان تمرکز کرده‌ایم. تمام تلاشمان این است تا حدود هزار خانوار را که در بررسی‌هایمان مشخص کرده‌ایم تحت پوشش و کمک‌های خود قرار دهیم.

محمد معتمدی خواننده موسیقی نیز توضیحات خود را با دغدغه حرفه‌ای خود آغاز کرد و گفت: مدت‌ها بود که این دغدغه را داشتم که بخش زیادی از جامعه ما هیچ وقت مخاطب هیچ کنسرتی نبوده‌اند. بخش زیادی از مردم ما کنسرت را یک کالای فرهنگی دور از دسترس می‌دانند. برای مثال یک خانواده با درآمد حدود یک میلیون تومانی برای رفتن به یک کنسرت باید حقوق یک ماهش را خرج یک کنسرت کند. از این رو رفتن این قشر از جامعه به کنسرت غیرممکن است و در توان این قشر از جامعه که بیشترین بخش جامعه را نیز تشکیل می‌دهند خارج است.

معتمدی درباره طرحی که مدتی‌ست در مورد آن صحبت کرده و با اجرای برنامه‌های متعدد آن را از قالب شعار خارج کرده در ادامه گفت: برنامه هنر برای همه را از نوروز امسال شروع کردیم تا مردمی با درآمد متوسط هم بتوانند از کنسرت‌ها استفاده کنند. خیلی دست تنها بودم تا اینکه از سوی انجمن دیدبان توسعه و آزادی به من پیشنهاد دادند تا کنسرتی برای کمک به سیل زدگان لرستان برگزار کنیم. دیدم این حرکت به نوعی در راستای همان حرکتی است که من در نظر دارم. یعنی من به دنبال برگزاری کنسرت‌های ارزان هستم و این انجمن هم به فکر برگزاری کنسرتی خیریه با قیمت بلیت‌های پایین هستند. البته دو سوی این ماجرا و هدف، ارزشی بوده هم جنبه خیریه این رویداد و هم جنبه پیش‌برد تفکر «هنر برای همه» که با این برنامه تداوم می‌یابد.

او در ادامه افزود: اگر واقع بینانه ماجرا را ببینیم، به لحاظ استراتژی و سیاست‌گذاری حرفه‌ای در این کار، پیگیری اینچنین ایده‌ای شکست مطلق است. چراکه فکرش را بکنید من برای تداوم این تفکر باید بلیت‌ها را با کمترین قیمت عرضه کنم در صورتی که از نوازنده گرفته تا دیگر عوامل حق‌الزحمه‌شان سرجای خود است و مساله مادی این کار بسیار اندک می‌شود. از جنبه ایجاد جایگاه برای منِ هنرمند هم خیلی باعث جایگاه خاصی نمی‌شود تازه هنرمند را با عرضه کنسرت‌های ارزان قیمت، بسیار دم‌دستی می پندارند و واقعا خوب که اندیشیده می‌شود، بجز همان اخلاق و وجدان درونی برای بهره اقشار مختلف از هنر، عایدی مادی و جایگاهی برای هنرمند ندارد.

معتمدی در مورد استقبال دیگر هنرمندان و موزیسین‌های سرشناس از همین قضیه هنر برای همه گفت: بخش زیادی از هنرمندان وارد این عرصه نمی‌شوند و علتش این است که نتیجه‌اش سراسر شکست است. شما باید از حق خودت بگذری. مسئله دیگر این است که بعد از برگزاری کنسرت ارزان قیمت اگر بخواهید کنسرت خودتان را برگزار کنید دیگر نمی‌توانید با قیمت بالا بلیت‌هایتان را بفروشید. چرا که همه منتظر کنسرت‌های ارزان شما می‌مانند. ضمنا این چنین کارهایی هیچگونه امتیاز اجتماعی خاصی هم ندارد. من می‌توانستم کنسرت خودم را در سالن‌های مختلف تهران برگزار کنم و درآمد خاص خودم را هم داشته باشم اما این کار را نکردم و پای «هنر برای همه» ماندم.

معتمدی در مورد ارکستر و نوازندگان این کنسرت نیز اظهارداشت: برای این اجرا ارکستری بسیار بزرگ شبیه ارکستر ملی جمع کرده‌ایم. آهنگ‌های خیلی خوبی آماده و تنظیم کرده‌ایم و امیدوارم بتوانیم در این کنسرت هم به اهداف والای هنری برسیم و هم به اهداف عالی کمک به مردم سیل زده لرستان. آنچه دولت نمی‌تواند انجام دهد را هنرمندان باید انجام دهند. اجرای برنامه‌های اینچنینی در جهت تقویت روحیه ملی و وحدت بین اقوام بسیار موثر است.

این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه در مورد انتخاب این ارکستر عنوان داشت: چندی پیش در همدان با ارکستری اجرا داشتم که رهبرش آقای زندی بود. چیزی که برایم بسیار مهم و خوشایند بود این است که این ارکستر قطعه‌ها را مطابق با فواصل موسیقی ایرانی که دارای ربع پرده‌ هستند اجرا می‌کرد. این درست همان چیزی بود که سال‌ها انتظار داشتم، با ارکستر ملی بشنوم. ارکستر ملی ما سال‌هاست که اثری در دستگاه سه‌گاه و ابوعطا اجرا نکرده است.

ارکسترهای بزرگ ما همیشه از دستگاه‌ها یا مایه‌هایی بهره می‌برند که ربع پرده نداشته باشد یا حتی در بسیاری از آثار ربع پرده را حذف کرده و گام آن آهنگ را بصورت بدون ربع‌پرده یا به اصطلاح موسیقی «تامپره» اجرا می‌کنند. برای مثال قطعه «ای ایران» در آواز دشتی ساخته شده است اما آنچه ما در ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک اجرا می‌کنیم، تعدیل شده و اصلا ربع پرده‌های آواز دشتی را ندارد.

معتمدی در پایان در مورد قیمت بلیت‌های این کنسرت خیریه گفت: قیمت بلیت‌های این کنسرت از ۲۵ تا ۸۰ هزار تومان تعیین شده است.

کنسرت محمد معتمدی ۲۹ خرداد در سالن میلاد نمایشگاه برگزار می‌شود. همچنین کنسرت گروه «سازینه» که از همین سری کنسرت‌ها و برای کمک به سیل‌زدگان لرستان برنامه ریزی شده، روز قبل از کنسرت معتمدی در تاریخ ۲۸ خرداد در همین سالن برگزار خواهد شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “خواننده مشهور هزار خانوار سیل زده را تحت پوشش قرار می‌دهد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید