آخرین خبر

سیمای بی مخاطب

گروه فرهنگ و هنر: نظرسنجی جدید پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیون در حالی منتشر شده است که این نظرسنجی حاوی دو نکته قابل توجه بود یکی آنکه برنامه های مسابقات زنده ورزشی شامل  کشتی قهرمانی جهان و مسابقات فوتبال در صدر پربیننده ترین برنامه های تلویزیون در مهرماه گذشته قرار گرفتند دوم آنکه در میان ۱۰ برنامه پربازدید صداوسیما، شبکه سه سیما با داشتن ۶ برنامه صدرنشین است که از این تعداد برنامه این شبکه، ۴ برنامه برنامه ورزشی، یک برنامه معارفی و یک مسابقه سرگرم کننده به چشم می خورد.

از سوی دیگر قرار گرفتن مستند «حیات وحش» از شبکه مستند در رده سوم پرمخاطب ترین برنامه مهرماه صداوسیما در نوع خود قابل تامل است. اما یکی از مواردی که در این نظرسنجی ذهن هر مخاطبی را به خود جلب میکند قرار گرفتن تکرار برنامه «خندوانه» با اجرای رامبد جوان از شبکه نسیم در رده چهارم این نظرسنجی است که این اتفاق خود به خود گواه بسیاری ازمسائل در خصوص کیفیت برنامه های پاییزی رسانه ملی می تواند باشد که پس از پخش زنده مسابقات ورزشی و مستند «حیات وحش» بیشتر مخاطبان ترجیح دادند وقت خود را به تماشای یک برنامه تکراری بگذارند تا صدها برنامه تولیدی شبکه های مختلف سیما که با هزینه های گزاف به تولید میرسد را تماشا نکنند.

اما نکته دیگری که در خصوص نتایح نظرسنجی پرمخاطب ترین برنامه های مهرماه تلویزیون می توان به آن اشاره کرد سهم ناچیز شبکه یک در میان ۱۰ برنامه پرمخاطب است و این شبکه با مستند «ایرانگرد» که تولید سیما فیلم است در رده هشتم بیشترین بازدید برنامه های سیما را به خود اختصاص داده است . اما در ادامه نباید به سادگی از غیبت برنامه های شبکه های دو، پنج و چهار در نتایج این نظرسنجی گذشت، شبکه هایی که با هزینه های نجومی صدها برنامه در حوزه های مختلف را روی آنتن می رسانند و اینک زمان آن است که مدیران این شبکه ها به خوبی تامل کنند که چرا سالهاست برنامه های شبکه شان کمترین سهمی ار در میان برنامه های پرمخاطب دارند، همچنین مدیران جدید صداوسیما هم بهتر است بازنگری در سیاست های تولیدی این شبکه ها را در دستور کار قرار دهند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه این نظرسنجی، حضور برنامه مسابقه ای «سیم آخر» در رده نهم این جدول است از آنجا که برنامه های سرگرم کننده مسابقه ای معمولا از مخاطب بالایی برخوردار است انتظار میرفت برنامه مسابقه «سیم آخر» با بهره گیری از مجری مطرح سیما و دکور متفاوت و عظیم خود از رتبه بالاتری در این جدول برخوردار باشد که شاید این مسئله  بخاطر نواقصی که در خصوص نحوه برپایی این مسابقه است، نهفته است اما فراموش نشود که برنامه مسابقه «دورهمی» مهران مدیری طی چند ماه گذشته با شکست عجیبی در جذب مخاطب مواجه شد.

اگر بخواهیم به مهم ترین نکته خارج از جدول نظرسنجی جدید ۱۰ برنامه پرمخاطب صداوسیما اشاره کنیم باید به غیبت سریال های تلویزیون در این نظرسنجی اشاره کرد، بطوری که حتی یک اثر نمایشی در میان ۱۰ برنامه پرمخاطب تلویزیون در مهرماه گذشته به چشم نمیخورد که در این خصوص باید بیشتر از همیشه به ضعف سریال سازی سیما اشاره کرد بطوری که بسیاری از سریال‌های قدیمی شبکه آی فیلم هنوز برای خانواده‌های ایرانی پرمخاطب محسوب می‌شود اما افول کیفیت سریال‌های جدید تلویزیونی اما آنقدر در سال‌های اخیر پررنگ بوده است که مخاطبان، منتقدان و رسانه‌ها را بارها در این باره هم نظر کرده است. واقعیت این است که به نسبت سال‌ها و دهه‌های قبل در مجموع سریال‌های شبکه‌های سراسری تلویزیون به شدت دچار افت کیفی شده‌اند. اتفاقی که می‌توان آن را حاصل عملکرد دو بخش از صدا و سیما دانست؛ گروه فیلم و سریال شبکه‌های مختلف تلویزیون و البته سیما فیلم.

تولیدات گروه‌ فیلم و سریال شبکه‌های سه، یک، دو و پنج که در سال‌های قبل می‌شد از هر کدام چند سریال قابل قبول نام برد و حتی تا سال‌های ابتدایی دهه نود بهترین سریال‌های کیفی تلویزیون در سال را می‌ساختند، به شدت دچار افول شده است. مسئله‌ای که در جای خود به بررسی مفصل تری نیاز دارد. جدا از این گروه‌ها اما بخشی از افت کیفیت سریال‌های تلویزیون به عملکرد سیما فیلم به عنوان نهادی که وظیفه ساخت سریال‌های فاخر را برعهده دارد برمی‌گردد.

منبع: وطن امروز

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “سیمای بی مخاطب”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید