آخرین خبر

ظرفیت سالن‌های کنسرت 50 درصد تعیین شد/ قیمت بلیط ها تا پایان سال تغییر نخواهد کرد

مدیر«ایران کنسرت» در حاشیه جلسه تصمیم گیری دفتر موسیقی در موضوع بازگشایی کنسرت ها گفت: برای کنسرت های کوچک و اجراهای سنتی و محلی برای سالن هایی چون نیاوران، رودکی و تالار وحدت، با ظرفیت ۵۰ درصد، اجاره سالن گرفته نمی شود.

در جلسه روز گذشته که به میزبانی دفتر موسیقی و با حضور کنسرت گذاران، سایت های فروش بلیط و سالن داران اصلی تهران برگزار شد، فعلا ظرفیت سالن‌های برگزاری کنسرت بر مبنای ۵۰ درصد اعلام شد. این روند به تدریج با اتصال سامانه‌های فروش بلیط به سامانه سلامت و با ای‌پی‌آی که در دسترس کنسرت گذاران قرار خواهد و شناسایی افرادی که دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند مثل بسیاری از کشورهای جهان از ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالن‌ها برای برگزاری کنسرت بهره برده خواهد شد. در همین خصوص با محمدحسین توتونچیان مدیر سایت بلیط فروشی «ایران کنسرت» در خصوص جزییات این جلسه و تصمیمی گیری در مورد ظرفیت سالن ها، نرخ بلیط، نرخ اجاره سالن ها و … گفت و گویی داشتیم که در ادامه می آید:

*تاثیر مثبت سرعت بالای واکسیناسیون در برگزاری کنسرت 
توتونچیان اظهارداشت: جلسه دیروز در ادامه دو جلسه ای بود که سال گذشته به همت سرپرست دفتر موسیقی با حضور مدیران سالن های کنسرت، شرکت های برگزار کننده کنسرت، در محل دفتر موسیقی برگزار شد. دو جلسه سال گذشته به هر حال به دلیل تغییراتی که بخاطر درگیری کرونا و بالا رفتن آمار مبتلایان و قرمز شدن شهر تهران اتفاق افتاده بود کان لم یکن تلقی شد اما در جلسه دیروز خدا را شکر با توجه به شرایطی که الان با آن مواجه هستیم و آمار خوب و سریع واکسیناسیون باعث شد به جمع بندی و شرایط مثبتی برای برگزاری کنسرت رسیدیم.

*معافیت کنسرت های محلی و سنتی از کرایه سالن
مدیران سالن های وزارت کشور، سالن برج میلاد، تالار وحدت و رودکی، سالن میلاد نمایشگاه، اسپیناس پالاس و سالن ایرانیان و فرهنگسرای نیاوران و تالار وحدت حضور داشتند. مقرر شد برای کنسرت های کوچک و اجراهای سنتی و مقامی اجاره سالن گرفته نشود یا اگر اجاره اخذ شد، وزارت ارشاد از محل بودجه خودش کمک های مالی کند که آن رقم برای برگزار کننده کنسرت های مقامی و سنتی برای سالن های کوچکی چون نیاوران، رودکی و تالار وحدت، با ظرفیت ۵۰ درصد، صفر منظور شود.

*هر خانواده باید دو صندلی طرفینش خالی باشد
وی ادامه داد: در وهله اول آغاز به کار کنسرت ها، تصمیم بر این شد که بدون در نظر گرفتن کارت واکسیناسیون، سالن ها با ظرفیت ۵۰ درصد آغاز به کار کنند، سامانه های فروش به این گونه که هر خانواده که بلیط های خود را تهیه می کند دو صندلی در طرفینش بلاک یا خالی بماند و بعد صندلی های دیگر فروخته شود به این معنی که کسی هر چند تعداد بلیط خانوادگی بخرد دو صندلی در طرفینش باید خالی بماند.

*اتصال به «اِی پی آی» و بهره مندی از ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالن
وی تاکید کرد: انشاالله که بتوانیم با گرفتن سامان «اِی پی آی» از سامانه سلامت وزارت بهداشت و وصل شدن آن به سایت ایران کنسرت، بتوانیم افرادی که بلیط تهیه می کنند را شناسایی کنیم و فقط به کسانی بلیط فروخته می شود که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند تا بتوانند در کنسرت حضور داشته باشند.

توتونچیان ادامه داد: این امر در مرحله دوم خواهد بود و بعد از اینکه این سامانه ها توسط تکنسین های هردو مراکز وزارت بهداشت و سایت های فروش بارگذاری شد، در این صورت امکان تکمیل ظرفیت صد در صدی سالن های کنسرت فراهم خواهد شد. ولی تا آن زمان فروش بلیط به صورت خانوادگی و با حفظ فاصله دو صندلی خالی در طرفین، شروع به کار خواهیم کرد. همچنین آقای الهیاری سرپرست دفتر موسیقی و خانم علیزاده و خانم نقیبی از مسولان در این جلسه به همراه چند تن از کنسرت گذاران تهران و مدیران سالن های برگزاری کنسرت در این جلسه حضور داشتند.

*تاثیر افزایش نرخ ارز بر مشکلات و افزایش قیمت اجاره سالن
وی در ادامه به فارس گفت: قرار بر این شد فردا قیمت های اجاره سالن با توجه به دو سال تعطیلی کرونایی و برگزاری آخرین کنسرت را اعلام کنند. به هر حال سالن ها موظف هستند با رعایت این شرط که ۵۰ درصد بلیط ها فروش نخواهد رفت، قیمتهای اجاره خود را اعلام کنند اما آنها هم با موانع بسیار شدید مواجه هستند از جمله هزینه های سالن، هزینه های پرسنل، هزینه های تعمیر و نگهداری و غیره و باید توجه داشت که دو سال هم از تعطیلی کنسرت گذشته و با توجه به تورم موجود در جامعه و چنانچه بخواهند طبق بخشنامه بانک مرکزی هم قیمت اجاره سالن ها را محاسبه کنند، طبیعتا باید سالی بیست الی سی درصد به قیمت هایشان اضافه کرده باشند، که حتی با این افزایش هم به واسطه هزینه هایی که دارند، ابراز نارضایتی می کردند.

وی افزود: اما از سوی دیگر این سالن ها نیستند که مواجه با افزایش هزینه ها هستند، موردی که بسیار اهمیت دارد مساله، نور، صدا، و الی ای دی هایشان است که به بخش خصوصی اجاره داده اند و با توجه به افزایش چندین برابری قیمت دلار طی دو سال گذشته تا کنون، قیمت تجهیزاتی که بخش خصوصی بابت سیستم های نور، صدا و ال ای دی پرداخت می کند، خیلی افزایش پیدا کرده و بالطبع، اجاره آنها هم خیلی افزایش پیدا کرده است.

*حتی با افزایش ۱۰۰ درصدی اجاره هزینه سالنها تامین نمی شود
وی عنوان داشت: در جلسه مذکور آنها اعلام کردند که حتی با افزایش صد در صدی هم نمی توانند هزینه های نگهداری دستگاهها و سیستم هایشان را بپردازند. یعنی ما در سالن ها با دو مقوله یا مشکل مواجه هستیم. مقوله فنی که همان نور، صدا و ال ای دی است که اصطلاحا «پروداکشن» خوانده می شود و خود سالن که به اصطلاح «ونیو» خوانده می شود. حالا ونیو میخواهد که ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت اجاره سالن را افزایش بدهد و پروداکشن میخواهد ۱۰۰ درصد افزایش قیمت بدهد و جالب است که در اصل با افزایش ۱۰۰ درصدی هم راضی نیستند چون به واقع کفاف هزینه هایشان را نمی دهد و آن ها را تامین نمی کند.

وی ادامه داد: اما به هر حال ما با دو مقوله افزایشی روبرو هستیم از سوی دیگر هم با کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت سالن مواجهیم. یعنی ۶۰ درصد در سالنها افزایش خواهیم داشت، ۱۰۰ درصد در بخش پروداکشن و از این سو ۵۰ درصد هم از درآمد کم خواهد شد. با توجه به این و در نظر گرفتن تمامی مسائل موجود، ما کنسرت گذارها در این جلسه تصمیم گرفتیم از سود شخصی خودمان و درآمدمان صرف نظر کنیم و هیچ گونه سودی نداشته باشیم بلکه بتوانیم چرخ های این صنعت دو سال خوابیده را راه اندازی کنیم و بتوانیم یک بار دیگر شادی و نشاط را به جامعه مان بیاوریم و بتوانیم اتفاقات خوبی را در کشور و شهری که دو سال است کنسرت هایش خوابیده، و سکوت و سکون بر آن حکمفرما بوده، رقم بزنیم.

مدیر«ایران کنسرت» گفت: بنابر این ما این فشار را بر خود می پذیریم و در حقیقت رایگان کار کردن برای کنسرت و فرهنگ و هنر را به عهده خودمان گذاشتیم در حالیکه دولت قبلی طی دو سال گذشته هیچ کمکی حتی وامی برای پرداخت حقوق کارکنان ما نه تنها در اختیار ما قرار نداد بلکه با چندین برابر کردن مالیات ها و حذف معافیت مالیاتی فعالیت های هنری، فشار را بر ما چندین برابر کرد. اما ما اینجا نگاهمان به مردمی است که همواره کنار ما بودند و ما را حمایت کردند.

*قیمت بلیط تا پایان سال تغییر نخواهد کرد
وی گفت: تصمیمی که ما کنسرت گذارها گرفتیم بر این است که تا پایان سال قیمت بلیط ها را تا زیر ۴۰۰ هزار تومان نگهداریم حتی قیمت بلیط های کیش که الان تا ۴۵۰ هزار تومان هست هم را بالاتر از این نرخ افزایش ندهیم. به امید خدا که بتوانیم حرکتی را رقم بزنیم برای تمامی خانواده هایی که در برگزاری یک کنسرت به صورت مستقیم و غیر مستقیم امرار معاش می کنند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “ظرفیت سالن‌های کنسرت ۵۰ درصد تعیین شد/ قیمت بلیط ها تا پایان سال تغییر نخواهد کرد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید