آخرین خبر

در «خانه ما» چه می گذرد؟/ خواستیم بگوییم هزینه شادی گران نیست

به گزارش اوای ایرانیان  فصل دوازدهم مستند مسابقه «خانه ما» به تهیه‌کنندگی احمد شفیعی و کارگردانی امین کفاش‌زاده و حامد وقاری در شهر بوشهر تولید شده است و ساعت ۱۳ جمعه هر هفته از شبکه سه پخش می شود. این مسابقه محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در استودیوی نوبین تهیه شده و به مرحله تولید رسیده است.

عباس سربندی فراهانی مدیر تولید این برنامه در توضیح اهدافی که در تولید و ساخت این مستند مسابقه دنبال می شود، به خبرنگار مهر بیان کرد: مستند مسابقه «خانه ما» چند هدف دارد که موازی هم در ساخت این برنامه دنبال می شود؛ این برنامه برشی از زندگی روزمره کل مردم ایران در سال های متفاوت است که بعد از گذشت چندین سال می تواند سندی از مدل هزینه کردن، روابط و همفکری اعضای خانواده در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و عاطفی باشد. اگر این برنامه به قوت خود باقی بماند بیست سال بعد می توانید مدل معیشت و زندگی یک خانواده اصفهانی را با بیست سال قبل آن مقایسه کنید.

وی افزود: «خانه ما» هدف دیگری دارد و آن این است که حتماً برای داشتن یک خانواده شاد و منسجم نیاز به هزینه های سنگین نیست و می شود با نگاه به جامعه کوچک اطراف خودتان و شهرتان تفریحات، نقش ها و ارتباطاتی را در خانواده تان به وجود بیاورید که نیاز به هزینه سنگین ندارد.

در «خانه ما» چه می گذرد؟/ خواستیم بگوییم هزینه شادی گران نیست

مدیر تولید مستند مسابقه «خانه ما» ادامه داد: منظور این نیست که هزینه یک خانواده در ماه این مقدار است بلکه هدف تماشای نوع عملکرد آن خانواده با شرایط موجود است و هر خانواده ای که خلاقانه تر با این محدودیت بهترین اتفاقات را آن هم از دید مخاطب رقم بزند، برنده است؛ این موضوع نشان می دهد که چطور می شود با محدودیت ها شرایط را مدیریت و کنترل کرد.

سربندی فراهانی توضیح داد: روال این گونه است که خانواده ها روی سایت ثبت نام می کنند و پس از آن ما خانواده ها را دسته بندی می کنیم؛ برخی حذف می شوند چون گروه هدف خانواده های دارای دست کم ۲ فرزند است در نتیجه در این مرحله خانواده های بدون فرزند حذف می شوند و این انتخاب کردن باز ادامه می یابد.

وی افزود: پس از این خانواده هایی که باقی مانده اند با کارگردان و تیم تولید مصاحبه حضوری انجام می دهند که در این مرحله هم تعدادی حذف می شوند و تا پایان تعدادی خانواده می ماند که به آنها نزدیک تر می شویم و سبک زندگی شان را بررسی و در نهایت سه خانواده را انتخاب می کنیم.

سربندی فراهانی ادامه داد: اگر هر سه خانواده در یک سطح فرهنگی باشند و شباهت زیادی داشته باشند آنها را انتخاب نمی کنیم چرا که در خروجی جذابیت زیادی برای رقابت نخواهند داشت و مسابقه و چالش بین آنها ساده می شود به همین دلیل تلاش می کنیم این سه خانواده با هم فرق داشته باشند. سختی کار آنجاست که یکی از این خانواده ها به هر دلیل کنار برود گاهی به دلایلی چون شروع شدن امتحان مدرسه فرزندانشان یا اتفاقات ناگهانی از مسابقه کنار می کشند.

مدیر تولید مستند مسابقه «خانه ما» افزود: مرحله انتخاب ما از دسته بندی اسامی سایت تا مصاحبه حضوری معمولاً ۲ هفته زمان می برد اما در «خانه ما» در بوشهر چیزی حدود ۵۰ روز درگیر بودیم و این زمان طولانی روند تولید را دچار فرسایش کرد.

سربندی فراهانی در پایان یادآور شد: در این مستند مسابقه خانواده هایی را می بینیم که در سطح اقتصادی و اجتماعی خوبی قرار دارند اما زمانی که باید در هزینه کردهایشان دقت ویژه داشته باشند بسیار مسلط هستند و شاید بسیاری از این خانواده هایی که شرایط اقتصادی خوبی دارند دلیلش همین مقتصد بودنشان است. یعنی آنها هم تمرین خود را داشته اند و از روز اول هم این گونه برخوردار از وضعیت اقتصادی خوبی نبوده اند. در نقطه مقابل هم برخی اوقات خانواده ای که به لحاظ اقتصادی ضعیف است و دلیلش، تمرین نداشتنشان در زندگی واقعی است و در برنامه می توانید ببینید که یک خانم یا آقا مدیریت خوبی در اقتصاد خانواده اش و هزینه هایشان ندارد. البته اینها موضوعاتی است که نیاز به تحقیق های مفصل جامعه شناختی و روانشناختی دارد.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “در «خانه ما» چه می گذرد؟/ خواستیم بگوییم هزینه شادی گران نیست”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید