آخرین خبر

رونمایی از آلبوم شهرام ناظری با حضور دختر ملک‌الشعراء بهار

مراسم رونمایی آلبوم «خنیاگر» با صدای شهرام ناظری خواننده سرشناس موسیقی ایرانی امروز شنبه بیست و یکم اسفندماه ۱۴۰۰ با حضور چهرزاد بهار دختر مرحوم ملک الشعرا بهار، علی نصیریان، محمدرضا درویشی، علیرضا قزوه و تنی چند از هنرمندان شناخته شده کشورمان در موزه موسیقی ایران برگزار شد.
آلبوم شهرام ناظری با حضور دختر ملک‌الشعراء بهار و علی نصیریان رونمایی شد

به گزارش آوای ایرانیان، مراسم رونمایی آلبوم «خنیاگر» با صدای شهرام ناظری خواننده سرشناس موسیقی ایرانی امروز شنبه بیست و یکم اسفندماه ۱۴۰۰ با حضور چهرزاد بهار دختر مرحوم ملک الشعرا بهار، علی نصیریان، محمدرضا درویشی، علیرضا قزوه و تنی چند از هنرمندان شناخته شده کشورمان در موزه موسیقی ایران برگزار شد.

«خنیاگر» تازه‌ترین اثر تولید شده با آهنگسازی مسعود خضری و خوانندگی شهرام ناظری که طی روزهای اخیر نشان عالی یونسکو را نیز دریافت کرده، به همت شرکت صوتی و تصویری سروش در موزه موسیقی ایران برگزار شد.

علی نصیریان هنرپیشه پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در ابتدای برنامه که اجرای آن برعهده محمد حسین توتونچیان بود، ضمن قرائت قطعه شعری بیان کرد: صدا و نغمه‌های شهرام ناظری چندین دهه است که آرام بخش دل‌های مردم ایران است. صدای او دربرگیرنده نغمه‌های زبایی است که با صدای او زندگی کردیم. محمدرضا شجریان که خدایش بیامرزد و شهرام ناظری غزل‌های حافظ و مولانا را با صدای خوبشان برای مردم ایران معنا کردند. این‌ها کار کمی نبوده است و اگرچه دست کم گرفته می‌شوند اما این هنرمندان نماینده فرهنگ و هنر این کشور در دنیا هستند.

وی افزود: این‌هایی که می‌گویم شعار نیست، این‌ها واقعیت‌هایی هستند که من به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنم و من بسیار خوشبختم که اسم شهرام ناظری را نام می‌برم. من برای اولین بار است که به موزه موسیقی آمدم اما جای خوشحالی است که موسیقی ما اگرچه دارای مشکلاتی است و بخشی از جامعه نمی‌توانند وارد این موسیقی بشوند اما این برنامه می‌تواند دربرگیرنده اتفاقات خوشایندی باشد که من را خوشحال می‌کند. به هر حال این انسان‌ها هستند که خلاقیت‌آفرین هستند. آن‌ها انسان‌هایی هستند که فارغ از دولت‌ها و مدیریت‌ها هنرآفرینی می‌کنند و با همت مضاعفی که دارند تلاش می‌کنند که بهترین آثار را بدون اتکا به دولت‌ها و متکی به خلاقیت خود خلق می‌کنند.

چهرزاد بهار دختر مرحوم ملک الشعرا بهار هم در این برنامه ضمن قدردانی از برگزارکنندگان مراسم گفت: من با این سن و سالم آمدم تا به فرهنگ و هنر ایران زمین احترام بگذارم. به هر حال استاد ناظری چند غزل از بهار خوانده که بسیار زیباست. پدرم وقتی فوت کرد من ۱۴ سال داشتم و خیلی او را خوب درک نکردم اما وقتی شعر او را می‌خوانم نشان داد که او کیست. من در زمانی که در ییلاق کنار او بودم شاهد خلق آخرین قصیده او بودم.

وی افزود: من زمانی کنار او بودم که دنیا درگیر جنگ بود. او از جنگ بیزار بود و تلاش می‌کرد تا با شعر این بیزاری از جنگ را اعلام کند.هنرمندانی مانند شهرام ناظری نیز مانند بهار تلاش می‌کنند تا با خلق آثار موسیقایی مختلف این انزجار خود از جنگ را اعلام کرده و دنیا را به شعر و ادب و فرهنگ دعوت کنند. پس چه اتفاق خوشایندی که امروز شاهد رونمایی از آلبوم جدید استاد شهرام ناظری هستیم.

پس از صحبت‌های چهرزاد بهار، شهرام ناظری خواننده موسیقی ایرانی گفت: اثر «خنیاگر» در حقیقت با در نظر گرفتن موسیقی خراسان با همکاری مسعود خضری در هشت سال گذشته تولید شد. البته متاسفانه شرایط به گونه‌ای بود که کسی توجهی به این آلبوم نمی‌کرد اما به واسطه یک مدیر فرهنگ دوست به نام غلامحسن افشاری مدیرعامل شرکت صوتی تصویری سروش موفق شدیم که این آلبوم دوباره منتشر شود. البته برای من جای تعجب دارد که چنین آلبومی در چنین شرایطی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. چون ما اکنون در حالتی هستیم که همه چیز ناراحت‌کننده است و این جای خوشحالی دارد که در این انزوای چند ساله شاهد انتشار اثر قابل توجهی در عرصه موسیقی ایرانی هستیم. ما در این کار نهایت تلاش خود را انجام دادیم که این آلبوم به نتیجه برسد و امروز برای من جای شگفتی دارد که با هر زحمتی که بود شاهد انتشار آلبومی هستیم که در شرایط سختی آن را تولید کردیم.

خواننده «آتش در نیستان» افزود: من اکنون در وضعیت خوبی قرار ندارم ضمن اینکه آثار منتشر نشده زیادی در حوزه‌های مختلف دارم که بنا به شرایط بسیار بد فعلی برایم انتشارشان مهم نیست. یعنی کار به جایی رسیده که دیگر برای من تفاوتی ندارد. اما به هر حال تصور می‌کنم انتشار چنین آلبومی می‌تواند دربرگیرنده نور امیدی باشد که به آینده امیدوار باشیم. متاسفانه تنها جایی که رغبت می‌کنم در آنجا حضور داشته و قلب مرا راحت می‌کند، همین موزه موسیقی است و امروز باعث خوشحالی فراوانی است که می‌توانیم مراسم رونمایی آلبوم را در این مجموعه برگزار کنیم. این اثر مربوط به موسیقی شمال خراسان است که به همت مسعود خضری آماده شده و بر اساس موسیقی مقامی تهیه و تدارک دیده شده که استاد این رشته محمدرضا درویشی در این راه کمک قابل توجهی به من داشته است.

محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی ایرانی و مشاور عالی آلبوم «خنیاگر» هم در بخش دیگری از این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی درباره موسیقی ردیف دستگاهی ایران، موسیقی غربی، موسیقی نواحی ایران، موسیقی پاپ و کارکردهای موسیقایی آنکه در برخی جهات تعابیر اشتباهی نیز از آنها می‌شود، اظهار کرد: چه در زمینه اجرای سازها و چه در زمینه آواز خوانی، استاد محمدرضا شجریان از جمله خوانندگانی بود که توجه زیادی به موسیقی اقوام ایران به ویژه منطقه خراسان داشت. در این چارچوب اما استاد شهرام ناظری قبل از اینکه دستگاه شور را بشناسد مقام‌های کردی را به درستی هرچه تمام تر اجرا کرد. او مقام‌های کردی را به درست‌ترین شکل ممکن بلد است.

وی افزود: مسیری که وی در موسیقی ردیف دستگاهی ایران هم طی کرد و شرایطی را ایجاد کرد که وی از ممتازترین افراد در حوزه آواز شود. این‌ها استعداد و ممارستی می‌خواهد که می‌تواند تبدیل به خصوصیت بارز شهرام ناظری شود. خصوصیت دوم شهرام ناظری به همان زمان بیست سالگی این هنرمند برمی‌گردد و آن صدای اختصاصی شهرام ناظری است که هیچکس تاکنون نتوانسته مانند او باشد. او شیوه خاص خوانندگی خود را داشت که از هیچ هنرمندی تقلید نکرد و هیچ هنرمندی هم نتوانسته مانند او تقلید کند. بنابراین وی یک شخصیت منحصر به فرد در عرصه موسیقی، با توجه به دو خصوصیتی است که به آن اشاره داشتم.

مسعود خضری خالق آلبوم «خنیاگر» هم در این مراسم گفت: موسیقی منطقه خراسان هنوز مهجور واقع شده و روی آن کار چندانی صورت نگرفته است. بنابراین از مدت‌ها پیش به سراغ استاد ناظری رفتیم تا موسیقی منطقه خراسان با محوریت ساز دوتار به واسطه کاراکتر صدای جناب ناظری و ویژگی‌های موسیقی خراسان بیشتر به مردم شناسانده شوند. استاد ناظری اگر چه از حوزه موسیقی منطقه خراسان نبود اما زحمات بسیار زیادی کشید که جا دارد از او به واسطه این همکاری قدردانی ویژه‌ای داشته باشم.

این هنرمند و نوازنده دو تار پس از پایان صحبت‌های خود به اجرای یک قطعه موسیقایی از موسیقی مقامی منطقه خراسان پرداخت.

در بخش پایانی برنامه در حضور مدیرعامل خانه موسیقی، مدیر دفتر موسیقی و سرود و شعر سازمان صدا سیما، مدیرعامل شرکت صوتی تصویری سروش و داود گنجه‌ای از آلبوم «خنیاگر» رونمایی شد.

علیرضا قزوه، حمیدرضا نوربخش، داود گنجه‌ای، داریوش پیرنیاکان، فاطمه معتمدآریا، شاهرخ تویسرکانی، قاسم رفعتی، حمیدرضا عاطفی، محمدرضا ورزی، علیرضا میرعلی‌نقی، از جمله هنرمندانی بودند که در این برنامه حضور داشتند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “رونمایی از آلبوم شهرام ناظری با حضور دختر ملک‌الشعراء بهار”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید