آخرین خبر

تماشای ۲ روایت شنیده نشده از عباس کیارستمی

به گزارش اوای ایرانیان  به نقل از روابط عمومی موزه سینما، موزه سینمای ایران همزمان با زادروز زنده‌یاد عباس کیارستمی بخش‌هایی از گفتگوی ۲ پیشکسوت سینما؛ اسحاق خانزادی (صدابردار و صداگذار) و حسن زاهدی (صدابردار) درباره این هنرمند هنرمند فقید سینمای ایران را منتشر کرده است.

اسحاق خانزادی درباره زنده‌یاد عباس کیارستمی گفت: صحبت کردن درباره شخصیت‌های بزرگ و برخی آدم‌ها بسیار سخت است. من با زنده یاد کیارستمی ارتباط نزدیکی نداشتم اما هر ۲ به خوبی همدیگر را می‌شناختیم. عباس کیارستمی فیلمساز برجسته سینمای ایران بسیار بامنش و با اخلاق بود؛ او همه آدم‌ها را دوست داشت و برای همه احترام قائل بود. قرار بود با هم یک فیلم کار کنیم اما متاسفانه او از میان ما رفت.

وی با بیان اینکه آدم‌هایی هستند که هیچ وقت نمی‌شود آنها را فراموش کرد، افزود: مگر می‌شود آقای کیارستمی را فراموش کرد او مردی ماندگار است و همیشه در ذهن آدم‌ها باقی خواهد ماند. کیارستمی کسی بود که اسم ایران را پر آوازه کرد و من همیشه سر تعظیم برای ایشان فرود می‌آورم.

در ادامه حسن زاهدی نیز با بیان اینکه سینمای عباس کیارستمی جایگاه خاص خود را دارد، گفت: سینماگران بسیاری هستند که شروع کارشان با زنده یاد عباس کیارستمی بوده است یا شاگردی او را کرده اند و لذت بردند و امروز آدم بزرگی شده‌اند اما من معتقدم عباس کیارستمی تک بود و هیچ فردی نمی‌تواند جای او را بگیرد.

وی ادامه داد: کیارستمی انسان بزرگی بود و بی جهت به کسی ترحم نمی‌کرد و همه می‌دانند که بدون هیچ چشم داشتی چقدر به دیگران و از جمله خود من کمک می‌کرد.

زاهدی با بیان اینکه کیارستمی به او خیلی کمک کرده است، یادآور شد: من بخش عمده‌ای از کارم را مدیون این مرد بزرگ هستم. همانطور که می‌دانید بیشتر آثاری که من در آنها همکاری داشتم اجتماعی هستند و وقتی می‌بینید متوجه می‌شوید که تصویر از صدا جدا نیست و خودتان را داخل فضا حس می‌کنید. یادم می‌آید زنده یاد کیارستمی فیلم «چهارشنبه سوری» اصغر فرهادی را دیده بود و به من گفت فیلم را دیدم، صحنه‌ای که هدیه تهرانی با خواهرش در حمام صحبت می‌کند را صدای سکوت گرفته بودی و به دلیل اینکه در ابتدا نمی‌دانستم چه کسی صدابردار است و برایم این نوع صدابرداری مهم بود نشستم تا آخر فیلم و از تیتراژ متوجه شدم که تو انجام داده‌ای و به من آفرین گفت. اغلب جایزه‌هایش آفرین بود که برای همه ما همین آفرین گفتنش بسیار ارزشمند و مهم بود.

صدابردار فیلم کلوزآپ افزود: زنده یاد عباس کیارستمی همیشه یاد من می‌کرد و با احترام با من صحبت می‌کرد. یادم می‌آید یکبار از کنار خانه‌مان رد می‌شد و من که به همراه دخترم گلشن که دستش را گرفته بودم دید از ماشین پایین آمد و با ما احوالپرسی کرد.

وی در پایان بیان کرد: یکی از بهترین فیلم‌هایی که کار کردم « خانه دوست کجاست» است و به جرات می‌گویم من اگر در سینما به جایی رسیدم از عباس کیارستمی یاد گرفتم.

زنده یاد عباس کیارستمی اول تیر ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۴ تیر ۱۳۹۵ از دنیا رفت. وی پنج بار نامزد دریافت جایزه جشنواره سینمایی کن فرانسه شد و در سال ۱۹۹۷ جایزه نخل طلایی بهترین کارگردانی را برای فیلم «طعم گیلاس» دریافت کرد. وی چهار دوره به عنوان عضو هیئت داوران در این جشنواره حضور داشت.همچنین فیلم «کلوزآپ» کیارستمی نیز در میان ۱۰ اثر برتر تاریخ سینمای آسیا قرار گرفت.

جایزه ویژه هیأت داوران و لوح زرین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر را برای فیلم «خانه دوست کجاست»، جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای فیلم «نان و کوچه» از دیگر جوایز وی است.

«نان و کوچه»، «زنگ تفریح»، «تجربه»، «مسافر»، «من هم می‌توانم»، «دوازده راه حل برای یک مساله»، «رنگ‌ها»، «لباسی برای عروس»، «گزارش»، «اولی‌ها»، «کلید»، «خانه دوست کجاست»، «مشق شب»، «کلوزآپ»، «زندگی و دیگر هیچ»، «زیر درختان زیتون»، «طعم گیلاس»، «باد ما را خواهد برد»، «ده»، «شیرین»، «کپی برابر اصل»، «مثل یک عاشق» و … از جمله آثاری هستند که در کارنامه هنری زنده یاد عباس کیارستمی به یادگار باقی مانده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تماشای ۲ روایت شنیده نشده از عباس کیارستمی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید