در ابتدای این نشست، محمد صادق افراسیابی، عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با تاکید بر ضرورت تقویت بازی‌های بومی از آماده‌سازی پیشنهادی برای همکاری وزارت ارتباطات و  فناوری اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه حمایت از بازی‌های بومی خبر داد و گفت: تقویت بازی‌های بومی در دستور کار کارگروه اقتصاد محتوا در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

او افزود: در قانون بودجه سال جاری مصوب شده است که عرضه‌کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول، عوارض ۱۰ درصدی پرداخت کنند و عواید حاصل از آن، صرف حمایت از بازی‌های بومی شود.

افراسیابی اجرای این قانون را نیازمند همکاری وزارت اقتصاد و دارایی دانست و گفت: باید موضوع اخذ عوارض در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد تا شاهد تحقق این قانون باشیم.

او مسائل مختلف حوزه بازی‌های دیجیتال از جمله فعالیت استریمرها، شیوه عرضه بازی‌های دیجیتال در بازار حقیقی و مجازی و نحوه برخورد با متخلفان را نیازمند قانونگذاری دانست و خواستار تعامل بیشتر معاونت مطالعات اجتماعی و فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در زمینه ورود به موضوعات قانونی و نظارتی حوزه بازی‌های دیجیتال شد.

استقبال مرکز پژوهش‌های مجلس از تدوین لایحه‌ای در زمینه بازی‌های دیجیتال

در ادامه این نشست کمیل قیدرلو، معاون مطالعات اجتماعی و فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به جایگاه شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی در حوزه سیاستگذاری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی، لایحه‌ای در زمینه بازی‌های دیجیتال  آماده کند تا از این راه، بحث مقررات‌گذاری در حوزه بازی‌های دیجیتال پیگیری شود.

او افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد با مشارکت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، نشست‌های مشترکی با محوریت شناسایی مسائل و مشکلات بازی‌های دیجیتال درکشور برگزار و از این راه برای تدوین لایحه‌ای جامع و کارآمد به دولت کمک کند.

قیدرلو اضافه کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس آمادگی دارد در موضوع اخذ عوارض ۱۰ درصدی از عرضه‌کنندگان بازی‌های دیجیتال خارجی، همفکری کرده و به تحقق قانون بودجه در این بخش کمک کند.