آخرین خبر

«سیمای شنبه‌ها» زودتر از موعد تمام شد/ «یرما» در تیمارستان

به گزارش آوای ایرانیان، علی نجفی کارگردان نمایش «سیمای شنبه‌ها» که به تازگی اجرای خود را در تماشاخانه خاتون به پایان رسانده است درباره اتمام زودتر از موعد اجرا گفت: نمایش «سیمای شنبه‌ها» از ۲۰ اردیبهشت ماه در تماشاخانه خاتون روی صحنه رفت و خوشبختانه به نسبت سالنی که در آن اجرا می‌رفتیم و شرایط موجود استقبال از کار راضی کننده بود اما به دلیل آلودگی هوا و تعطیلی‌های مداوم تصمیم گرفتیم که کار را ادامه ندهیم چون سلامت مخاطبان و سلامت خود اجرا برایمان در اولویت قرار داشت.

«سیمای شنبه‌ها» زودتر از موعد تمام شد/ «یرما» در تیمارستان

وی با اشاره به اینکه این نمایش چندسال قبل در خانه کوچک نمایش به صحنه رفته بود، عنوان کرد: این نمایش برداشتی امروزی از نمایشنامه «یرما» فدریکو گارسیا لورکا است و از آنجا که اجرای قبلی، بازخورد خوبی داشت تصمیم گرفتیم آن را با نگرش تازه ای اجرا کنیم. ما ابتدا متن لورکا را به صورت کامل کار کردیم اما آن اجرا به دلم ننشست چون به این نتیجه رسیدم با شرایط امروز جامعه ما سنخیت و همخوانی ندارد و ارتباط مخاطب با آن گنگ می‌شود از این رو با احسان فکاء درباره نمایش گپ و گفتی داشتیم و تصمیم بر این گرفته شد که برداشت آزادی از نمایشنامه «یرما» داشته باشیم که ماحصل آن تبدیل به «سیمای شنبه‌ها» شد البته در بحث تکنیکال به نمایشنامه لورکا وفادار هستیم اما در محتوا و رویکردمان متفاوت‌تر عمل کردیم. نمایش در دنیای معاصر اتفاق می‌افتد و مساله زن امروز را به تصویر می‌کشد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر یادآور شد: نمایش داستان زنی است که عاشق بچه است اما بچه‌دار نمی‌شود و توسط شوهر پزشکش که رئیس یک آسایشگاه روانی است در تیمارستان بستری می‌شود. نمایش داستان روراستی دارد اما در زیر متن مسائل مهم اجتماعی را مطرح می‌کند. از ابتدا هم قرار نبود اشاره مستقیمی به جریان یا اتفاقی داشته باشیم بلکه مسائل کلان‌تری در نمایش مطرح می‌شود و مخاطبی که بینش بازتر و دامنه مطالعاتی قوی‌تر دارد، متوجه پیام اثر می‌شود چون نمایش قصه‌اش را می‌گوید و تاویل پذیری از آن برعهده مخاطب گذاشته شده است.

«سیمای شنبه‌ها» زودتر از موعد تمام شد/ «یرما» در تیمارستان

نجفی در پایان درباره شیوه اجرایی نمایش نیز توضیح داد: شخصاً آثار رئالیستی یا هایپررئالیستی صرف را دوست ندارم چون معتقدم این وظیفه را سینما یا عکاسی برعهده دارد و نمایش باید ویژگی‌های نمایشی داشته باشد از این رو در «سیما شنبه‌ها» نیز نشانه گذاری‌های نمادین، عناصر نمایشی، موسیقی و فضاسازی به شیوه‌ای طراحی شده که کار در عین واقع گرا بودن، غیرواقع گرا نیز باشد.

نمایش «سیمای شنبه‌ها» برداشتی آزاد از نمایشنامه «یرما» نوشته فدریکو گارسیا لورکا با ترجمه یدالله رویایی، نوشته احسان فکا و علی نجفی و کار علی نجفی از ۲۰ اردیبهشت تا سوم خرداد ساعت ۱۹ در تماشاخانه خاتون روی صحنه رفت. بازیگران این نمایش نگین بخشی‌پور، بابک جدی، مریم جلیلی، ملیحه جهانشاهی، مجید چیت‌سازی، آرزو خداکرمی، سارا غفاری و میثم محمدی بودند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«سیمای شنبه‌ها» زودتر از موعد تمام شد/ «یرما» در تیمارستان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید