آخرین خبر

بازنمایی نسل‌کشی مسلمانان بوسنی و هرزگوین در شبکه نمایش

به گزارش آوای ایرانیان نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، فیلم‌های سینمایی «کجا می‌روی آیدا؟»، «خاکستر سبز» و «قطعنامه ۸۱۹» که با نگاهی به واقعه نسل‌کشی مسلمانان بوسنی ساخته شده‌اند، این هفته روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.

جنگ بوسنی و هرزگوین با صرب‌ها در سال ۱۹۹۲ شروع شد و در آن جنایات مهلکی علیه مسلمانان صورت گرفت. یکی از این جنایت‌ها قتل‌عام سربرنیتسا است. منطقه‌ای که از طرف سازمان ملل متحد، منطقه امن معرفی شد و وقتی مسلمانان به آن منطقه پناه بردند، به اشغال صرب‌ها درآمد و این اشغالگری به قتل‌عام هشت هزار مسلمان در کمتر از یک هفته انجامید.
کشتار سربرنیتسا در تاریخ به عنوان یک فاجعه به یاد مانده و این کشتار، بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به‌ شمار می‌آید.

«کجا می‌روی آیدا؟»

«کجا می‌روی آیدا؟» به کارگردانی یاسمیلا ژبانیچ، دوشنبه ۱۹ تیر ماه ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.

در این فیلم با بازی جازنا اوریچیچ، ایزودین بایروویچ، بوریس لر، دینو بایروویچ، یوهان هلدنبرگ، ریموند تیری، بوریس ایساکویچ و امیر هازیهافزبیگوویچ خواهیم دید: آیدا در بحبوحه نسل‌کشی سربرنیتسا، به عنوان مترجم برای نیروهای سازمان ملل کار می‌کند. او برای در امان نگه داشتن خانواده‌اش از دست نیروهای صرب، آن‌ها را به بهانه‌ای وارد منطقه امن نیروهای سازمان ملل می‌کند و تمام تلاشش این است که پسرها و همسرش را از مهلکه نجات دهد…

فیلم «کجا می‌روی آیدا؟» با همکاری بوسنی و هرزگوین، ترکیه، اتریش، رومانی، هلند، آلمان، لهستان، فرانسه و نروژ ساخته شده است و از نامزدهای خارجی‌زبان اسکار ۲۰۲۱ و منتخبان جشنواره‌ ونیز به شمار می‌رود.

خاکستر سبز

«خاکستر سبز» فیلمی به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا ساخته سال ۱۳۷۲ است. این فیلم سه شنبه ۲۰ تیر ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه نمایش می رود.

این فیلم برنده دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۳۷۲ و برنده سیمرغ بلورین بهترین عکس در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۳۷۳ شده است.

آتیلا پسیانی، زلاتا پلشکوا، باربارا بوبولوا، اصغر نقی زاده، بسیرا مینوویچ ، میلان باهول، گابریلا زوریکوا، رفیق الخوری، حسن سالیبو، ژوزف بایناک، پیتر روفوس، ایکو کرمپاسکی، ادینا بوچکیچ، دراکونا گوسوریچ و الویز یانکوویچ در این فیلم نقش آفرینی می کنند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است که: هادی به منظور انجام تحقیقات خود جهت فیلمسازی روانه کرواسی می‌شود. عزیز دوست هادی در جریان مسافرت او به کرواسی با در اختیار قرار دادن یک نوار کاست، یک قطعه عکس و یک نیمه پلاک از وی برای یافتن دختری به نام فاطمه کمک می‌گیرد….

فیلم سینمایی «قطعنامه ۸۱۹»

فیلم سینمایی «قطعنامه ۸۱۹» به کارگردانی جیاکومو باتیاتو نیز سه‌شنبه ۲۰ تیر ساعت ۲۳ از شبکه نمایش پخش می‌شود.

در خلاصه داستان این فیلم با بازی بنیتو ماجمل و هیپولیت جیراردوت آمده است: منطقه سربینتیا که در سال ۱۹۹۵ و در بحبوحه جنگ بوسنی و هرزگوین در اختیار مسلمانان قرار دارد توسط ارتش صرب‌ها اشغال شده است. مسلمانان در گروه‌های بزرگ از بین می‌روند و در گورهای بزرگ دسته‌جمعی مفقود می‌شوند. پس از این ماجرا، دادگاه رسیدگی به جنایات بین‌المللی یوگسلاوی سابق، از سازمان ملل درخواست می‌کند تا … .

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بازنمایی نسل‌کشی مسلمانان بوسنی و هرزگوین در شبکه نمایش”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید