آخرین خبر

شنیدن یک روایت عاشقانه غمگین آغاز شد/ تلاش برای احترام به مخاطب

مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «صدایم کن» با آهنگسازی و خوانندگی عباس آزاد و تنظیم ارکستراسیون آرمین مرشد عصر روز بیست و هشتم خرداد در خانه موزه بتهوون برگزار شد.

عباس آزاد در ابتدای این مراسم گفت: آلبومی که امسال به صورت رسمی رونمایی می‌شود سال ۹۵ به صورت دوستانه شکل گرفت اما پروداکشن آن حدود یک و نیم سال طول کشید و سپس با دوره کرونا مواجه شدیم. برای همین آلبومی امروز رونمایی می‌شود که علیرغم نظم موجود در پروسه تولیدش، سال ۹۵ استارت خورد و شش سال تا رونمایی طول کشید.

این آهنگساز و خواننده با بیان اینکه بهترین نوازندگان مربوط به این ژانر از موسیقی در تولید این آلبوم همکاری کردند، توضیح داد: متاسفانه غیر از اندک مخاطبان تحصیل‌کرده و متخصص، اغلب شنوندگان نمی‌توانند قضاوتی در مورد ژانر و نحوه تولید یک آلبوم و دشواری‌هایش داشته باشند.

وی توضیح داد: ابتدا قرار بود تعدادی از تصنیف‌هایی که شعر و آهنگش از من است در یک آلبوم جمع شود اما بعدتر به قطعه‌ای موزیکال در آذربایجان برخوردم که جذاب بود و دوست داشتیم آن را در کار داشته باشیم؛ بهترین کسی هم که می‌توانست این کار را انجام دهد عبدالجبار کاکایی بود و شعر قطعه همسفر را سرود. در نهایت چهار قطعه به شکل تصنیف و یک قطعه به صورت کاور و انتخاب ملودی در آلبوم دارای کلام هستند که در چهار قطعه بی‌کلام گنجانده شده اند.

شنیدن یک روایت عاشقانه غمگین آغاز شد/ تلاش برای احترام به مخاطب

این خواننده و آهنگساز با بیان اینکه سلیقه آرمان مرشد کمک کرد تا روایت عاشقانه مدنظرش به بهترین شکل دربیاید، عنوان کرد: «صدایم کن» یک روایت عاشقانه غمگین است. روایتی از عشقی دارد که به هر نحوی حاصل نمی‌شود و به سرانجام نمی‌رسد. عشق مجازی، عشق حقیقی و در کل حکایتی از داستان یک فراق، نشدن و موسیقی غمگین است.

عبدالجبارکاکایی شاعر و ترانه سرا هم در این مراسم بیان کرد: ناکامیِ پایان عشق‌های مجازی را در عشق‌های حقیقی هم می‌توان تصور کرد. با شناختی که از عباس آزاد و توانایی‌اش دارم و وضعیتی که در موسیقی امروز با آن روبرو هستیم، اتفاق خوبی با انتشار این دست آثار رخ خواهد داد که نگاهی به تصنیف‌های ایرانی دارد.

این شاعر یادآور شد: موسیقی‌ای که به کلام احترام می‌گذارد خودش را در حافظه مخاطب ثبت می‌کند. اما الان کلام، دنباله‌روی موسیقی شده و ریتم حرف اول را می‌زند اما در کار عباس آزاد ویژگی احترام به کلام به چشم می‌خورد.

کاکایی در پایان تصریح کرد: از آثار مشترک‌مان با عباس آزاد خاطرات خوبی در ذهن دارم که یکی از آنها در ارتباط با ایلام، همین امروز هم در فضای مجازی دست به دست می‌شد.

شنیدن یک روایت عاشقانه غمگین آغاز شد/ تلاش برای احترام به مخاطب

در ادامه مسرور شیدایی که میکس و مسترینگ این آلبوم را به عهده دارد، درباره فضای مدرن و ارکستال «صدایم کن» با سازهای غربی صحبت کرد و گفت: عباس آزاد سعی کرده در این آلبوم، تصنیف را احیا کند. بنابراین در بلبشوی غریب امروز موسیقی باید قدر این تلاش او را در تصنیف‌سازی بدانیم.

پخش کلیپی درباره مهدی آزاد استاد زبان‌شناسی و پژوهشگر بخش بعدی این نشست بود که قطعه «صدایم کن» به او تقدیم شده است. اجرای زنده این قطعه، پایان‌بخش این مراسم بود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شنیدن یک روایت عاشقانه غمگین آغاز شد/ تلاش برای احترام به مخاطب”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید