آخرین خبر

“نوشابه مشکی” در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درخشید

به گزارش آوای ایرانیان مراسم پایانی سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران دقایقی قبل در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

محمد خزاعی، حبیب ایل‌بیگی، قادر آشنا، رو‌الله سهرابی، یزدان عشیری، حسین نمازی، هادی مقدم‌دوست، محمدجواد حق‌‌شناس، داریوش یاری، محمود نظرعلیان، اصغر فارسی، محمد حمیدی‌مقدم، هاشم میرزاخانی، سیدمهدی جوادی و … از جمله حاضران در این مراسم هستند.

این جشنواره با دبیری مهدی آذرپندار تشکیل شد و ۹۹ فیلم در بخش‌های گوناگون ملی و ۵۹ فیلم در بخش بین‌الملل شرکت داشتند.

مهدی سلوکی که اجرای این برنامه را برعهده دارد در ابتدا بعد از خیر مقدم به حضار آنان را به تماشای فیلم‌هایی از شهیدان فیلمساز انجمن سینمای جوانان ایران دعوت کرد. بعد از آن کلیپی از مراحل آماده‌سازی این جشنواره نمایش داده شد.

مهدی آذرپندار دبیر جشنواره  سپس  روی صحنه آمد و بیان کرد: الهی شکر، این جشنواره هر حسنی و خوبی داشت محصول لطف خدا و ائمه اطهار است و هر ایرادی داشت محصول من و نه حتی همکاران من، خیر مقدم عرض می‌کنم به همه کسانی که آمدند این جشنواره سی و نه ساله را بدرقه کنند. نیامدم که گزارش بدهم چون همه آمدند و روند برگزاری جشنواره را دیدند پس باید فقط گزارشی را خدمت آقای خزاعی و سازمان سینمایی بدهم و یه گزارش به آن بالا سری که خداوند بزرگ است. از همه تشکر می‌کنم

بعد از سخنان دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران کلیپی از تندیس جشنواره نمایش داده شد و سپس در ادامه جشنواره وارد بخش جوایز بین الملل جشنواره شد. در این بخش در ابتدا فیلم‌ها و داوران معرفی شدند. بعد از آن داور ترکیه‌ای تحسین ایسبیلن جشنواره به روی سن آمد و گفت: سطح جشنواره و فیلم ها بسیار بالا بود که انتخاب را سخت می‌کرد.

جایزه بهترین فیلم انیمیشن «فقدان» به کارگردانی مارک هریچر از فرانسه تعلق گرفت. جایزه بهترین فیلم تجربی به «حوضچه جاذبه» به کارگردانی جاناتان په از فرانسه رسید. جایزه بهترین فیلم مستند به «زادگاه» به کارگردانی جووانی مونتانیا از ایتالیا اختصاص پیدا کرد. کارگردان این فیلم در پیامی ویدویی که به این جشنواره ارسال کرده بود گفت: از دریافت این جایزه تشکر می‌کنم، امیدوارم بتوانم شما را به زودی ببینم.

جایزه بهترین فیلم داستانی به «پنجره‌های قدیمی» به کارگردانی میتهم ریدا از انگلستان اهدا شد. کارگردان این فیلم هم در پیامی ویدویی گفت: دریافت این جایزه همزمان یک شوک و افتخار بود بردن یک جایزه از این جشنواره شبیه یک رویا بود، به شما بابت برگزاری این جشنواره بزرگ تبریک می‌گویم و بابت این جایزه تشکر می‌کنم.

سپس در بخش نکوداشت اصغر یوسفی‌نژاد کلیپی از آن مرحوم پخش شد که او در این کلیپ خود را معرفی کرده بود.

من در سال ۱۳۴۸ در خانواده‌ای که از هر نظر قابل ستاس  است، دنیا آمدم هرچند که این خانواده معمولی بودند، پس از مدتی به دلیل علاقه‌مندی در دانشگاه صدا و سیما در رشته فیلمسازی فارغ‌التحصیل شدم، بعد به مرکز صدا و سیمای تبریز رفتم سپس اولین سریال تلویزیونی« باران رویاها را نمی‌شوید» ساختم، بعد سریال‌های دیگر ساختم همزمان با خدمت در صدا و سیما منتقد هم بودم بعد از بازنشستگی کتابی نوشتم سپس فیلمی با نام «او» ساختم که با همان وارد سینمای حرفه‌ای شدم و به جشنواره فیلم فجر راه یافت که موفقیت‌آمیز بود. مخاطب همیشه در سینما برای من مهم بوده است.

در میان این بخش وزیر ارشاد به سالن همایش‌های برج میلاد و مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران آمد. بعد از این بخش کلیپی از مرحوم اصغر یوسفی نژاد کارگردان ترک زبان سینمای ایران پخش شد.

منتخبان بخش داستانی

در این بخش برگ زرین بهترین موسیقی به بهنام عمران برای فیلم «از اینجا باز شود» رسید. برگ زرین بهترین گریم به امید گلزاده برای فیلم «تکه‌ای از تو» اهدا شد و برگ زرین بهترین طراحی صحنه و لباس به ریحانه اسماعیلیان و مینا سلیمی برای فیلم «شیهه» تعلق گرفت و برگ زرین بهترین طراحی جلوه‌های ویژه به حسن نجفی منش برای فیلم «نوشابه مشکی» اختصاص پیدا کرد و برگ زرین بهترین بازیگری به نازنین احمدی برای فیلم‌های «پذیرایی سیمین» و «تکه‌ای از تو» رسید و برگ زرین بهترین فیلمبرداری به آرمان فیاض برای فیلم «تکه‌ای از تو» اهدا شد و برگ زرین بهترین تدوین به علی گورانی برای فیلم «نوشابه مشکی» تعلق گرفت. جایزه بهترین صدا هم به پژمان راژ و آزاد صادقی برای فیلم ۳ و ۳۳ دقیقه اهدا شد. برگ زرین بهترین فیلمنامه اقتباسی به عطا مجابی برای جناکات اهدا شد.

در ادامه دیگر برگ زرین بهترین فیلمنامه به نفیسه زارع و عاطفه صالحی برای فیلم «شیهه» اهدا شد و جایزه ویژه دبیر به دلیل نگاه متفاوت به مسأله زنان در جامعه امروز به مانا پاک‌سرشت برای فیلم «وقفه» تعلق گرفت و برگ زرین بهترین کارگردانی فیلم داستانی به محمد پایدار برای فیلم «نوشابه مشکی» رسید در همین حال جایزه ویژه هیات داوران در همین بخش به امیر هنرمند برای «کرم ابریشم» اهدا شد.

برگ زرین بهترین فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران به امیر پذیرفته و انجمن سینمای جوانان ایران برای فیلم «اندروا» اختصاص پیدا کرد. در پایان جایزه ویژه بین الملل که برای جشن اسکار معرفی می‌شود به فیلم فیلسوف از کشور اسپانیا تعلق گرفت.

 

همچنین جایزه بهترین فیلم از نگاه مردمی توسط رسول صدرعاملی اعلام شد که به فیلم “نوشابه مشکی” ساخته محمد پایدار رسید. صدرعاملی در سخنانش گفت که امیدوارم این جشنواره هیچ وقت ضعیف نشود هرکس این جشنواره را ضعیف کند به سینمای ایران ضربه زده است.

محمدجواد موحد تهیه‌کننده «نوشابه مشکی» هم گفت: این هشتمین سال است که باشگاه فیلم سوره در ویترین این جشنواره حضور دارد. مهمترین جایزه ای که در هر جشنواره گرفته می‌شود همین جایزه است.

وی افزود: این فیلم هر آنچه داشته از نگاه دو شهید است؛ حاج مهدی باکری و حاج قاسم سلیمانی. ساختن فیلم جنگی آن هم در سینمای کوتاه خیلی سخت است. می‌خواهم از حوزه هنری به عنوان پشتیبانی کننده، بچه‌های باشگاه فیلم سوره و همه عوامل تشکر کنم.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در ““نوشابه مشکی” در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درخشید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید