آخرین خبر

رونمایی از رنگ سوم «کماکان» در شب های موسیقی فارابی

گروه کماکان به سرپرستی و خوانندگی مهدی ساکی، یکی از ۵ گروه شرکت کننده در شب های موسیقی فارابی است که در آخرین شب این رویداد قرار است به اجرا بپردازد.

به گزارش آوای ایرانیان، ۲۵ بهمن ماه تاریخ اجرای گروه کماکان در شب های موسیقی فارابی ست که به همت پلتفرم لیفت، مجله موسیقی کادانس و آموزشگاه چند مضراب برگزار می گردد.

مجموعه ای قدرتمند از موزیسین ها و نوازندگان کشورمان کنسرت هایی پژوهشی را طی این سه شب اجرا می کنند. در این میان اما در معرفی گروه کماکان تنها به نام مهدی ساکی با «ترکیب تازه» از گروه کماکان اکتفا شده بود و این موضوع ما را بر آن داشت تا پیش از موعد اجرای این گروه از برخی جزئیات آن مطلع شویم.

مهدی ساکی سرپرست و خواننده گروه کماکان در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد: «در اجرای پیش رو می توان گفت رنگ سوم از چیدمان سازی و موسیقایی گروه کماکان را شاهد خواهیم بود؛ از این نظر که ترکیب جدید کارمان متفاوت تر از کماکان های سال های پیش است و شاید بتوان اجرا در شب های فارابی را یک رونمایی از این ترکیب تلقی کرد.»

این هنرمند خوزستانی در ادامه افزود: «ما بعد از انتشار نخستین آلبوم و تنظیمات جدید سردار سرمست، تغییر رنگ در مجموعه ایجاد کرده و با تنظیمات و سازبندی های متفاوت تر از پیش، آلبوم دوم را ارائه کردیم که به رغمِ این تغییر رنگ البته مجموعه کماکان، «کماکان» به شمار می آمد؛ چرا که مبنایش اشعار و ملودی های فولک جنوب و تلفیقش با سروده های زیبای مولانا بود همچون گذشته. لیکن به دلایل عدیده ای از سال ۱۳۹۶ تا به امروز این آلبوم راهی بازار نشده است و این کشاکش ها، تعلیق ها و وقفه های لاجرم، ما را ناخودآگاه به رنگ سوم سوق داد.»

ساکی در توضیح بیشتر این روند گفت: «می توان با نگرشی مثبت به موضوع اینگونه گفت که همکاری با موزیسین های مختلف، ایجاد فضاها و اجراهایی با ژانرها، رنگ و سازبندی های مختلف و… چه بسا هدف و استراتژی گروه کماکان باشد؛ هدفی که با هیجانات و تمایلات ما به کشف و شهودهای تازه و روح ماجراجویانه مان مناسبت دارد. با این تفاصیل ما با رنگ سوم از مجموعه کماکان در شب های موسیقی فارابی به اجرا خواهیم پرداخت. فضایی که اساسش با آلبوم دوم و اولمان تفاوت دارد. در اجرای پیش رو ساز تنبور عضو جدید سازبندی های ماست و رباب، گیتار و پرکاشن هم نواخته می شوند. تنبور را حمزه طاهری خواهد نواخت و به نظرم به مجموعه مان یک زیبایی خاصی بخشیده. برای من این ترکیب بسیار خوشایند است. شاید چون تنبور ساز مورد علاقه من است و بسیار صدایش را دوست دارم و رباب هم که اصالتش بر کسی پوشیده نیست.»

اجراهای زمستانی «کماکان» به این شب خلاصه نمی شود و این گروه با جدولی متنوع زمستان خود و مخاطبان را در چند شهر به نغمه ها و نواخته های منحصر بفردشان مزین خواهند کرد. این خواننده اهل دل که به آوازهای گرم با لهجه خاصِ مردمی اش شهرت یافته، در معرفی دیگر برنامه های آتی خود خاطر نشان کرد: «ما بعد از اجرا در شب های موسیقی فارابی در تالار فرهنگ هم کنسرت خواهیم داشت. پس از آن با کنسرتی در شیراز، شهر کتاب پاسداران تهران و در نهایت اجرای اسفند ماهِ بوشهر در فستیوال کوچه برنامه های زمستانی مان را ادامه می دهیم.»

مهدی ساکی زاده ۱۳۵۳‏ در خوزستان است. تحصیلات او در مقطع کارشناسی بازیگری تئاتر از دانشگاه سوره تهران بوده و در زمینه نمایشنامه، تئاتر و سینما فعالیت داشته که از جمله نقش آفرینی هایش در تئاتر می توان به جنبش انفیه در کلکته (سیروس شاملو)، پانتومیم روی فرش ایرانی (سیروس شاملو) و زمزمه‌ی مردگان (سیامک احصایی) اشاره کرد. ایفای نقش برای فیلم های ارتفاع پست (ابراهیم حاتمی کیا)، ‏دوئل (احمدرضا درویش)، ‏چای تلخ (ناصر تقوایی)‏، ‏روز سوم (حسین لطیفی) ‏و برگزاری ورک شاپهای بدن، حرکت، رقص و پانتومیم در تهران، اهواز و منظومه شعر «محبوبه‌ی من» انتشارات امیرخانی از دیگر فعالیت های او طی این سال ها بوده. حالا هنرمند جنوبی چند سالی ست که با تأسیس گروه کماکان، انتشار اولین آلبومش با همین نام، اجراهای متعدد داخلی و خارجی و همکاری با ماکان اشگواری (آلبوم کامیون ها) هنرنمایی می کند.

شایان ذکر است که شب های موسیقی فارابی از امشب ۲۳ بهمنِ جاری در سالن فارابی آغاز شده و شامگاه جمعه ۲۵ بهمن با اجرای گروه کماکان در دو سئانس پایان خواهد یافت. علاقمندان برای تهیه بلیت های این سلسله اجراها می توانند به سایت www.lyft.ir مراجعه نمایند.

 

شب های موسیقی فارابی

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “رونمایی از رنگ سوم «کماکان» در شب های موسیقی فارابی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید