آخرین خبر

زمان اهدای جایزه ویکتور به اصغر فرهادی اعلام شد

به گزارش آوای ایرانیان  به نقل از سایت جشنواره بلگراد، اصغر فرهادی برنده ۲ جایزه اسکار، کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند) در پایتخت صربستان جایزه ویکتور بلگراد را دریافت می‌کند.

این جایزه به عنوان یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان سینمای ایران و جهان در قرن بیست و یکم، به فرهادی اهدا می‌شود.

در ادامه خبر درباره سابقه فرهادی چنین یاد شده است: فرهادی در سال‌های نوجوانی به فیلم‌برداری علاقه‌مند شد و تحصیلات خود را در رشته فیلمسازی با عضویت در انجمن سینمای جوانان اصفهان در سال ۱۹۸۶ آغاز کرد و در آنجا فیلم‌های کوتاه ۸ و ۱۶ میلی‌متری ساخت. او سال ۱۹۹۸ لیسانس هنرهای نمایشی خود را از دانشگاه تهران و چند سال بعد کارشناسی ارشد خود را در رشته کارگردانی صحنه دریافت کرد. او پایان نامه خود را با عنوان «اهمیت سکوت و مکث در آثار نمایشنامه نویس» به هارولد پینتر اختصاص داد. تقریباً تمام فیلم‌های فرهادی در هر جشنواره‌ای که به نمایش درآمده‌اند، جوایزی دریافت کرده‌اند. به گفته منتقدان، فیلمنامه‌های او مطالعات عمیق جامعه‌شناختی، روان‌شناختی و فلسفی درباره مشکلاتی است که در جامعه جهانی مشترک است و فیلم‌های او به دلیل تمرکز بر شرایط انسانی و به دلیل توصیف داستان‌های صمیمی و چالش‌برانگیز درباره درگیری‌های خانوادگی، شهرت یافته‌اند.

فرهادی به عنوان کارگردان با فیلم «رقص در غبار» که در جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو جایزه دریافت کرد، اولین حضور خود را در مقام کارگردان تجربه کرد. در سال ۲۰۰۴ «شهر زیبا» را ساخت که در جشنواره بین‌المللی فیلم ورشو جایزه گرفت و پس از آن «چهارشنبه سوری» در سال ۲۰۰۶ برنده هوگوی طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو شد. وی سپس در سال ۲۰۰۹ با «درباره الی» که منتقد فیلم دیوید بوردول آن را «شاهکار» نامید، برنده خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی در پنجاه و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم ترایبکا شد. فیلم «جدایی» (جدایی نادر از سیمین) در سال ۱۳۹۰ برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد و تحسین منتقدان داخل و خارج از ایران و همچنین خرس طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و جایزه گلدن گلوب را برد. فیلم «گذشته» در سال ۲۰۱۳ برنده جایزه سزار شد و جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را از آن خود کرد. وی با فیلم «فروشنده» در سال ۲۰۱۶ دومین اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را کسب کرد و او را در ردیف یکی از معدود افرادی برنده ۲ جایزه اسکار جای داد. فیلم بعدی او «همه می‌دانند» با بازی زوج کروز – باردم افتتاحیه هفتاد و یکمین جشنواره کن شد و فیلم «قهرمان» در سال ۲۰۲۱ برنده جایزه بزرگ هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن شد و در جشنواره فیلم بلگراد نیز به نمایش درآمد.

فرهادی در فهرست کارگردانانی قرار دارد که بیش از یک بار برنده اسکار بهترین فیلم خارجی شده اند. ویتوریو دسیکا و فدریکو فلینی (هر یک با چهار بار)، اینگمار برگمان (سه بار) و رنه کلمان و آکیرا کوروساوا (هر یک دو بار) دیگر کارگردان‌های برنده بیش از یک اسکار هستند.

جشنواره فیلم بلگراد ۲۰۲۴ از ۲۳ فوریه تا ۳ مارس برگزار می‌شود.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “زمان اهدای جایزه ویکتور به اصغر فرهادی اعلام شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید