آخرین خبر

پیام رئیس سازمان سینمایی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

به گزارش آوای ایرانیان متن این پیام به این شرح است:

جشنواره بین المللی فیلم فجر از برآیند رنج ها و مجاهدت های خانواده سینمای ایران به میراث فرهنگی کشور تبدیل شده و این مشعل فروزان که همه ساله گرمابخش فضای جامعه است در عین حال ، جلوه گاه دستاوردهای سالانه سینمای ایران نیز، به شمار می آید.

امروز چراغ این جشنواره در پرتو تلاش های نجیبانه و بی‌هیاهوی جمع بزرگی از خانواده سینمای ایران – که با درک شرایط پیچیده اجتماعی ماه‌های اخیر، حراست از منافع و مشترکات ملی را ارج نهادند روشن است؛ تا کژتابی‌ تاریک‌اندیشان لطمه ای به این حرکت ملی وارد نسازد.

برخی جریانات خارجی با خیال باطل بر طبل تحریم این رویداد ریشه دار  فرهنگی – سینمایی کوبیدند، اما ندانستند که اساسا هنر تحریم پذیر نیست و سینما و چشمه زلال جوشان آن، همواره راه خود را خواهد یافت و رنگ  ناامیدی و تردید را خواهد شست.

در چند ماهه گذشته هجمه ناجوانمردانه و مستمری از سوی اتاق فکرهای کشورهای معاند علیه ایران عزیز ما شکل گرفته است و سینما به عنوان یکی از مظاهر کارآمد و قدرتمند فرهنگی ایران در منطقه و جهان هم از این ترکش ها بی نصیب نمانده است. با این وجود سینمای ایران به خاطر عقبه فرهنگی معتبر و جایگاه غبطه برانگیز و استراتژیکش تمامی این «تهدیدها » را به مدد اهالی دغدغه مند سینما به «فرصت ها» تبدیل خواهد کرد.

سینمای ایران سرشار از خلاقیت ها، دستاوردها و نوزایی است؛ جوشش از درون و نو به نو شدن فضای سینما و بهره‌گیری از بزرگان این عرصه برای رونمایی از چهره‌های تازه نفس و سپردن بیرق پرافتخار سینما به دستان توانمند و پرامید آنها، معنای دیگر تبدیل تهدید به فرصت هاست و همه می دانیم دمیدن هوای تازه ضرورتی تاریخی برای تعالی و صیانت از ارزش های سینمای ملی است .

فیلم‌های راه‌یافته این دوره از جشنواره نشانی از تنوع دیدگاه‌ها، سلایق و رنگ‌آمیزی گونه‌های سینمایی در سپهر سیاسی اجتماعی ایران امروز است تا زیبایی و فضلیت مفاهمه و گفتگو را نمودار سازند و شعار سازمان سینمایی که « همه سینما تهران نیست» محقق گردد.

«اخلاق، امید و آگاهی» شعار این رویداد فرهنگی، طلیعه‌ای برای راهیابی به عمق اندیشه و «محتوای تراز» سینمای ایران است که پرده‌های رنگا‌رنگ آن در پرتو کوشش قابل تحسین هزاران نفر از متخصصان سینمای ایران، در فیلم‌های منتخب جشنواره چهل و یکم تجلی یافته است.

این جشنواره، امسال میزبان آثار جمعی از سینماگران کشورهای مختلف است تا فارغ از مرزبندی‌های سیاسی زمینه برای بهره مندی از تجارب سینماگران جهان نیز فراهم گردد. بخش بین‌الملل جشنواره فجر می تواند بهترین ظرفیتی باشد تا با اتخاذ رویکردهای واقع‌بینانه، به تقابل با سینمای نظام سلطه، امپریالیسم فرهنگی و تروریسم بین المللی بپردازد.

سینمای ایران برغم همه فراز و نشیب ها، دستاوردهای ماندگاری را که در عرصه ملی و بین الملل به نمایش گذاشته است، از این رو، یکبار دیگر در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر، به همه زحمتکشان صادق سینمای ایران خسته نباشید می گویم و اطمینان دارم حضور تماشاگران فهیم و مشتاقان همیشگی سینما در سراسر کشور، خستگی یکساله را از تن خانواده سینما، کارکنان و خدمتگزاران آن خواهد زدود.

جشنواره فجر از نگاهی دیگر ، وارد مرحله شناختی برای اهالی سینما شده است و بی تردید، این رویداد ظرفیت مضاعفی را برای داوری سینماگران به نمایش می گذارد.

لازم است جشنواره فجر با نگاه مبتنی بر “قانون‌گرایی”، “استانداردسازی”و “عدالت‌محوری”، در مسیر رشد و اعتلای سینمای ایران در چارچوب “منافع ملی”،”دیپلماسی فرهنگی” و “عدالت اجتماعی” گام بردارد.

در خاتمه، ضمن تشکر از دبیر جشنواره و همکاران شان از همدلی و همراهی خانواده سینما و همه دغدغه مندان و دلسوزان حوزه فرهنگ و هنر که برای برگزاری باشکوه تر این رویداد فرهنگی کمک کرده اند قدردانی می کنم.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پیام رئیس سازمان سینمایی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید