آخرین خبر

رایزنان فرهنگی موظف به توسعه صادرات صنایع فرهنگی هستند

به گزارش آوای ایرانیان نشست محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با فعالان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس و صاحبان ویژندهای برتر پوشاک ایرانی عصر چهارشنبه ششم اردیبهشت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از شنیدن نقطه نظرات و دیدگاه‌هایشان با بیان اینکه وزارت فرهنگ از تمامی فعالیت‌هایی که به تقویت هویت ایرانی بی انجامد حمایت خواهد کرد، گفت: دولت مردمی از آمادگی همه جانبه برای حمایت از فعالان و تولیدکنندگان ویژند های ایرانی حوزه پوشاک برخوردار است زیرا حوزه «پوشش» جز اصلی هویت فرهنگی ایران عزیز است و همه در هر جایگاهی موظف هستیم مروج فرهنگ ناب و اصیل ایرانی در این حوزه باشیم تا تصویر جامعه ایرانی بیشتر از همیشه با هویت فرهنگی ایران عزیز همخوانی داشته است.

در این دیدار که با موضوع چگونگی تحقق شعار سال یعنی «رشد تولید و مهار تورم» تشکیل شد ابتدا صاحبان ویژندها و نشان‌های تجاری حوزه پوشاک به بیان نظرات، مسائل و نقد برخی سیاست‌ها و اقدامات جاری در این حوزه پرداختند؛ عمده مسائل مطرح شده از مهمانان این نشست عبارت اند از:

۱. وجود تابلوهای تجاری با عناوین غیر فارسی و غیر ایرانی که به حیات پوشاک قاچاق، تداوم می‌بخشد و لزوم مقابله با آنها طبق قوانین موجود در کشور
۲. استفاده بهینه و حداکثری و تسهیل گرانه از ظرفیت تبلیغات محیطی و رسانه ملی
۳. رسیدگی به موارد غیر منطقی و همراهی ویژندها به قوانین
۴. تحریک بازار از طریق تخصیص رفاهیات دستگاه‌ها در حوزه پوشاک به ویژندهای داخلی
۵. آوردن ظرفیت خدمات و تسهیلات بانک‌ها در جهت توسعه هنر صنعت مد و لباس
۶. بازنگری در برخی قوانین موجود و لزوم تدوین قوانین جدید در نقاطی که خلاء قانونی وجود دارد.

در پایان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌آقای دکتر اسماعیلی ضمن عرض خدا قوت به جهادگران عرصه تولید ملی حوزه پاسداشت زبان فارسی را بخش مهمی از هویت ایرانیان برشمرد و گفت: بر همین اساس به لحاظ قانونی مکلف به اجرای پاسداشت زبان و ادب فارسی هستیم و امیدواریم با اقدامات پیش بینی شده طی یکسال آینده شاهد تغییر محسوس چهره شهرها به لحاظ پاسداشت زبان فارسی در نامگذاری ویژندها و محصولات مختلف باشیم و در این مسیر با ترویج اسامی غیرایرانی به شدت مخالفیم و در مقابله با آن هیچ ابایی در اجرای قانون وجود ندارد.

اسماعیلی با بیان اینکه اقتصاد فرهنگ بخش مهمی از توسعه صادرات به شمار می‌رود است، افزود: رایزنان فرهنگی در خارج از کشور موظف به کمک برای توسعه صادرات صنایع فرهنگی هستند و در این راستا می‌توان فضای تعامل و همکاری ویژن های ایرانی با کشورهای مختلف را فراهم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: درصد قابل توجه پوشاک مصرفی جامعه به صورت قاچاق وارد می‌شود که این مسئله تبعات فرهنگی بسیار زیادی دارد. در این راستا هرگونه اقدام تحولی می‌بایست با تقویت توان تولید داخلی در چهارچوب ارزش و هویت فرهنگی ایرانی اسلامی حرکت کرد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه رویکرد کارگروه ساماندهی مد و لباس طی سالیان گذشته تمرکز بر طراحی لباس با رویکرد هنری صرف بوده و توجه کمی به میزان اقبال و تأثیر اینگونه طراحی‌ها بر پوشش عمومی جامعه داشته است، گفت: بر همین اساس دولت انقلابی «کارگروه ضرورت توجه به طراحی با رویکرد صنعتی» را به منظور تعین در مصرف عمومی جامعه مدنظر قرار داده است و بدون تردید در این راستا ویژندهای لباس جایگاهی ویژه خواهند داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان افزود: با توجه به جایگاه فرا دستگاهی کارگروه ساماندهی مد و لباس و محوریت وزارت فرهنگ در این کارگروه از یک سو و شعار سال و تاکید بر رشد تولید از سوی دیگر ضروری است چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان محصولات فرهنگی شناسایی و با تکیه به جایگاه قانونی کارگروه اقدامات لازم در این راستا صورت پذیرد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “رایزنان فرهنگی موظف به توسعه صادرات صنایع فرهنگی هستند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید