آخرین خبر

آشنایی با متون کهن برای نویسنده ضروری است

به گزارش آوای ایرانیان سارا عرفانی مؤسس باشگاه ادبی بانوی فرهنگ در آئین افتتاحیه فعالیت‌های سال ۱۴۰۲ بانوی فرهنگ، با بیان اینکه سال پر تلاشی را برای زنان نویسنده و پر از انگیزه برای باشگاه بانوی فرهنگ آرزو می‌کنم، گفت: شور و شوق بانوان نویسنده برای یادگیری را ارج می نهیم و متناسب با شور و انرژی زنان نویسنده فعالیت‌های سال را شروع خواهیم کرد.

وی به برنامه‌های سال قبل بانوی فرهنگ اشاره کرد و ادامه داد: سه شنبه‌های خواندنی با تدریس محمدجوادجزینی و احسان رضایی ماهی یکبار برگزار شد.

عرفانی افزود: در سه شنبه‌های خواندنی به بررسی آثار نویسندگان دهه چهل و پنجاه از جمله جلال آل احمد، سیمین دانشور، هوشنگ گلشیری و … پرداخته شد تا اعضای باشگاه به آثار نویسندگان گذشته نیم نگاهی داشته باشند.

مؤسس باشگاه ادبی بانوی فرهنگ پرداختن به متون کهن را برای نویسنده ضروری دانست و جلسات کهن الگوهای زن در شاهنامه با تدریس حسین شهرستانی را از برنامه‌های سال گذشته بانو مطرح کرد و گفت: شاهنامه الگوهایی دارد که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم و این کهن الگوها برای شخصیت پردازی به نویسنده کمک می‌کند، دایره واژگان او را بالا می‌برد و در بانوی فرهنگ به شکل ویژه ای به این متون کهن پرداخته می‌شود.

وی برگزاری جلسات نقد کتاب‌های نویسندگان اعضای بانوی فرهنگ یا سایر زنان نویسنده، آموزش عناصر مقدماتی داستان نویسی را از دیگر برنامه‌های بانوی فرهنگ خواند و افزود: کلاس‌های ایده یابی، رسیدن به طرح و تبدیل طرح به رمان با حضور حمیدرضا منایی، احمد دهقان و معصومه امیرزاده برگزار شد.

به گفته عرفانی ۷۰ نفر از اعضای بانوی فرهنگ در کلاس داستان نویسی پیشرفته با تدریس سمیه عالمی شرکت کردند و طرح رمان نوشتند که در نهایت طرح ۳۰ نفر پذیرفته شد و قرار است امسال این ۳۰ نفر با حمایت باشگاه بنویسند، اثرشان را به چاپ برسانند و بانو برای آن‌ها رونمایی بگیرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری باشگاه ادبی بانوی فرهنگ در چند گروه بزرگ سال، کودک، نوجوان، نویسندگان آینده و داستان کوچک یا مینیمالیستی به فعالیت خود ادامه خواهد داد، گفت: ما تا الآن به ناداستان کمتر پرداخته بودیم، در بخش بزرگ‌سال علاوه بر داستان، ناداستان را از جمله روایت، سفرنامه و خاطره خواهیم داشت.

نویسنده کتاب پنج‌شنبه‌های فیروزه‌ای ادامه داد: بخش کودک با حضور کلر ژوبرت، بخش متون کهن و نویسندگان آینده که متشکل از نویسندگان و قلم‌دوستان نوجوان است با حضور سمیه فتحی، بخش نوجوان با حضور نیلوفر مالک و سمانه خاکبازان و بخش داستان کوچک یا مینیمال با حضور مولودتوکلی پیش خواهد رفت. وی افزود: سه شنبه‌های خواندنی با حضور علیرضا سمیعی پیش خواهد رفت.

عرفانی در پایان گفت: امید است بتوانیم همه با هم در راستای هم‌افزایی زنان نویسنده و قوی‌تر شدنشان قدم برداریم چرا که دست خدا با جماعت است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آشنایی با متون کهن برای نویسنده ضروری است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید