آخرین خبر

عماد افروغ معتقد بود در کشورمان از قدرت به ثروت می‌رسند

به گزارش آوای ایرانیان  مراسم رونمایی از کتاب «ایران آینده» به همراه یادبود عماد افروغ؛ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امروز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ توسط ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

در این نشست خانواده مرحوم عماد افروغ، علی رمضانی قائم مقام نمایشگاه کتاب، علیرضا شفاه عضو شورای علمی مؤسسه علم و سیاست اشراق و مدیر دفتر اقتصاد سیاسی پژوهشکده شهید رضایی، حامد ملک‌زاده معاون فرهنگی اجتماعی معاونت اول ریاست‌جمهوری و عضو شورای مرکزی ستاد پیشرفت و نوآوری همچنین محسن دنیوی مسئول بنیاد ایران آینده حضور داشتند.

امیدوارم نشر افکار مرحوم افروغ سبب افزایش دوستی‌ها شود

در ابتدای برنامه زهرا کاظم پور همسر زنده یاد افروغ در صحبت‌هایی با ابراز مسرت از اینکه نام و یاد نیکی از دکتر افروغ باقی مانده، گفت: در مراسم تشییع و تدفین ایشان ترافیک اصلاح طلبان و اصول گرایان صورت گرفت. او همیشه می‌گفت چه دوستی‌ها که پای این جناح بندی‌ها از بین رفت. امیدوارم از این پس هم با نشر افکار مرحوم افروغ که دغدغه اصلی شأن بود، دوستی‌ها بیشتر شود.

وی در ادامه افزود: مرحوم عماد افروغ همیشه می‌گفت در طول عمرش شاهد نشر افکارش نبوده، همیشه امیدوار بود بعد از مرگش این اتفاق رخ دهد و در واقع وصیت ایشان بود که برای این مساله «بنیاد» برای نشر افکارشان تشکیل شود هرکس که می‌خواهد به کمک ما بیاید تا این اتفاق رخ دهد.

همسر عماد افروغ گفت: مرحوم عماد افروغ حدود چهل اثر دارد و از مردم سالاری تا عدالت و نظریه علم و عمل، حقوق شهروندی وارد شده و در واقع نیاز و عطش جامعه را در نظر داشت. رنج مردم و غمشان همیشه برای دکتر مهم بود و همیشه سعی می‌کرد باری از دوش مردم بردارد، پشت سیاست مداری ایشان فکر و نظریه بود، حتی مباحث آینده را پیش بینی می‌کردند و برای ایران دلشان می‌تپید.

وی در ادامه افزود: هر زمان که ایران تحقیر می‌شد یا به پرچم و سرود ایران توهین می‌شد، بشدت ناراحت می‌شدند که هویت ما پرچم و سرود ماست، این جمع علم و سیاست است که در ایشان تلفیق شده بود، اما اگر سیاست را رسیدن به قدرت و ثروت بدانیم، از آن فراری بود. او معتقد بود در کشور ما از قدرت به ثروت می‌رسند درحالیکه خیلی کشورها این‌طور نیست. او خود برای یک مقاله انقدر زحمت می‌کشد چهل و اندی سال باهم زندگی کردیم، یک لحظه کتاب از دستاش نیفتاد جز چند ساعت خواب شب.

همسر عماد افروغ همچنین گفت: حضور مرحوم افروغ در محافل علمی به این علت بود که انقلاب اسلامی باید جهانی شود از بیست سال پیش ایشان گفتند که دلار باید از اقتصاد ما حذف شود و به آن توجه نشد. خیلی‌ها با مرحوم افروغ تماس می‌گرفتند که ناامید شدند، اما او توصیه به صبر و ناامید نشدن همراه با اخلاص داشتند.

قصه کتاب «آینده ایران» به سه سال پایانی قرن ۱۴۰۰ برمی گردد

محسن دنیوی تدوین کننده این کتاب درباره نام‌کتاب و انتخاب آن گفت: قصه این کتاب به سال پایانی قرن یعنی سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد؛ ایده کتاب و دغدغه مصاحبه‌ها پیش آمد و با یک تیم که نزدیک به یک دهه فعالیت نزدیک داشتیم این گفت‌وگوها را شروع کردیم.

وی افزود: «آینده ایران» یک ویژگی منحصربه‌فرد داشت، هر موضوع برای گفت‌وگو یک سابقه طولانی و جبهه‌بندی وجود دارد. بنابراین مسئله ایران یک عدم قطعیت دارد که یک امکان می‌دهد که همه درباره آن صحبت کنند و بیندیشند. همه افراد درباره آینده عدم قطعیت قائل‌اند و چالش امروز ما در این مسیر هم مساله است و آینده ایران این امکان را می‌دهد تا با دیگران هم‌مسئله شویم.

وی گفت: کتاب از یک ساختار و پرسش از دهه ۲۰ و ۳۰ ایران شروع می‌شود که همه نیروها هم‌گرا برای توسعه شدند، اما چه شد که نشد. دهه ۲۰ و ۳۰ دهه‌های مهمی برای ایران است و از سال ۱۳۰۱ که دولت مدرن شکل گرفت، مهم شد و سوالات مهمی در دوران طلایی اقتصاد و انفجار تورمی و چرایی شکل‌گیری انقلاب اسلامی شکل گرفت.

دنیوی افزود: پرسش پایانی مصاحبه این است که در پایان قرن هستیم و تصویر آینده دور ایران را چگونه متصور می‌شوید، و این پرسش خوب و جذابی بود.

سپس علیرضا شفاه نیز گفت: ما گاهی گمان می‌کنیم هر چیزی آینده‌ای دارد و فکر می‌کنیم نایاب نیست، اما در دنیای امروز دست کم این شرایط تغییر کرده است. خیلی گفتارهای آینده نگر افول کرده‌اند. اروپایی‌ها هم خیلی تلاش کردند طرحی از آینده ارائه دهند. اما به سادگی نمی‌شود طرحی از آینده متصور شد. به نظر می‌رسد ایران می‌تواند طرحی از آینده داشته باشد.

وی افزود: کشور ما به لحاظ تاریخی خود به خودی نیست، بلکه معنای خاصی دارد و مردم ذیل کلمه ایران با هم وحدت پیدا کرده‌اند و این قابل بحث است. به نظر می‌رسد هرچقدر این آینده‌ها غیرضروری باشند به همان اندازه خانه‌ای برای ایران نیستند و از خطرات ایران را حفظ نمی‌کنند. ایران امروز به سمت یک صلح حرکت می‌کند.

اعتبار آینده ایران مرهون فعالیت‌های عماد افروغ است

در ادامه مصطفی ملک زاده طراح کتاب و معاون فرهنگی معاون اول ریاست جمهوری گفت: اعتبار یک آینده روشن برای ایران مرهون فعالیت‌های مرحوم افروغ است.مدت‌ها ما با هم صحبت می‌کردیم در همین صحبت‌ها مرحوم افروغ می‌گفت: در دل من و قلب من انقدر رسیدن به این ایران متقن است که گاهی به خدا میگویم به من عمر زیاد دهد تا بارقه‌های این ایران را ببینم. بعد مدت‌ها ویژگی‌های این ایران را برایم می‌گفت حتی تصویرسازی می‌کرد. بعد این صحبت‌ها یکی از ذهنیات من آرزوی این ایران آینده شد.

وی افزود: امسال مرحوم افروغ در یک خفقان و فشار این رؤیا را زنده نگه داشتند. من همواره چهار سوال درباره طرح ایران آینده در ذهنم زنده است، اول اینکه چرا ایران نزدیک پنجاه یا هشتاد سال است که الگوی توسعه را درون خود نمی‌تواند هضم کند و پذیرش توسعه را ندارد؟ چرا علی رغم اینکه به هر لحاظ تا حدی زمینه را برای الگوهای توسعه آماده کرده بودیم، الگوهای توسعه در قاموس ایران ما نمی‌گنجند.

وی گفت: دوم چرا ایران آینده ما آنچنان تصویر حکمرانی فقه بنیان را نمی‌تواند ترسیم کند، بااینکه قرن هاست با شریعت عجین شدیم. سوم آیا می‌شود بین ایران آینده مبتنی بر پیشرفت با ایرانی که بخشی از آن محقق شده ارتباطی برقرار کرد؟ نسبت ما با توسعه چه خواهد بود و سوال آخر اینکه نقشه گذار ایران امروز با همه مؤلفه‌ها از ایران امروز به آینده چیست؟

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “عماد افروغ معتقد بود در کشورمان از قدرت به ثروت می‌رسند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید