آخرین خبر

«تئاتر عروسکی» فقط برای کودک نیست/ قولی که هادی حجازی‌فر داد

به گزارش آوای ایرانیان نشست رسانه‌ای نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک صبح امروز شنبه ۲۰ خرداد با حضور هادی حجازی‌فر دبیر جشنواره در سالن کنفرانس دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست حسن دادشکر و هما جدیکار از چهره‌های شناخته شده تئاتر و تئاتر عروسکی نیز حضور داشتند.

در ابتدای این نشست حجازی‌فر در سخنانی گفت: بالاخره این جشنواره می‌خواهد برگزار شود. تدارک ویژه‌ای دیده بودیم ولی در آن مقطع زمانی احساس کردیم نتایجی که می‌خواهیم حاصل نمی‌شود و در نهایت با حضور ۵۸ گروه داخلی و خارجی در تیر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این دوره ۲ بزرگداشت برای آقای حسن دادشکر و هما جدیکار خواهیم داشت.

در ادامه با حضور دادشکر و جدیکار پوستر جشنواره نوزدهم رونمایی شد.

۷ اثر بین‌المللی در جشنواره تئاتر عروسکی

سپس حجازی‌فر به سخنان خود ادامه داد و گفت: ۷ اثر بین‌المللی در این دوره از جشنواره داریم. سعی کردیم آثاری بیایند که برای دانشجوها و هنرمندان تئاتر عروسکی حرف برای گفتن داشته باشند. ما هیچ هزینه‌ای بالاتر از گروه‌های داخلی به گروه‌های خارجی ندادیم. ارمنستان، ترکیه، اسپانیا، برزیل و پرو کار داریم.

وی متذکر شد: نقد من همیشه به حشنواره‌ها این بود که هزینه برای گروه‌های خارجی بخش زیادی از بودجه را به خود اختصاص می‌دادند و هیچ خروجی کیفی هم نداشتند.

دبیر جشنواره نوزدهم تئاتر عروسکی با بیان اینکه ۷ کار در بخش فراگیر بهزیستی در جشنواره داریم، تأکید کرد: یک ویژگی متفاوت این دوره از جشنواره دارد. در زمان دانشجویی امرار معاش من از طریق جشنواره‌ها بود. در این دوره از جشنواره داوری آثار توسط کارگردان‌های حاضر در جشنواره انجام می‌شود. سعی‌مان بر این است که رأی‌ها منصفانه داده شود. یک آزمون و خطاست ولی حداقل مزیت این است که کارگردان‌های حاضر در جشنواره کار هم را می‌بینند. هیأتی فنی نیز خواهیم داشت که در کنار رأی‌گیری از کارگردان‌ها نظر فنی خود را ارائه می‌دهند.

حجازی‌فر یادآور شد: رویکرد ما بسترسازی برای اشتغال بچه‌های عروسکی است. در دنیا این رشته درآمدزا است ولی در ایران اینگونه نیست. به همین خاطر به سراغ شرکت‌ها و اسپانسرهای خصوصی رفتیم تا جشنواره خروجی در این خصوص داشته باشد.

اصرار داشتیم بخش رقابتی به جشنواره بازگردد

وی درباره رقابتی بودن جشنواره نوزدهم تئاتر عروسکی تهران مبارک اظهار کرد: همیشه درباره بخش رقابتی انتقاد وجود داشت ولی جشنواره تئاتر عروسکی تولیدات در طول سال نداشته که بخواهند در جشنواره حضور پیدا کنند. اصرار داشتم بخش رقابتی به جشنواره بازگردد تا حمایت مضاعفی از گروه‌های تئاتر عروسکی باشد.

در ادامه این نشست حسن دادشکر از هنرمندان باسابقه تئاتر و تئاتر عروسکی نیز به ایراد سخنانی پرداخت و در ابتدا یاد اردشیر کشاورزی، جواد ذوالفقاری، بیژن نعمتی شریف و کامبیز صمیمی مفخم را گرامی داشت.

وی یادآور شد: من ۲۰ سال از این کار دور هستم و کسی هم ما را در این دوره‌ها ندید. من از کسی توقع ندارم ولی خالصانه کار کردم و نسل‌هایی را پرورش دادم که منشأ تأثیرگذاری هستند. آرزو می‌کتم تئاتر عروسکی به سالن‌ها برگردد و فقط به عنوان کار برای کودک نگاه نشود. امیدوارم به عنوان یک جریان تأثیرگذار فرهنگی به آن نگاه شود. امیدوارم مدیران و مسئولان حمایت کنند تا تئاتر عروسکی در سالن‌های تئاتر اجرا شوند و چراغش روشن باشد.

از ۱۸ سال جشنواره تئاتر عروسکی چه چیز عایدمان شده است؟

دادشکر با بیان اینکه آدم‌های مقتدری در این رشته داریم که باید بیشتر به آن‌ها توجه کنیم. جوان‌های خوبی داریم که باید حمایت شوند، متذکر شد: در ۱۸ سال گذشته برگزاری جشنواره چه چیزی عایدمان شده است؟ آیا تئاتر عروسکی در سالن‌ها اجرا می‌شوند؟ یکی از فواید جشنواره‌ها این است که هم را ببینیم و به تبادل اندیشه و تفکر با هم بپردازیم و با هم ارتباط داشته باشیم.

وی تصریح کرد: تنگ‌نظری‌ها را کنار بگذاریم و از هر کسی بسته به توانش توقع داشته باشیم. امیدوارم این جشنواره منشائی شود برای اجرای تئاتر عروسکی در تمام نقاط کشور بشود.

سپس هما جدیکار دیگر چهره باسابقه تئاتر و تئاتر عروسکی نیز گفت: خوشحالم این جشنواره به دوره نوزدهم رسید و جوان‌های کاربلد این جشنواره را پیش می‌برند. من از دهه ۷۰ حجازی‌فر را می‌شناسم و به خلاقیت و پشتکار او باور دارم.

وی تأکید کرد: عروسکی‌ها به حمایت نیاز دارند چون کار سنگینی است. تئاتر عروسکی سرمایه‌گذاری روی انسان‌سازی و پرورش بچه‌ها و نسل‌های جدید است. اگر نمایش عروسکی فعال بود تا بچه‌ها حرف خود را از این طریق بزنند ما به اینجا نمی‌رسیدیم. امیدوارم فضای صلح‌طلبانه تئاتر عروسکی در جامعه حاکم شود.

در ادامه میرآرش مصطفایی دبیر اجرایی جشنواره اعلام کرد: مجموعاً ۵۸ نمایش در جشنواره حضور دارند. ۱۸ کار از شهرهای دیگر در جشنواره حضور دارند و از حداکثر کمک هزینه‌ها بهره‌مند شده‌اند. جشنواره در مجموعه تئاتر شهر و سالن‌های مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون اجرا می‌شوند.

میزان کمک هزینه برای گروه‌ها چقدر است؟

سپس حجازی‌فر درباره میزان کمک هزینه‌ها و جوایز جشنواره یادآور شد: برای صحنه‌ای ۳۰ تا ۵۰ و برای فضای باز ۲۵ میلیون تومان کمک هزینه پرداخت می‌شود. این مبالغ شوخی است ولی در این حد توان‌مان بود. بودجه امسال نسبت به دوره‌های گذشته رشد داشت ولی در تلاش هستیم از طریق جذب اسپانسر حمایت‌های بیشتری از گروه‌ها داشته باشیم. هدف اصلی‌مان اجرای عمومی آثار جشنواره هستیم.

در این بخش از نشست کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایش نیز در این نشست حضور پیدا کرد و گفت: امسال با برنامه‌ریزی هادی حجازی‌فر جشنواره‌ای خیلی حرفه‌ای خواهیم داشت. قطعاً برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا آثار در سالن‌های حرفه‌ای اجرا شوند.

وی تأکید کرد: بعد از جشنواره صندوق حمایت از تئاتر عروسکی راه‌اندازی می‌شود و سالنی اختصاصی به تئاتر عروسکی تعلق خواهد گرفت.

حجازی‌فر در پایان سخنان خود گفت: یکی از شروط من این بود که سالن قشقایی به تئاتر عروسکی اختصاص پیدا کند. قول می‌دهم کارهای برگزیده ما در سالن‌های حرفه‌ای از جمله تئاتر شهر اجرا شوند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«تئاتر عروسکی» فقط برای کودک نیست/ قولی که هادی حجازی‌فر داد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید