آخرین خبر

بدرقه خواننده پیشکسوت به خانه ابدی/ او هیچ تقاضایی نداشت

به گزارش آوای ایرانیان مراسم تشییع پیکر مرحوم نصرالله ناصح‌پور خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی صبح امروز چهارشنبه سی‌ویکم خرداد ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه مندان آثار موسیقایی این هنرمند فقید از مقابل خانه هنرمندان ایران به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تهران برگزار شد.

حسین علیزاده، اردشیر کامکار، داود گنجه‌ای، داود رفعتی، یلدا ابتهاج، رضا مهدوی، زیدالله طلوعی، علی مغازه‌ای، داریوش پیرنیاکان، هوشنگ کامکار، امیرعباس ستایشگر، نوید دهقان، محمد مهدی عسگرپور، بیژن بیژنی، مظفر شفیعی، حسین علیشاپور و شهرام صارمی از جمله هنرمندانی هستند که در این مراسم حضور داشتند.

داود گنجه‌ای نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهده سید عباس سجادی بود، ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت نصرالله ناصح‌پور بیان کرد: هرچه امروز در این جمع نگاه می‌کنم، کسانی را می‌بینم که همه خدمتگذار و انسان‌های متفاوتی هستند. گرچه امروز نمی‌خواستم صحبت کنم اما لازم می‌دانم به خانواده استاد ناصح‌پور تسلیت ویژه‌ای عرض کنم که انسان بزرگ و خوش سیرتی بود.

هنرمند بزرگی که هیچ تقاضایی نداشت

وی با ارائه توضیحاتی درباره پیشینه هنری زنده‌یاد ناصح‌پور گفت: در این سال‌ها شاهد درگذشت بسیاری از بزرگان موسیقی ایرانی بودیم که خدمات قابل توجهی به جامعه موسیقی ایرانی انجام دادند. استاد نصرالله ناصح‌پور هم از جمله همین هنرمندان بزرگی بود که هیچ وقت تقاضایی نداشت. او نان به نرخ روز خور نبود. من به پیمان ناصح‌پور تسلیت می‌گویم که چنین پدر بزرگی را از دست داد. تو به‌عنوان یک فرزند اهل موسیقی همواره دنبال کارهای پدرت بودی و همواره سعی می‌کردی که بهترین باشی.

این نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: استاد نصرالله ناصح‌پور هنرمند ارزنده‌ای بود که امروز بسیار از رفتن او ناراحتم. بهتر است دیگر امروز به کسانی که به ما محبت نمی‌کنند، توجهی نداشته باشیم و آرزو می‌کنم شرایط طوری شود که دل‌های ما اهالی موسیقی به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

هیچ‌وقت هنرش را در معرض نمایش نگذاشت

داریوش پیرنیاکان نوازنده و عضو هیات مدیره خانه موسیقی هم در این مراسم اظهار کرد: بیش از ۴۰ سال است که از دوستی من و شادروان ناصح‌پور می‌گذرد من خاطرات زیادی از این هنرمند دارم. سخن درباره استاد ناصح‌پور بسیار است. اما من لازم می‌دانم موضوعی را درباره این هنرمند مطرح کنم و آن کلمه تقوا است که می‌توان درباره شادروان ناصح‌پور یاد کرد موضوعی که متاسفانه در فضای موسیقی ما در حال کمتر شدن است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: او هیچ وقت هنر خود را به معرض نمایش نگذاشت. این یکی از مشخصات بارز استاد ناصح‌پور بود که اتفاقاً شاگردان زیادی را پرورش داد و در حفظ و اشاعه ردیف آوازی استاد دوامی نقش ارزشمندی را ایفا کرد.

عضو هیات مدیره خانه موسیقی در پایان گفت: جامعه هنری و به ویژه خانه موسیقی خواهان این موضوع از قوه قضاییه است که هرچه زودتر نسبت به برهم زنی کنسرت‌ها توسط برخی افراد اقدامات قانونی لازم را به عمل آورند. این شرایطی که در موضوع کنسرت چند شب گذشته پدید آمد و توسط وزارت فرهنگ از ورود برخی افراد جلوگیری شد اصلاً به نفع موسیقی نیست.

ملاآقایی از شاگردان استاد ناصح‌پور هم در این برنامه ضمن ارائه خاطراتی از شاگردی در مکتب این خواننده فقید موسیقی ایرانی، قطعه آوازی را در رثای معلم آواز خود اجرا کرد.

امثال ناصح‌پور پرچم موسیقی ایرانی را نگه داشتند

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی هم در این بخش از مراسم گفت: اسم استاد ناصح پور اسم بسیار آشنایی در دو نسل است. او یکی از وفادارترین هنرمندان در عرصه موسیقی آوازی است. آشنایی من با این هنرمند به سال‌ها پیش باز می‌گردد. او از جمله هنرمندانی بود که به زبان آذری مسلط بود بنابراین خیلی دوست داشتم که با او در این زمینه کارهایی را انجام دهم و در سال ۶۲ بود که چنین کاری انجام شود.

وی افزود: به نظر من هیچ‌وقت نباید از مسئولان تقاضایی کرد چون ثابت شده است چیزی حاصل نمی‌شود. به همین جهت هیچ تقاضایی از مسئولی نداریم. آن چیزی که می‌خواهم اشاره کنم و بهتر است این غم را پاک کنیم و بدانیم که آدم‌هایی مثل ناصح‌پور پرچم موسیقی ایرانی را نگه داشته‌اند.

علیزاده گفت: تاریخ همواره ناظر است و آن چیزی که از تاریخ ایران می‌شناسیم نشان می‌دهد چه بلایی سر فرهنگ و هنر ما آمده است. تاریخ ثبت می‌کند اما نه روی کاغذ بلکه در قلب مردم. همین طور که این تاریخ در سینه‌های مردم باقی می‌ماند، این موسیقی هم باقی می‌ماند. آدم‌هایی مانند ناصح‌پور موسیقی را به همه نسل‌ها منتقل کردند و شما می‌بینید که نسل ما چه رشدی کرده است.

وی افزود: همه اینها نوید یک دنیای بهتر را به ما می‌دهد. به نظرم که شاهد این دوره موسیقی هستم ولی می‌دانم درست از روزهایی که شرایط خوب نیست نسل تازه‌ای از موسیقی به وجود آمده که می‌توانیم به آنها افتخار کنیم. آن‌ها نه تنها خوب موسیقی کار می‌کنند بلکه نگاه اجتماعی ندارند که می‌تواند به جای غم در دل ما شادی و امید بیاورد.

این هنرمند تصریح کرد: ناصح‌پور طراوتی در صدای خود داشت که توانست خدمات قابل‌توجهی را به موسیقی ارائه داد. آواز ناصح‌پور آواز غمگین و پژمرده‌ای نبود. او نهایت تلاش خود را برای حفظ ردیف مرحوم دوامی انجام داد. من بازهم می‌گویم ضمن اینکه غم بزرگی دارم اما باید بگویم که او هر کاری که باید برای موسیقی انجام می‌داد، به کار گرفت و خرسند از این دنیا رفت.

یگانه استاد ردیف آوازی در عصر ما بود

حمیدرضا نوربخش خواننده موسیقی ایرانی و مدیرعامل خانه موسیقی هم در این برنامه بیان کرد: استاد ناصح‌پور یگانه استاد ردیف آوازی در عصر ما بود که می‌توان او را یکی راویان مهم ردیف عبدالله خان دوامی نامید. آنچه او از موسیقی به هنرجویان ارائه می‌دهد مجموعه‌ای از آثار همه هنرمندان بود که به انضمام درایت و آگاهی او تبدیل به بهترین عناصر آموزشی شد. خیلی متاسفم که آثارش آنگونه که باید به‌صورت یک مجموعه آموزشی پالایش نشد.

وی افزود: در ۳۰ سال گذشته افتخار هم‌نشینی با استاد ناصح‌پور را داشتم و زمانی که خانه موسیقی پا گرفت غیر از این دو سالی که این هنرمند گرفتار بیماری بود من هر روز با این هنرمند عزیز دیدار می‌کردم. یکی از ویژگی‌های این هنرمند غیر از ویژگی‌های هنری که دارند، دغدغه‌های این استاد بزرگوار موسیقی بود او دغدغه‌ای فراتر مساله آواز و آموزش آواز داشت. دغدغه او مسائل صنفی و کلی موسیقی بود که جامعه موسیقی هنوز هم با آن دست به گریبان است. به همین دلیل یکی از فعال‌ترین چهره‌ها در خانه موسیقی بود.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: ناصح‌پور فقط به خودش فکر نمی‌کرد و برای مسائل رفاهی اهل هنر ملامت‌های زیادی شنید و مشقت‌های زیادی کشید و من نمی‌دانم کسانی که در مقاطعی جسارت‌های زیادی به این استاد روا می‌داشتند الان در چه حالی هستند. آنها باید از روح این هنرمند طلب حلالیت کنند.

عضو شورای عالی خانه هنرمندان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از شرایط برخورد با برنامه‌های موسیقایی تصریح کرد: وقتی عده‌ای خود سر به یک برنامه هنری حمله می‌کنند و به ناموس مردم لگد می‌زنند، باید گفت که هم قشر متدین و هم اهالی موسیقی دست شما را خوانده‌اند و من امیدوارم به واسطه حضور موثر قوه قضاییه دیگر شاهد چنین شرایطی نباشیم.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بدرقه خواننده پیشکسوت به خانه ابدی/ او هیچ تقاضایی نداشت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید