آخرین خبر

آثار راه‌یافته به جشنواره حوا معرفی شدند

به گزارش آوای ایرانیان نشست خبری این رویداد صبح امروز سه شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ با حضور  مهدیه سادات محور دبیر جشنواره و جمعی از مدیران سازمان سینمایی و دست اندرکاران جشنواره و اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهدیه سادات محور دبیر جشنواره گفت: لازم می‌دانم پیش از هرچیز ایام مبارک پیش رو را تبریک بگویم. تولد امام هادی و عید غدیر خم؛ عید اتمام دین و کمال نعمت. همچنین درگذشت خانم فرجامی را تسلیت می‌گویم که ضایعه سختی بود؛ هنرمندی ایشان در نقش‌های زنانه همیشه ارزشمند بود.

*از لزوم شناساندن تصویر زن تا بازنمایی زن مسلمان در ایران و جهان

وی گفت: این جشنواره برای اولین بار برگزار می‌شود. پیش‌تر مرحوم سیف اله داد چنین جشنواره‌ای را برگزار‌ کرده بود اما متاسفانه عدم استمرارش باعث شد فراموش شود. خوشبختانه این جشنواره مورد استقبال سینماگران قرار گرفته و شاهد دریافت آثار زیادی بودیم. سیاست جشنواره مبتنی بر محوریت موضوع زن است و رویکرد اصلی ما حمایت از خانواده، لزوم شناساندن تصویر زن، بازنمایی زن مسلمان در ایران و جهان، پرداختن به زن عفیف در این رویداد مهم است. ما در این رویداد نشست‌های تخصصی با محوریت زن و خانواده خواهیم داشت.

وی در ادامه عنوان کرد: در بخش ملی ۶۳۴ اثر دریافت کردیم که از این میان ۳۸ فیلم بلند، فیلم مستند ۱۳۷ و فیلم کوتاه ۴۵۹ اثر بوده است، آثار راه یافته ۱۲ فیلم بلند، ۱۲ مستند و ۱۵ فیلم کوتاه بوده است و اتفاق مبارک جشنواره این است که ۶ اثر اکران نشده داریم.

محور در بخش دیگر با اعلام تعداد ۳۵۰ اثر رسیده به بخش بین‌الملل مطرح کرد: برنامه اختتامیه در تالار وحدت برگزار خواهد شد. زمان جشنواره هم در تهران از ۲۰ تا ۲۳ تیرماه و محل برگزاری سینما فرهنگ است.

*۱۲ فیلم بلند راه‌یافته به نخستین جشنواره فیلم «حوا» معرفی شدند

فهرست آثار راه‌یافته به این بخش به شرح زیر است:

۱) «اخت الرضا» به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی و تهیه‌کنندگی سیدمجتبی طباطبایی و جعفر ادیب

۲) «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی و بنیاد سینمایی فارابی

۳) «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی‌نصب

۴) «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ زاده و تهیه‌کنندگی مهدی صباغ زاده و بنیاد سینمایی فارابی

۵) «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی

۶) «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی و تهیه‌کنندگی پگاه احمدی

۷)‌ «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری

۸) «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه

۹)‌ «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور

۱۰) «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح

۱۱) «هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گل سفیدی و تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور

۱۲) «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سید صابر امامی و بنیاد سینمایی فارابی

محور در ادامه آثار کوتاه داستانی راه یافته به جشنواره را به شرح زیر اعلام کرد:

۱) «۳۲۳ ماه چند هفته و چند روز» به کارگردانی پیمان فلاح

۲) «اتاق عقد» به کارگردانی حسن حبیب‌زاده

۳)«اسماء» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو و فرید حاجی عباسی

۴) «باشه برای فردا» به کارگردانی علی رحیمی

۵) «پرتاب ناگهانی یک فیل» به کارگردانی نازنین چیت ساز

۶) «تی یره» به کارگردانی مصطفی مهربان

۷) «جان داد» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی

۸) «گجو» به کارگردانی سینا محمدیان

۹) «لیلا» به کارگردانی مجتبی اسپنانی

۱۰) «محافظ» به کارگردانی حسین دارابی

۱۱)«مرگ پروانه» به کارگردانی سیدمحمد حسین حسینی

۱۲)«نشنیدن»به کارگردانی احمد صمیمی

۱۳) «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی خانی

۱۴) «یک به توان بی‌نهایت» به کارگردانی علیرضا صادقی

۱۵) «یک حلقه معمولی» به کارگردانی نوا رضوانی

 *راهیابی ۱۲ مستند به نخستین رویداد حوا

همچنین ۱۲ مستند راه‌یافته به نخستین جشنواره فیلم «حوا» نیز به شرح زیر معرفی شدند:

۱) «کل فاطمه» به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری

۲) «لوتوس» به کارگردانی محمدرضا وطن دوست

۳) «بانو» به کارگردانی محمد حبیبی منصور

۴) «چشم‌ها و دست‌ها» به کارگردانی پناه برخدا رضایی

۵) «چلچلای سفری» به کارگردانی حسن جعفری

۶) «گالین» به کارگردانی عزت‌الله پروازه

۷) «من کدا هستم» به کارگردانی فرح زارع

۸) «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری

۹) «دیوارهای نخی» به کارگردانی عباس عمرانی بیدی

۱۰) «مقصد المپیک» به کارگردانی مرسده فلاح‌نژاد و یاسر خمسی

۱۱) «واهگ» به کارگردانی حدیث جان‌بزرگی

۱۲) «هیچکس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده

بعد از معرفی آثار بلند سینمایی، کوتاه داستانی و‌ مستندهای راه یافته به جشنواره دبیر جشنواره درباره بخش بین‌الملل توضیح داد: در بخش بین‌الملل ۱۹ اثر در جشنواره داریم که از کشورهایی نظیر تایوان، عراق و… بوده است. همچنین طول جشنواره ما شاهد اکران آثار در استان‌ها خواهیم بود. هفته‌های فیلم‌ها را نیز در کشورهای دیگر خواهیم داشت که از جمله در چین، روسیه، تونس و… به زبان مقصد کارهایی ارائه می‌شود که در این برنامه آثار کشور مقصد و ایران اکران ‌خواهد شد. در طول جشنواره از کمک نهادها و سازمان‌های خوبی برخوردار بودیم، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ‌ و ارتباطات اسلامی، انجمن سینمای جوانان ایران، شهرداری، سازمان سینمایی، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و‌پویانمایی، بنیاد سینمایی فارابی و… نهادها و مجموعه‌هایی بودند که به ما کمک زیادی کردند.

*قادر آشنا: تحکیم خانواده در اولویت‌های موضوعی سازمان سینمایی

قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی هم در این جلسه درباره نشست‌های پژوهشی جشنواره عنوان کرد: این جشنواره به خانواده و زنان می‌پردازد. سازمان سینمایی به تحکیم خانواده اهمیت می‌دهد و این موضوع جزو اولویت‌های آن است. در معاونت توسعه هم تحکیم خانواده و نقش زن و مادر جزو اولویت‌های ما بود. در این جشنواره ۶ نشست تخصصی خواهیم داشت که از روز ۱۶ تیرماه تا ۲۰ تیرماه ادامه می‌یابد و با حضور اندیشمندانی از لبنان، سوریه، تونس و… برگزار خواهد شد. سعی کردیم از کسانی که در این حوزه فعالیت کرده‌اند و سینما و خانواده را می‌شناسند استفاده کنیم. ما به ۶ عنوان رسیدیم که روی آنها تاکید داریم. مقایسه زن در اسلام و غرب، راه‌کارهای تقویت تحکیم خانواده در فرایند جهانی شدن و ضرورت الگوی خانواده ایرانی اسلامی، بررسی نقش خانواده و زن در جامعه، بررسی وضعیت زن در سینمای قبل و بعد از انقلاب، بررسی نقش زن در سینمای دفاع مقدس و بررسی نقش و جایگاه خانواده در سینمای ایران عناوین این نشست‌هاست.

*محمدرضا سوقندی:

محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی هم درباره برگزاری جشنواره حوا در استان‌ها نیز توضیح داد: دبیر جشنواره ابتکاری به خرج داد و برخلاف برخی جشنواره‌ها که بدون هماهنگی سازمان سینمایی و مدیران ارشاد استانی برگزار شده و محوریت ارشاد را نادیده می‌گیرند اما ما بر اساس درخواست دبیرخانه مرکزی جشنواره مبنی بر اینکه گستره جشنواره از تهران به سمت شهرستان‌ها برود این موضوع را با مدیران کل استان‌ها مطرح کردیم و با توجه به زمینه‌ای که وجود دارد و با توجه به موضوع جشنواره که متمرکز بر مقام زن و خانواده است، این جشنواره مورد استقبال قرار گرفت.

وی گفت: غالب جشنواره‌ها در نیمه دوم سال برگزار می‌شود و برگزاری جشنواره در تابستان به ویژه در مناطق گرمسیری واقعا کار سختی است لذا ما اولویت‌بندی کردیم و قرار شد دوره اول جشنواره در ۱۴ استان همزمان با تهران برگزار شود. در این رویداد تمام فیلم‌های منتخب در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد تا متناسب با ظرفیت استان‌ها به نمایش گذاشته شود. رویکرد جشنواره جریان‌سازی فرهنگی و خاستگاه این جشنواره حرکت فرهنگی است. ما در حوزه سینما در ارشاد آنچه که امکانات و وظیفه داریم استفاده از ابزار خلاق و سینماست. خانواده در فرهنگ ما یک مزیت نسبی و رقابتی است اینکه نتوانیم از غنای فرهنگی خودمان به درستی استفاده کنیم، اشتباه است. غنای فرهنگی مثل یک معدن باید کشف شود. البته در سال اول جشنواره چندان نمی‌شود حوزه تولید را بالا برد اما امیدوارم دبیرخانه جشنواره به سمت تولید برود به همین ترتیب دو برنامه افتتاحیه و اختتامیه را در استان‌ها هم داریم که در آن از زنان و خانواده‌های موفق قدردانی می‌شود. ما امیدواریم مجموع نشست‌ها به تولیدات ختم شود. بزرگترین خلایی که ما احساس می‌کنیم فیلمنامه است، از آنجایی که حوزه فرهنگ حوزه اقناع است امیدوارم این حوزه جدی گرفته شود.

فاطمه جواهرساز مدیر بخش بین‌الملل نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا نیز هم مطرح کرد: از کشورهای ایرلند، فرانسه و … آثاری داریم که از میان آنها ۱۹ فیلم بلند، ۱۲ فیلم مستند و…از این کشورها رسیده است.

سوقندی نیز در  بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: ما پنج فیلم را با حمایت موضوع «جوانی جمعیت» و… در سال گذشته تولید کردیم. اینکه ما به سمت تولید مبتنی بر واقعیت و نیاز مخاطب برویم خوب است.

وقتی جشنواره رویکرد تولیدی داشته باشد در واقع یک رویکرد جدید را پیگیری کرده است.

قادر آشنا بیان کرد: فرهنگ غرب از فرهنگ ما فاصله زیادی دارد. از کسانی دعوت کردیم که به حوزه تحکیم خانواده معتقد هستند.

محور هم گفت: همه جای جهان به مسأله خانواده اهمیت می‌دهند. نگاه ما به زنان، نگاه زن حمایت‌گر موثر است. مبنای ما رویکرد درستی است که به زنان و خانواده داریم و در تلاش هستیم آن را ترویج دهیم.

محور درباره برگزاری این جشنواره با توجه به حوادث سال گذشته عنوان کرد: موضوع زن و خانواده همیشه برای جامعه ایرانی موضوع مهمی بود و هست. مرحوم آقای داد هم چنین جشنواره‌‌ای داشتند. جشنواره زنان هم در بسیاری از جاهای دنیا وجود دارد. اینکه تلاشی برای تداوم برگزاری جشنواره و تولیدات داریم، دلیلی است که به این کار مبادرت کردیم.

محور توضیح داد: دغدغه جشنواره و سازمان‌ها این است که حوزه خانواده و زن در تولیدات بازنمایی شود، عدم بازنمایی تصویر درست از زن باعث می‌شود تصاویر سلبی پررنگ شود. اگر بازنمایی درست از نقش حمایتگر خانواده و زن کنش‌گر، فعال اجتماعی داشته باشیم آن تصویر نامطلوب در سینما کم‌رنگ می‌شود

در پایان این نشست از پوستر ملی و بین‌المللی این رویداد رونمایی شد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آثار راه‌یافته به جشنواره حوا معرفی شدند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید