آخرین خبر

گزارش؛ روایت های محرمی که ماندگار شدند

به گزارش آوای ایرانیان ماه عزاداری حضرت سیدالشهدا«ع» از راه رسید؛ ایام مبارکی که هر نوکر و عزاداری برای ابراز ارادت و نشان دادن حٌزن و اندوهش به هر طریقی نوکری خود را ثابت می کند.از این رو رسانه ملی نیز در این ایام سعی کرده با تولید و پخش آثار مناسبتی با محوریت محرم و عاشورا دقایقی مفیدی را برای مخاطب بسازد.اینکه صداوسیما در این امر تا چه اندازه موفق و ضعیف بوده را باید قضاوتش را به مخاطب سپرد. رسانه ملی طی سال های اخیر آثار قابل توجهی در حوزه مجموعه نمایشی با محوریت محرم و عاشورا ساخته که می توان به؛ «مختارنامه»،«طفلان مسلم»، «سفیر»،«معصومیت از دسته رفته» و «روایت عشق»اشاره کرد.

اینگونه آثار همان طور که  اشاره کردیم؛مقطعی از عاشورا را بیان می کند.البته باید گفت که سالیان سال جای خالی سریال هایی همچون؛ «مختارنامه»،«معصومیت از دست رفته» و… در کنداکتور صداوسیما حس می شود؛ شاخص ترین سریال هایی ژانر تاریخی را روایت کردند. ازسویی هم باید گفت متاسفانه درسیر نزولی سریال سازی هستیم و این همت را می طلبد که متولیان امر اهتمام ویژه ای برای ساخت و پخش اینگوه آثار خرج دهند!

روایت عشق

در سال هفتاد جزو اولین کارهای تولید شده در این حوزه بوده و در بیابان های خراسان تولید و از بازیگران بومی استفاده شد.این سریال به کارگردانی انوشیروان ارجمند و علاالدین رحیمی در سال ۱۳۶۴ ساخته شد و شاید یکی از اولین سریال‌های تلویزیونی بود که اتفاقات پیرامون واقعه عاشورا را روایت می‌کرد. این سریال با استقبال ویژه‌ای از سوی بینندگان تلویزیون مواجه شد و جنبه‌ای نوستالژیک برای تلویزیون ملی پیدا کرد.

636757272802980668

معصومیت از دسته رفته

معصومیت از دست رفته روایتی شیرین و ماندگار است؛ هنرمندانی توانا که خوش درخشیدند.سارا خوئینی‌ها، با بازی تحسین‌برانگیز خود در این سریال در نقش تأثیرگذار حمیرا زن دلفریب و عشوه گر عرب درخشید و برای این درخشش، در جشنواره برنامه‌های تلویزیون سال ۸۳ و ۸۴ به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن مورد تقدیر قرار گرفت.

18_03_140514_48_56

سفیر

بازی عزت الله مقبلی برای اولین بار نقش منفی را بازی می کند؛تنها فیلمی است که هیچ بازیگر زنی در آن نقش آفرینی نکردند.باب ورود سریال هایی با ژانر تاریخی و واقعه عاشورا بود. یک فیلم سینمایی بود که سریال آن روی آنتن رفت.

17067412-5388-a

طفلان مسلم

سریال طفلان مسلم؛ سریال طفلان مسلم تمام مشکلات و رنج هایی که بعد از مرگ مسلم بن عقیل برای کودکانش رخ میدهد را روایت میکند . این سریال در ۱۳ قسمت برای شما عزیزان تهیه شده که درآن روزهای پایانی عمر دوکودک (فرزندان مسلم بن عقیل) کاملا به تصویر کشیده شده است.سریالی که بازی خوب مرحوم شهرام عبدلی در آن نمود بیشتری به همراه دارد.

bb0e31b0-c47e-4db4-9744-960e2aec6166

عشق کوفی

اما این روزها «عشق کوفی» به کارگردانی حسن آخوندپور محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که ماجرای یک عشق در سال ۶۱ هجری قمری را روایت می‌کند.در شرایط حاضر باید بیش از پیش سراغ این داستان‌ها و موضوعات رفت؛ مردم جامعه ما شیعه و مسلمان هستند که شناخت تاریخ بریشان جذاب و جالب است.

62666849

یکی از نقاط مهم این سریال این است که با توجه به حساسیتی که روی کار وجود داشت در کنار بازیگران مطرح، برای دو نقش اصلی «عشق کوفی» از بازیگران غیرشناخته شده استفاده شده که هم چهره‌های جدیدی را به مخاطب معرفی کنیم و هم این که مخاطب ذهنیت و تصویر نوستالژیکی از این بازیگران نداشته باشد و در نهایت شفافیت بیشتری برای ایفای نقش حاصل شود تا اثرگذاری نقش کمتر نشود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گزارش؛ روایت های محرمی که ماندگار شدند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید