آخرین خبر

انتشار فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامه‌نویسی «چهارراه»

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از روابط عمومی پروژه، فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامه‌نویسی «چهارراه» که با طراحی و دبیری ایوب آقاخانی برگزار می‌شود، بدین شرح است:

«در ۲ دوره‌ گذشته گفتیم و به گوش نشست که مسابقه‌ی ملیِ سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «چهارراه» تلاشی است برای ایجاد و جلب دوباره‌ی توجه به جانِ «اقتباس» و مفهوم عملی آن، بالخاصه با دقت و تکیه بر ادبیات کهن این سرزمینِ سربلند و قدمت‌دار و صاحب تاریخ. لااقل در این گام‌های نخست هدف ما همین است و همین خواهد بود تا سن بلوغ این مسابقه فرا رسد و ابعاد و پهنه‌هایی جدید بیابد و امید که تا آن هنگام دستمان پُر باشد از حاصل این دورخیز و تقلا و همدلی و هم‌سلیقگی.

توسعه‌ فرهنگ و وسعت بخشی به رابطه‌ی ادبیات برآمده از یک خاک و مردمان سرزمینش راه‌های مختلفی دارد و توان‌های متفاوتی می‌طلبد اما این کمینه ایده‌ی ما و توان ماست. امید که به ثمر بنشید و باردیگر در چهارراهِ تلاقی «تاریخ»، «هنر»، «ادبیات» و «تئاتر» به گوهری برسیم که جهانی در پی آن است: «جاودانگی با قلم در تاریخ».

و اما بعد …

یکی از پیچیده‌ترین و با ارزش‌ترین اشکال درام‌نویسیِ اقتباسی در طول تاریخ تئاتر و نمایشنامه‌نویسی رویکرد «تذکره‌ای» یا «زندگی نامه‌ای» یا به اصطلاح فرنگی‌اش «بیوگرافیکال» بوده و هنوز هم هست؛ والبته دیرینه‌دارترین شکل درام‌های تاریخ را هم از زاویه‌ای می‌شود چنین نامگذاری کرد و در این دسته قرار داد که یونان باستان به عنوان مهد تئاتر نخستین محصولات خود را در تاریخ با همین ویژگی ثبت کرده است؛ گیریم از مسیری متفاوت و کوره راه‌هایی کم پشتوانه‌تر به خاطر ذات «سینه به سینه» بودن مرجع اقتباسشان.

دعوت دور سوم مسابقه‌ی سراسری چهارراه را اختصاص یافته به آثاری بدانید که بر اساس زندگی شعرا و ادیبان ایرانی در تاریخ فرهنگ این کشور از سده پنجم تا یازدهم هجری قمری شکل گرفته‌اند. دردانه‌هایی که نامش در فهرست زیر قرار گرفته و بدون اولویت می تواند مدنظر علاقمندان قرار بگیرد:

_ حکیم ابوالقاسم «فردوسی» توسی (قرن هفتم هجری قمری)

_ «ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف» متخلص به «سعدی» (قرن ششم هجری قمری)

_ «غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری» (قرن پنجم هجری قمری)

_ «جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد» متخلص به «نظامی گنجوی» (قرن ششم هجری قمری)

_ «بهاءالدین محمد بن حسین عاملی» معروف به «شیخ بهایی» و با نام کامل «بهاءالدین محمد بن عزالدین حسین بن عبدالصمد بن شمس الدین محمد بن حسن بن عاملی جبعی (جباعی)» (قرون دهم و یازدهم هجری قمری)

_ «جلال‌الدین محمد بلخی» معروف به «مولوی»و با نام کامل «محمد بن محمد بن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» (قرن هفتم هجری قمری)

_ «فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری» معروف به «عطار نیشابوری» (قرن هفتم هجری قمری)

_ «ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی» معروف به «ناصر خسرو» (قرن پنجم هجری قمری)

پژوهش و کاوش در زندگی این شخصیت‌های برجسته در تاریخ فرهنگ و ادبیات این سرزمین بهانه‌ای به دست خواهد داد تا با جان کلام آنها و نگاهشان برای آفرینش آثار ماندگارشان آشنا شویم و اینگونه نه به داستان‌ها و اشعار و حِکَم تراویده از قلم بلکه در گامی پیشتر به جانی نزدیک می‌شویم که این همه از آن «زیست و جان» برآمده است. شاید که اینگونه بهره‌ی ما از ادبیات کهن، زبان مرجع و فارسیِ گوهرین بیشتر و نهادینه‌تر شود و نمایشنامه‌هایی ماندگار به مجموعه‌ی نمایشنامه‌های شایسته و اصیل و قابل دفاع این سرزمین بیفزاییم که نقطه‌ی ثقلشان ایستادن روی گنجینه‌ها و جقه‌های تابناک تاریخ فرهنگ این سرزمین است.

جوایز:

جایزه‌ نمایشنامه‌ برتر (مقام اول) ۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

جایزه‌ نمایشنامه‌ دوم ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

جایزه‌ نمایشنامه‌ سوم ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

و در صورت انطباق با آرای داوران متون شایسته تقدیر از جایزه‌ی ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریالی برخوردار خواهند شد.

شرایط:

_ علاقمندان به شرکت در این مسابقه لازم است آثار خود را که بر اساس زندگی شعرای ذکر شده در فهرست فراخوان پژوهیده و نوشته‌اند تا تاریخ ۲۰ مهرماه روز بزرگداشت «حضرت حافظ» به دبیرخانه‌ی دائمی این مسابقه‌ ملی یعنی دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری با نشانیِ الکترونیکیِ dramaticresearchs@gmail.com ارسال کنند.

لازم است آثار در فرمت Word و PDF با فونت ۱۶ تنظیم شده باشند.

_ اولویت با آثاری است که پیشتر در مسابقه‌ای شرکت نیافته باشند اما محدودیتی در این مورد وجود ندارد.

_ آثار ارسالی به هیچ شکل مکتوبی نباید پیش از این منتشر شده باشند.

_ مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری در چاپ و اجرای این آثار با حفظ و تاکید روی نام خالق اثر صاحب اختیار خواهد بود.»

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “انتشار فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامه‌نویسی «چهارراه»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید