آخرین خبر

ماجرای بازگشت چهره‌ها به تلویزیون چه بود؟/ رشیدپور انصراف داد!

به گزارش آوای ایرانیان«بازگشت چهره ها» از زمان ورود پیمان جبلی رئیس صداوسیما به یک مساله برای تلویزیون بدل شده است. رسانه‌ای که همواره با مخاطبانش سنجیده شده و مخاطب یک مؤلفه مهم در ارزیابی توفیقات این رسانه محسوب شده است.

در این چند سال، مخاطبان عام و حتی چهره‌های خاص فرهنگی و هنری به توالی از نبود برخی چهره‌ها در تلویزیون سخن می‌گفتند و مطالبه می‌کردند از نبود عادل فردوسی پور که حتی در برخی جمع‌های دانشجویی که رئیس صداوسیما به دانشگاه می‌رفت مطرح می‌شد تا سروش صحت مجری کتاب باز و این اواخر دیگر چهره‌ها و مجریان تلویزیون هم اضافه شده بود.

اما اخیراً در میان همه این چهره‌ها دو نام بیشتر مطرح شد و بازگشت برخی از چهره‌ها با رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار کلید خورد. طرح همین اسامی و حضورشان در تلویزیون تقریباً به یک جنجال رسانه‌ای بدل شد و رسانه‌های رسمی و غیررسمی به آن واکنش نشان می‌دهند.

بازتاب‌ها هم از جنبه‌های مختلفی نسبت به بازگشت این افراد مطرح بود که مخاطب، خالی بودن تلویزیون از سرگرمی، حتی واکنش‌های این چهره‌ها به وقایع یک سال گذشته در مباحث رسمی و غیررسمی را شامل می‌شد و موافقان و مخالفان بسیار یافت. عمده واکنش‌ها مربوط می‌شد به دو چهره‌ای که بیشتر نامشان در این فرایند گمانه زنی می‌شد. رشیدپور و گلزار که بالاتر نامشان ذکر شد. یکی مجری تلویزیون است که این سال‌ها بیشتر با مسابقه‌های تلویزیونی چون «سیم آخر» دیده شد و دیگری بازیگر سینما که در چند وقت اخیر بیشتر با حواشی زندگی شخصی خود خبرساز شده بود و حضورش در تلویزیون به چند سال پیش با اجرای مسابقه «برنده باش» برمی گردد.

طرح این مباحث حتی به بحث‌های توییتری میان مخالف و موافق هم کشیده شد و میان این جنجال‌ها، آماری از برخی برنامه‌های تلویزیونی مطرح شد.

واکنش‌های رسانه‌ای هم متفاوت بود و در موافقت و مخالفت با این اتفاق نقدهایی مطرح شد. از جمله اینها سایت مشرق بود که در واکنش به حضور چهره‌ها و بدون نام بردن از هیچ فردی نوشت: «حتی اگر با سبک و سیاق فرهنگی و اجتماعی برخی از چهره‌هایی که نامشان برای بازگشت مطرح شده موافق نباشیم، اما عقلانیت انقلاب اسلامی رأی سلیقه‌های مختلف مردم را به رسمیت می‌شناسد. آنچه مهم است رعایت اصول است. اصولی مثل قوانین الهی و قانون اساسی.»

نمی‌توانیم همه چهره‌ها را با یک چوب بزنیم

گمانه زنی‌ها با نظر محسن برمهانی معاون سیما رسمیت بخشیده شد. برمهانی در مراسمی که چندی پیش برگزار شده بود با این نکته که «نمی توانیم همه چهره‌ها را با یک چوب برانیم» در توضیحاتی گفته بود: «در چند ماه اخیر جامعه درگیر جنگ شناختی و آسیب شده و ترکش‌هایی از این جنگ به همه ما خورده است. نمی‌توانیم همه چهره‌ها را با یک چوب بزنیم، چون هر کدام یک فرد متفاوت هستند. برای مثال فردی با نظام عناد داشته و هدفش چیزی جز مصلحت مردم بوده است، یکی به یک جمع‌بندی رسیده که الان فهمیده اشتباه کرده است و… در سال ۸۸ هم موارد مشابهی داشتیم.»

معاون سیما در بخشی دیگر تاکید کرده بود: «جامعه انقلابی که نگرانند، بدانند صداوسیما خلاف مصلحت‌های کشور حرکت نمی‌کند. کسی که خیانت کرده باشد، قرار نیست وارد فضای صداوسیما کنیم، چون صداوسیما سکویی است که مردم به آن اطمینان دارند»

خبر رسمی حضور رشیدپور و گلزار

به فاصله چند روز پس از این سخنان خبر رسمی اجرای برنامه‌های تلویزیونی رشیدپور و گلزار با جزئیات اعلام شد و عوامل هر دو برنامه اعلام کردند که پخششان به زودی آغاز می‌شود و هر دو از شبکه سه روی آنتن خواهند رفت.

محمدرضا شهبازی مجری «پاورقی» و «سیدخندان» تنها مجری‌ای بود که در صداوسیما به بازگشت این چهره‌ها واکنش منفی نشان داد و پس از اعلام رسمی نیز با ویدئویی عنوان کرد قرار نیست دیگر برنامه اجرا کند.

هرچند این خبر هم توسط پیمان جبلی رئیس صداوسیما در صفحه مجازی اش تکذیب شد و هم روابط عمومی برنامه. جبلی در صفحه مجازی اش درباره این برنامه اعلام کرد که برنامه پاورقی با حضور شهبازی ادامه می‌یابد. از طرفی روابط عمومی برنامه پاورقی اعلام کرد که «در حال گفت وگو برای ادامه اجرای این برنامه با حضور محمدرضا شهبازی هستیم. در موضوع کناره‌گیری آقای شهبازی از اجرای برنامه پاورقی و اتفاقات حواشی آن، صحبت‌هایی در حال انجام است تا با قول‌هایی که داده شده، برنامه پاورقی با حضور وی، پرقدرت به راه خود ادامه می دهد»

اما در پی ادامه دار شدن حواشی، روابط عمومی صداوسیما صبح امروز ۲۵ مرداد برای بیان موضع رسمی سازمان اطلاعیه‌ای منتشر کرد تا هم واکنشی به مطلب مطرح شده در این فضا باشد و هم موضع خود را بار دیگر شفاف کرده باشد.

سلبریتی محوری، مجری محوری، تهیه کننده محوری و هرگونه محوریت مردود است

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «در این دوره با انسجام کامل و وحدت نظر و مدیریت، سلبریتی محوری، مجری محوری، تهیه کننده محوری و هرگونه محوریت پراکنده غیر منطبق با سیاستهای رسانه ملی مردود و غیر قابل قبول است. رویکرد رسانه ملی در این خصوص تأکید بر مدیریت منطقی و همکاری اصولی رسانه و چهره‌ها و تلاش جدی برای جلوگیری از تکرار آسیب‌های گذشته است.»

پایان بخش این اتفاقات و حواشی هم سخنان رشیدپور در صفحه شخصی اش بود که با اشاره به تلاش‌ها برای حضور در تلویزیون و اجرای مسابقه عنوان کرد: «باعث افتخار من است که صدای بخشی از جامعه‌ی رسانه ملی باشم و اصولاً هویت رسانه ملی را در همین تکثر مردم‌محور می‌دانم. همه سلیقه‌ها و باورها در چارچوب امنیت و منافع ملی برنامه بسازند و مخاطب خودشان را داشته باشند.»

وی در ادامه با اعلام انصراف از حضور در تلویزیون نوشته است «واقعیت آن است که در موقعیت حاضر احساس می‌کنم حضور من به جای آنکه سبب‌ساز نشاط یا امید باشد، دستمایه تشویش ذهن مخاطب و تشدید دوقطبی‌های غم‌انگیز خواهد شد. آفت بزرگ برای کشور عزیزمان همین حاشیه‌ها و دوقطبی‌سازی‌ها و … است.»

جبلی رئیس صداوسیما هم امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت با ارجاع به مواضع چهره‌ها در بزنگاه‌ها عنوان کرد: «هر زمان که رسانه ملی تصمیم بگیرد که از چهره‌ها استفاده کند، حتماً این دسته بندی را رعایت خواهد کرد و حتماً توجه خواهد داشت که امکان، فرصت و ظرفیت دیده شدن را در اختیار کسانی قرار دهد که عناد، لجبازی و اصرار بر حرکت خلاف قواعد، ضوابط و هنجارهای جامعه را نداشته باشند. ما به چنین افرادی میدان و عرصه نخواهیم داد. شکی در این موضوع نیست.»

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “ماجرای بازگشت چهره‌ها به تلویزیون چه بود؟/ رشیدپور انصراف داد!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید