آخرین خبر

مدیرکل هنرهای تجسمی با خسرو روشن خوشنویس دیدار کرد

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره‌کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهارمین دیدار از سلسله‌ دیدارهای مدیرکل هنرهای تجسمی با هنرمندان این عرصه که «درگه اهل هنر» نام دارد، با حضور محمد خراسانی‌زاده در منزل خسرو روشن، هنرمند پیشکسوت حوزه خوشنویسی و نقاشی‌خط رقم خورد.

 

در این دیدار که با حضور جعفر واحدی رئیس مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر همراه بود، خسرو روشن با اشاره به سابقه فعالیت‌های هنری خود گفت: من از سال ۱۳۴۸ تاکنون در زمینه خوشنویسی فعالیت می‌کنم و هر آنچه که در این مسیر به دست آورده‌ام، مرهون دعای خیر پدر و مادرم بوده است.

 

وی ادامه داد: ما به خاطر کسب مقام و مادیات به وادی هنر وارد نشدیم، تنها به خاطر عشق‌مان به این عرصه ورود کردیم. بسیاری از هنرمندان ما آثار هنری ارزنده‌ای را خلق کرده‌اند که باید در جایی که متناسب با شأن آنهاست، قرار گرفته و دیده شود.

 

سپس، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تحسین تلاش‌های هنری صورت‌گرفته از سوی روشن طی سال‌های متمادی فعالیت در عرصه هنرهای تجسمی، گفت: استاد خسرو روشن مازندرانی، جز هنرمندانی است که سال‌ها زحمت کشیده و در حوزه خوشنویسی و شقوق مختلف آن کارهای ارزشمندی را انجام داده است. این هنرمند از قلم رسایی برخوردار و جزو معدود خوشنویسانی محسوب می‌شود که کتاب‌هایی را با خط نستعلیق به زیور طبع آراسته است.

 

مدیرکل هنرهای تجسمی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم کار این هنرمند، طراحی و ساخت حروف حجمی و مجسمه‌هایی است که مبتنی بر خوشنویسی شکل گرفته‌اند. این کار که تقریباً از سال ۱۳۷۸ توسط استاد روشن آغاز شده و در برهه‌های مختلف، فراز و فرودهایی هم داشته، یکی از اتفاقات بدیعی است که این هنرمند رقم زده است.

 

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، خط‌نقاشی را زمینه دیگری از فعالیت‌های خسرو روشن دانست و گفت: برای توصیف برخی کارهای استاد روشن، باید عامدانه به جای نقاشی‌خط از تعبیر خط‌نقاشی استفاده کرد؛ زیرا خط در آثار این هنرمند، معنا و مفهوم خود را از دست نداده و صرفاً به عنوان یک عنصر بصری مورد توجه نیست؛ بلکه متون، کاملاً قابلیت خوانایی دارند. استاد روشن در این زمینه کارهای قابل توجهی را انجام داده‌اند؛ مخصوصاً تابلوهایی که حول مضامین دعای جوشن کبیر و اسماءالحسنی خلق شده، آثار بسیار ارزشمندی است که یک مجموعه کامل را شکل می‌دهد.

 

خراسانی‌زاده در پایان یادآور شد: استاد روشن، هنرمندی است که در طول دوران فعالیت خود، همواره به محتوا توجه ویژه‌ای داشته و محتوای ارزشمند، فاخر و متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی را دستمایه خلق بسیاری از آثار هنری خود ساخته است.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مدیرکل هنرهای تجسمی با خسرو روشن خوشنویس دیدار کرد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید