آخرین خبر

«سرزمین مادری» به تلویزیون هم می‌رسد؟/ پخش سریال بعد از ۱۰ سال

به گزارش آوای ایرانیان سریال «سرزمین مادری» با نام سابق «سرزمین کهن» ۱۰ سال پیش در دی ماه سال ۹۲ روی آنتن رفت و بعد از پخش ۳ قسمت، پخش آن متوقف شد. این سریال در ابتدای پخش با اعتراض بختیاری ها مواجه شد و بعد از آن جلسات متعددی برای دلجویی از بختیاری ها از طرف صداوسیما برگزار شد.

در همین راستا عزت الله ضرغامی رئیس وقت صداوسیما اسفند ماه همان سال با پوشیدن لباس محلی بختیاری ها به میان این قوم رفت و در دیدار با بختیاری ها در شهرستان مسجد سلیمان به دلیل حواشی پیش آمده تلاش کرد تا از آنها دلجویی کند.

با این حال حواشی آنچه باعث اعتراض و انتقاد بختیاری ها شده بود، همچنان باقی ماند و البته در این مدت برخی مدیران در صداوسیما برکنار شدند و اعلام شد که اصلاحیه هایی به سریال وارد شده است.

«سرزمین مادری» به تلویزیون هم می‌رسد؟/ پخش سریال بعد از ۱۰ سال

آخرین باری که به صورت رسمی اعلام شد، قرار است این سریال از تلویزیون به پخش برسد سال ۹۶ بود که تیزری از این مجموعه روی آنتن رفت و نام آن به «سرزمین مادری» تغییر یافت. در این تیزر اعلام شده بود که قرار است «سرزمین مادری» ساخته کمال تبریزی از ۱۴ مهر ماه روی آنتن شبکه سه سیما برود.

سریال اما باز هم به پخش نرسید. در تمام این سال ها مدیرانی که بر سر کار آمدند از تلاش ها برای رفع مشکل «سرزمین مادری» سخن گفتند و از اصلاح فیلمنامه، ضبط مجدد بخش هایی از فیلمنامه و دوبله آن خبر دادند.

سال ۹۸ هم تلاش های دیگری شد تا سریال به آنتن برسد. محمود کرم پور یکی از پژوهشگران تاریخ بختیاری در برنامه «سلام صبح بخیر» حضور یافت و سخنانی درباره دلیل دلخوری و حتی قضاوت زود هنگام نسبت به سریال مطرح کرد.

این پژوهشگر در این سخنان درباره دلخوری‌های اولیه از سریال کمال تبریزی که باعث توقف پخش آن شد، بیان کرد: «دلیل این دلخوری اهانتی بود که یکی از کاراکترها به قوم بختیاری می‌کند و آنها را به عنوان خدمتگزار یا نوکر انگلیس معرفی می‌کند. در صورتی که دقیقا باور بفرمایید ما دو سه بار در طول تاریخ با انگلیسی‌ها می‌جنگیم و کشته می‌شویم. آش نخورده و دهان سوخته به ما زور آمد و گفتیم این همه مجاهدت کردیم، در همه جا از جمله جنگ تحمیلی بود و یک دفعه چنین توهینی بدون هیچ دلیلی به ما می‌شود.»

«سرزمین مادری» به تلویزیون هم می‌رسد؟/ پخش سریال بعد از ۱۰ سال

وی البته در ادامه صحبت هایش لب به یک اعتراف گشود که از صداقتی قابل ستایش برخوردار بود و گفت: «من این سریال را تا آخر ندیدم اما می‌گویند در اواسط سریال خیلی از بختیاری‌ها تعریف و تمجید می‌شود.» با این حال این سخنان هم به پخش سریال کمکی نکرد.

پیمان جبلی رئیس صداوسیما از زمانی که در سازمان حضور یافت در کنار بازگشت چهره ها به تلویزیون با یک سوال و مطالبه همیشگی از طرف خبرنگاران برای رفع توقیف «سرزمین مادری» مواجه بود و چند باری قول مساعد برای رفع مشکلات این سریال را داد.

چراغ سبز جبلی در این مصاحبه ها نوید می داد که مشکل پخش سریال بالاخره حل می شود. او بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به حل مشکل سریال «سرزمین کهن» اشاره کرد و افزود: درباره حل مشکلات سریال «سرزمین کهن» اقدامات خوبی شده است که نمی‌خواهم زودتر از اینکه به نتیجه برسیم، خبری را اعلام کنم اما حتماً خبرهای خوبی در مورد مجموعه‌های نمایشی که با هدف معرفی بزرگان و قهرمانان بختیاری در کشور معرفی شده است، خواهیم داشت.»

«سرزمین مادری» به تلویزیون هم می‌رسد؟/ پخش سریال بعد از ۱۰ سال

سریال «سرزمین مادری» اگرچه دهه فجر سال گذشته باز هم روی آنتن نرفت اما در نهایت در سال جاری مهدی نقویان رئیس سیمافیلم در نشست خبری رسمی این مرکز خبر داد که یکی از سریال هایی که پخش آن در دستور کار قرار گرفته، «سرزمین مادری» است.

«سرزمین مادری» یا همان «سرزمین کهن» به بررسی وقایع سیاسی ایران از سال ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی در بستر زندگی پسری نوجوان می‌پردازد. سریالی که در روزهایی که تلویزیون مخاطب کمتری دارد حتما می تواند به یکی از آثار پربیننده سیما بدل شود. به ویژه که یکی از پربازیگرترین آثار این روزها محسوب خواهد شد و ستاره هایی دارد که برخی از آنها سال هاست از تلویزیون کوچه کرده اند.

شب گذشته تلوبیون به صورت رسمی و در خبری اعلام کرد که این سریال بر بستر اپلیکیشن و سایت تلوبیون قرار خواهد گرفت. حتما پخش این سریال یک گام رو به جلوست اما قطعا سریالی که با پروداکشن و هزینه بالا ساخته شده است و بازیگران باسابقه و مطرحی در آن حضور دارند بهتر است به زودی در شبکه های سراسری تلویزیون هم دیده شود و مخاطب فراگیر سیما از آن بهره ببرد. مجموعه طنز سیاسی- اجتماعی «جنابِ عالی» به کارگردانی عادل تبریزی نیز فروردین ۱۴۰۱ به عنوان اولین اثر نمایشی به صورت اختصاصی از تلوبیون به پخش رسید که شنیده ها حاکی از آن است که این مجموعه به زودی از تلویزیون نیز پخش خواهد شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«سرزمین مادری» به تلویزیون هم می‌رسد؟/ پخش سریال بعد از ۱۰ سال”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید