آخرین خبر

«ماه دیدم» در حوزه هنری رونمایی شد/ آلبومی در ستایش سکوت!

به گزارش آوای ایرالنیان به نقل از روابط‌ عمومی حوزه هنری، آلبوم «ماه دیدم» با آهنگسازی افشین و سپهر رامین و خوانندگی حمید قربانی روی اشعار مولانا که به صورت موسیقی تلفیقی تولید شده است، به عنوان جدیدترین تولید مرکز موسیقی حوزه هنری به مناسبت روز بزرگداشت مولانا رونمایی شد.

میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در ابتدای آیین رونمایی این آلبوم با بیان اینکه «ماه دیدم» یک اثر ممتاز و شنیدنی تولید شده در فضای موسیقی ایرانی است، گفت: اگر قرار باشد مولانا به عنوان یکی از بزرگترین و بخش جدایی‌ناپذیر میراث فرهنگی، فلسفه و حکمت ما که زیست خود را از آن می‌گیریم معرفی شود، بهترین راه زبان موسیقی است.

وی افزود: موسیقی ما از گذشته‌های دور با غزلیات شمس آشنایی داشته و در این آلبوم هم به خوبی از بین غزلیات او اشعاری انتخاب شده است. در این دوره که بسیاری از آثار، کارکرد مصرفی دارند، انتشار آثاری مانند «ماه دیدم» مغتنم است و باید آنها را حمایت و ترویج کرد تا چنین آثار و هنرمندانی بیشتر در جامعه امروز جان بگیرند.

مولانا بزرگترین حماسه سرای روح بشریت است

میرعلیرضا میرعلینقی پژوهشگر و منتقد موسیقی نیز در این مراسم به جایگاه مولانا که اشعار این شاعر در آلبوم موسیقی «ماه دیدم» به کار گرفته شده است پرداخت و گفت: مولانا به دید و قلم یکی از منتقدان غربی، بزرگترین حماسه‌سرای روح بشریت معرفی شده است. به‌نظر می‌رسد این آهنگسازی این آلبوم بر اساس شعر ساخته شده است ولی به این محدود نیست؛ کاری که در این آلبوم رخ داده، فراتر از محدود شدن در عروضی شعر است.

میرعلینقی در ادامه با بیان اینکه مولانا متعلق به حیطه فارسی زبانان است، افزود: در این اثر از ساز تنبور استفاده‌هایی شده که محدود به ساختار سنتی نیست. قطعات یکنواخت نیستند. مولانا متعلق به کل جهانیان است و مختصِ ملت خاصی نیست ولی از لحاظ فرهنگی متعلق به کشوری است که زبان رسمی آن کشور بیش از ۶۰ هزار بیت دارد.

سکوت در مولوی شناسی اهمیت بسیاری دارد

قربان ولیئی دکترای زبان و ادبیات فارسی نیز در این نشست به بیان نکاتی در مورد اهمیت مولوی شناسی پرداخت و گفت: سکوت، در مولوی شناسی اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که ایشان در مورد سکوت اشارات بسیاری داشته است. کسی که اینقدر بر سکوت تاکید کرده است، چگونه می‌تواند به موسیقی بپردازد و رباب نوازی کند. این در حالی است که مولوی معتقد است آدمی هرگاه توانست ذهن را خاموش کند و هیچ فکری را به ذهن راه ندهد به مراتب بالایی دست یافته است.

وی در پایان با اشاره به اینکه سکوت آنچنان اهمیت دارد که در آیین اصیل عارفانه سماع نیز شنیدن اولویت بر حرکت دارد، گفت: مولانا معتقد است که نوع خاصی از موسیقی نه تنها برای ایجاد ذهن ساکت مخل نیست، بلکه معد است؛ یعنی می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند تا ذهن شنونده ساکت شود.

هر شعری از مولانا انتخاب کردم ملودی خودش می‌آمد

افشین رامین آهنگساز آلبوم «ماه دیدم» نیز با حضور در مراسم رونمایی تازه‌ترین اثر خود گفت: مدت‌ها پیش حوزه هنری به من و حمید قربانی سفارش آلبومی معمولی را داد، ولی تحویل اثر به علت وسواس‌های فکری من و کارهای جمعی که پیش می‌آمد طول کشید. زمانی هم که اتمام کار طولانی شود، حال و هوا هم تغییر می‌کند.

وی افزود: به هر حال مدیر پیشین مرکز موسیقی حوزه هنری به ما گفت که زمان تحویل کار دیر شده و پس از مدتی هم جای خود را به آقای عرفان‌پور داد. من همه زندگیم حالی و دلی است. به همین جهت وقتی که آقای عرفان‌پور به حوزه آمد تصمیم گرفتم بیشتر روی کار فکر کنم. درنتیجه اشعار و آهنگ‌ها را تغییر دادیم تا کار ارزشمندتری ارائه دهیم ضمن اینکه ارزش‌های هنری خود را هم رعایت کرده باشیم.

رامین در پایان گفت: به هر حال به شعر «ماه دیدم» رسیدیم. زمانی که با این شعر مواجه شدیم دیدیم که می‌توانیم روی آن موسیقی بگذاریم. درحقیقت هر شعری از مولانا انتخاب کردم، ملودی، خودش می‌آمد؛ البته که نتیجه را مردم باید بپسندند.

موسیقی عرفانی همان تسهیل‌گری است

امیرعباس ستایشگر رئیس انجمن موسیقی ایران نیز با حضور در این مراسم رونمایی گفت: اگر بپذیریم عرفان بخش زیبایی شناسانده از دین ماست و تسهیل‌گری است که ما را با دین خود آشنا می‌کند، موسیقی عرفانی همان تسهیل‌گری است. موسیقی عرفانی اولین موسیقی است که بعد از انقلاب رشد می‌کنند در حالی که موسیقی دستگاهی ما هنوز مورد اعتماد نبوده است. این جنس از موسیقی هنوز برای ما مانده و با شکوفایی و رشدی که داشته توانسته موسیقی را برای ما حفظ کند و حوزه هنری جایی است که این نوع موسیقی را هنوز برای ما نگاه داشته است.

رئیس انجمن موسیقی ایران ادامه داد: موسیقی عرفانی از لحاظ سیاسی و هنری برای ما مهم بوده است. موسیقی ایران ساده است و پیچیده نیست، ریتم کلام ساده است. یک دلیل دارد که موسیقی ایران در رمز و رازی ساده است و آن تذکر نهیب زدن و تکرار است. تذکر گفتن و ذکر گفتن در عرفان نکته مهمه است و موسیقی ایران یک شاخه پر ملات از تذکر است. ما نباید تلاش کنیم این موسیقی را شهری کنیم. اگر شهری شود وارد کارکرد پاپ می‌شود و رگه‌های اصلی اصالت در آن از بین می‌رود. این آلبوم رگه های اصالت را دارد ولی نگاهی هم به شهری شدن دارد و به نظر من حیف است.

اشعار این آلبوم تماما از دیوان شمس گرفته شده است

حمید قربانی خواننده آلوم «ماه دیدم» نیز به عنوان آخرین سخنرا این مراسم رونمایی گفت: خیلی خوشحال هستم که امروز روز بزرگداشت مولاناست و رونمایی این اثر را همزمان با این روز داریم. مفتخر هستم به ایفای نقش خواننده این اثر چیزی که در توانم است را انجام دادم. لازم دانستم از استاد عزیزم رامین، تشکر کنم که ایشان اولین و تنها کسی بودند که من را حمایت کردند و به من انگیزه و روحیه دادند و بیش از آنکه در توان من بود از بنده حمایت کردند و در واقع قرعه این آلبوم هم به خودشان افتاد. واقعا ایشان را به عنوان استاد دانشگاه و پدر هنری خودم دوست دارم.

وی افزود: اشعار این آلبوم تماما از دیوان شمس گرفته شده است، اما این آلبوم دو ترک دارد که از حافظ و فخرالدین است، لذا امروز ۲ قطعه یکی از مولانا و دیگری از حافظ را اجرا خواهیم کرد.

در پایان این مراسم آلبوم ماه دیدم رونمایی و دو قطعه از این آلبوم با حضور نوازندگان و خواننده این اثر اجرا شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«ماه دیدم» در حوزه هنری رونمایی شد/ آلبومی در ستایش سکوت!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید