آخرین خبر

«خرم» با پایان کرونا شکل گرفت/ اثری اجتماعی و سخت

به گزارش آوای ایرانیان حمید عبدالحسینی که این روزها نمایش «خرم» را در تماشاخانه اهورا روی صحنه برده است، درباره روند شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: فکر می‌کنم اواخر سال ۱۴۰۰ وقتی کرونا دیگر سایه‌اش را کم کم از سر زندگی‌مان جمع می‌کرد ایده اجرای یک نمایش پرجمعیت که در آن روزها و شرایط به یک رویا بدل شده بود به ذهنم رسید و آن را با دوست جوان و مستعد نویسنده‌ام میلاد رضایی مطرح کردم. در نهایت پس از گفتگوهایی نمایشنامه «خرم» نوشته شد اما شرایط اجرای آن تا به امروز مهیا نشد .

وی ادامه داد: اوایل امسال بالاخره تصمیم گرفتم «خرم» را به صحنه بیاورم که از همان آغاز می‌دانستم نمایش سختی به جهت برنامه‌ریزی و حضور بازیگران و شخصیت‌های متعدد است و خب این نیاز به دقت و تمرکز زیادی داشت که حضور خانم عاطفی به عنوان دستیار و برنامه‌ریز در این حوزه پیش برنده بود، هرچند که رسیدن به ترکیب فعلی بازیگران نیز خالی از آزمون و خطا نبود و با جرح و تعدیل همراه شد.

کارگردان «خرم» توضیح داد: در پروسه تمرین‌ها از بازیگران خواستم که هر کاراکتری را با شناسنامه ارائه دهند. در «خرم» برایم نقش کوتاه و بلند مطرح نبود و همه آدم‌ها را در یک سطح می‌دیدم و به همان میزان برای‌شان وقت و انرژی صرف شد. سعی کردم از آدم‌ها تیپ نسازم و ابعاد مختلف آن‌ها را در ایفای نقش بازیگران منظور کنم.

عبدالحسینی با بیان اینکه «خرم» یک نمایش اجتماعی است، اظهار کرد: اجتماعی بودن اثر چیزی است که همواره جزو علائق اصلی من در انتخاب سوژه و مضامین است که اینجا با رویکردی انتقادی همراه است. در واقع «خرم» می‌کوشد به هجو برخی تصمیم‌ها بپردازد که می‌تواند مناسبات زندگی عده‌ای را با مخاطره همراه سازد. تصمیم‌هایی که ظاهراً کوچک است اما آثار بزرگی برجای می‌گذارند.

وی درباره دلایل تعدد اجرای محدود نمایش «خرم»، یادآور شد: ابتدا قرار نبود اجرای «خرم» محدود باشد اما پاره‌ای مسائل منجر به این تصمیم شد که البته بازخوردهای مثبتی را از مخاطب شاهد بودیم و ما را برآن داشت که به ادامه این روند فکر کنیم، بنابراین ممکن است شاهد ادامه اجرای آن در آینده باشیم. «خرم» نمایشی بود که جز با همراهی و همدلی یک تیم صمیمی امکان به صحنه آمدن پیدا نمی‌کرد و به عنوان یکی از تولیدات آکادمی هنرهای نمایشی تماشاخانه سیمرغ بنیاد بیدل دهلوی جا دارد از زحمات جناب آقای حسین سعیدی کیاسری قائم مقام مجموعه و حمایت‌های ایشان قدردانی کنم.

این کارگردان تئاتر تأکید کرد: وضعیت تئاتر ما این روزها چندان سامانی ندارد ازیک سو با برخی سالن‌هایی روبه‌رو هستیم که با معیارهای متفاوت قیمت‌های نجومی را جهت اجاره پیشنهاد می‌کنند و از سوی دیگر فشارهای مالی و ضعف مفرط اقتصادی همچون یک چنگال عظیم گروه‌های مستقل را در چنبره خود می‌فشارند و روز به روز بنیه آن را تحلیل می‌برند. در این میان نقش سیاستگذاران و متولیان این حوزه با ساز و کارهای حمایتی می‌تواند راهگشای تئاتر و گروه‌های مستقل باشد چراکه مدیران سالن‌ها نیز دغدغه‌های هزینه‌ای خود را دارند.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: با تغییر عنوان خیابان خرّم زندگی اهالی آن تحت تاثیر این اتفاق قرار می گیرد.

در نمایش «خرم» که تا ۱۴ مهر روی صحنه است، بازیگران (به ترتیب حروف) عبارتند از: نیما بحریه‌جهرمی، اشکان بیک، پیمان پای‌پوران، پرشان پرناک، مهرناز تبریزی، علیرضا حاجی‌زاده، مهدی دشتی، پریا زره‌داران، محسن سبزعلی، عرشیا سبز علی، علی سهرابی، رویا شجری، جواد شقاقی، شراره صولت، فائزه عاطفی، امیر عالمی‌فر، روژینا علیزاده، محمد قاسمی.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«خرم» با پایان کرونا شکل گرفت/ اثری اجتماعی و سخت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید