آخرین خبر

سکان «اتاق فرمان» دست کیست؟/ آخرین وضعیت پرونده مهران مدیری

به گزارش آوای ایرانیان «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۱۸ آبان می‌توانید با شماره ۱۳۲ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ سیروس مقدم

سیروس مقدم چندان در دسترس برای مصاحبه و گفت‌وگو نیست و گفت‌وگوهایش درباره «پایتخت» معمولاً در پایان تصویربرداری هر فصل از سریال انجام می‌شد که در یک جلسه با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد و به سوال‌ها جواب می‌داد. او اما بعد از حواشی و جنجال‌های فصل ششم «پایتخت» کمتر حرفی در این‌باره زده و کمتر موضعی درباره یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های سیما که سازنده‌اش بوده، داشته است.

این روزها خبرها و اظهارنظرهای مختلفی درباره ساخت فصل جدید «پایتخت» مطرح می‌شود که همه را از بازیگران سریال تا رئیس سیمافیلم و حتی مهمترین شخص صدا و سیما یعنی پیمان جبلی را درگیر کرده است. چند روز پیش نیز حامد عنقا تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در برنامه «جام جم» در این‌باره سخن گفت.

عنقا به یک نکته درباره این سریال هم اشاره و بیان کرد که «درباره سریال پایتختی حرف می‌زنیم که از موفق‌ترین کارها بوده. داریم در مورد کارگردان بسیار موفقی مثل سیروس مقدم حرف می‌زنیم. آقای علی عسگری (مدیر سابق صدا و سیما) به واسطه یک موضوع رسانه‌ای تیم برنامه‌ساز خودش را توبیخ علنی رسمی کرد و تمام ساختار مدیریتی خودش را زیر سوال برد! مگر امثال سیروس مقدم و حسن فتحی یک شبه به وجود آمده‌اند؟! مگر می‌شود به راحتی این‌ها را گذاشت کنار؟ مگر مزرعه بلاله که همینجوری دانه بپاشی و هنرمند به وجود بیاید؟ تجربه‌های اشتباه گذشته را تکرار نکنیم.»

با این حال در همه این جنجال‌ها خود سیروس مقدم کمتر زبان به سخن درباره حاشیه‌ای‌ترین سریال تلویزیون گشوده است.

حاشیه هفته؛ آنتن زنده در اختیار دوقطبی‌سازی‌ها

تمام یک هفته گذشته اهالی فرهنگ و هنر و چهره‌ها در فضای رسمی و مجازی باید خودشان را هزینه واکنش به جمله نسنجیده و نابخردانه‌ای می‌کردند که بر آتش دوقطبی‌سازی در کشور دمید.

جمله‌ای که طی ان زنی در برنامه تلویزیونی با انتقاد از دسترسی آنتن برای افراد مختلف عنوان کرد «کشور متعلق به حزب‌اللهی‌هاست»

این سخن واکنش‌های تندی هم در برداشت و مثلاً سید محمود رضوی تهیه‌کننده سینما در واکنشی توییتری به این اظهارات نوشت: حزب‌اللهی، شهدا و جانبازی هستند که بی ادعا جان و تن خود را فدای مملکت و تک تک ملت ایران کردند، نه این‌ها که ادعای مالکیت مملکت را دارند.»

محمود کریمی مداح معروف در برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» نیز در واکنش به این اظهارات که چرا ابطحی و آذری جهرمی را به تلویزیون دعوت می‌کنید؟ و این مملکت مال حزب اللهی‌هاست، گفت: «اول باید تعریف کامل و جامعی از حزب‌اللهی‌ها و انقلابیون داشته باشیم.»

وی همچنین ادامه داد: «برخلاف نگرش برخی‌ها که فکر می‌کنند حزب اللهی یا انقلابی کسی است که باید ریش بلند یا جای مهر روی پیشانی داشه باشد و یقه‌اش بسته و تسبیح دستش باشد و هر کس نقد کند به طرفش حمله کند، این حزب‌اللهی نیست. حزب‌اللهی کسی است که رضای خدا را در کارش در نظر می‌گیرد.»

این میان خود صدا و سیما هم واکنش نشان داد و اگرچه انتظار می‌رفت قاطع و جدی اسم بیاورد و از تذکر بابت دعوت چنین مهمانانی بگوید فقط اطلاع‌رسانی کرد که «در پی بازتاب‌های مختلف و گسترده پیرامون نظرات یکی از کارشناسان یکی از برنامه‌های زنده سیما، روابط عمومی رسانه ملی به منظور تنویر افکار عمومی، مجدداً اعلام می‌کند در برنامه‌های زنده صدا و سیما؛ که جزو لاینفک برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی است، مهمانان بعضاً سخنان و نظرات شخصی خود را حتی خارج از موضوع و محورهای تعیین شده برای برنامه اظهار می‌دارند که بدیهی است اظهارات آنان الزاماً موضع رسمی رسانه ملی نیست.»

پیگیری هفته؛ ماجرای دادگاه مهران مدیری

طی چند هفته گذشته بحث درباره شکایت صدا و سیما از مهران مدیری هم تیتر اخبار بود. شبکه نسیم که مدیری در چند سال اخیر اجرای برنامه‌هایش را در این سال‌ها در این شبکه بر عهده داشته است در گفت‌وگویی با مهر اعلام کرد که این شبکه دخالتی در روند ماجراهای مرتبط با «دورهمی» و مدیری ندارد و بخش حقوقی صدا و سیما این مباحث را پیش می‌برد. با این حال خبرنگاران همچنان پیگیر ماجرای حقوقی مهران مدیری بودند.

روز گذشته نیز سخنگوی قوه قضائیه در جزئیاتی بیان کرد که «مرجع استعلام در رابطه با دعاوی حقوقی، محاکم حقوقی است و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ملاحظه شد سازمان صدا و سیما به طرفیت شرکت همراه رسانه دادخواستی را تقدیم دادگاه کرده و درخواست او مطالبه وجه قراردادی بوده و دادگاه هم در حال رسیدگی به این پرونده است.»

سخنگوی قوه قضائیه همچنین عنوان کرد که «دادخواست دیگری به طرفیت قدیری کاشانی از مدیری مبنی بر مطالبه خسارت داده شده است و سه جلسه دادرسی دادگاه برگزار شده و موضوع به کارشناس رسمی ارجاع شده است و به نظریه کارشناسی اعتراض شده است و موضوع به هیأت کارشناس ارسال شده است، شرکت برای اخذ مطالبات ناشی قراردادها دادخواستی را به سازمان صدا و سیما داده است که به‌زودی اولین جلسه رسیدگی آن برگزار می‌شود. این فرایند حقوقی است و در شعبه و مجتمع تخصصی به امور حقوقی با دقت و صحت و سرعت لازم رسیدگی خواهد شد.»

نقد هفته؛ اتاق فرمان

مدتی است که شبکه پنج برنامه‌ای را با نام «اتاق فرمان» پخش می‌کند که نگاهی یک‌سویه و انتقادی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی دارد. این برنامه حتی پربیننده‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی را هم مورد نوازش قرار داده است و بدون نقدهای تکنیکی، سریال‌های شبکه نمایش خانگی را صرفاً اثاری در راستای آسیب به خانواده معرفی می‌کند.

مشخص نیست در جایی که فرمان نظارت و تولید در شبکه خانگی بر عهده ساتراست که زیر نظر مستقیم صدا و سیما فعالیت دارد و حتی قرار است برخی از این سریال‌ها از تلویزیون هم روی آنتن بروند این سیاست دوگانه چه جایگاهی دارد.

سینما در سیما؛ رکوردزنی‌های یک انیمیشن

بارها در این باکس از اهمیت پرداخت تلویزیون به سینما گفته‌ایم و اینکه چقدر ضرورت دارد در اکران فیلم‌ها و شروع به‌کار جشنواره‌های سینمایی پای کار بیاید. این روزها تیزرهای مختلفی از انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به پخش می‌رسد و می‌تواند یکی از عوامل تأثیرگذار در فروش این فیلم مرتبط با کودک و نوجوان باشد که اتفاقاً رضایت خانواده‌ها را هم دربرداشته است. «بچه زرنگ» در فروش هفتگی و روزانه سینماها در جایگاهی بالاتر از کمدی‌های پرفروشی مثل «فسیل» قرار گرفته است و در کنار پروسه‌ای که برای این توفیق کسب کرده است حتماً می‌توان به تلویزیون هم به عنوان یکی از عوامل پیش‌برنده اشاره کرد. اتفاقی که اگر برای دیگر فیلم‌ها و آثار سینمایی به وجود آید می‌تواند فروش بالایی را برای سینمای ایران تضمین کند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “سکان «اتاق فرمان» دست کیست؟/ آخرین وضعیت پرونده مهران مدیری”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید