آخرین خبر

موسسه فیلم فلسطین از ایدفا خارج شد/ فراخوان تظاهرات

به گزارش اوای ایرانیان  به نقل از ددلاین، موسسه فیلم فلسطین در نظر دارد امروز (دوشنبه) در برابر جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام که به عنوان بزرگترین جشنواره فیلم غیرداستانی جهان شناخته می‌شود، راهپیمایی «ایستادگی برای فلسطین» را برگزار کند.

 

این تظاهرات برای ساعت ۲ بعد از ظهر خارج از سینما بین‌المللی آمستردام که از مراکز اصلی ایدفا است، تعیین شده است.

 

از سوی این موسسه اواخر روز یکشنبه به شرکت کنندگان در جشنواره ایمیل زده شد و به آنها پیشنهاد شد در برابر کشتار مردم غیرنظامی غزه پس از حمله غافلگیرانه ۷ اکتبر به اسراییل توسط حماس بایستند. در حالی که در حمله حماس حدود ۱۲۰۰ اسراییلی کشته شدند و بیش از ۲۴۰ گروگان گرفته شد، به گفته وزارت بهداشت حماس، بمباران و تهاجم تلافی‌جویانه اسراییل بیش از ۱۱ هزار فلسطینی را در غزه کشته است.

 

دیروز یکشنبه (۱۲ نوامبر ۲۰۲۳) هم گروهی از تظاهرکنندگان حامی فلسطین در میدان دام آمستردام تجمع کردند.

 

موسسه فیلم فلسطین در اطلاعیه خود درباره تظاهرات دوشنبه نوشت: در حالی که خشونت غیرقابل توصیفی بر غزه می‌بارد، در حالی که اشغالگران اسراییل به کشتار هزاران فلسطینی ادامه می‌دهند، در حالی که نسل‌کشی در برابر چشمان ما شکل می‌گیرد، ما نمی‌توانیم طبق معمول به کار خود ادامه دهیم.

 

 

این در حالی است که مراسم شب افتتاحیه ایدفا با جنجال کارش را شروع کرد و ۳ تظاهر کننده طرفدار فلسطین سخنان مدیر هنری جشنواره، اوروا نیرابیا را قطع کردند و روی صحنه رفتند و بنری با شعار جنجالی «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» را به نمایش گذاشتند. این شعار از سوی برخی از اسراییلی‌ها و هواداران رژیم صهیونیستی در خارج از کشور به عنوان فراخوانی برای نابودی اسراییل و تحریک به نسل کشی تلقی می‌شود.

 

نیرابیا پس از آنکه تظاهرکنندگان شعار «آتش بس» را سر دادند کف زد و هنگامی که آنها صحنه را ترک کردند هم تشویق‌شان کرد. او بعداً گفت کلمات نوشته شده روی بنر معترضان را ندیده و عذرخواهی کرد و تاکید کرد برای استقبال از آزادی بیان دست زده است.

 

خود جشنواره نیز بابت این اتفاق عذرخواهی کرد و در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد، درک می‌کنند این شعار آسیب‌زا بوده و نباید از آن استفاده می‌شد.

 

پس از عذرخواهی ایدفا، موسسه فیلم فلسطین جشنواره را سرزنش و اعلام کرد که حضور در بازار ایدفا را لغو خواهد کرد.

 

این گروه در بیانیه‌ای نوشت: موسسه فیلم فلسطین (PFI) با قلب‌هایی که مانند آوار در غزه انبار شده، از تمام فعالیت‌های سازمان‌یافته در بازار ایدفا بیرون می‌آید. این شامل ارایه ۳ پروژه مستند تکان دهنده است که ماهیت تجربه فلسطین را به تصویر می‌کشد. اکنون به عنوان برنامه‌نویس، فیلمساز و مخاطب، بر خودداری از همکاری با جشنواره‌ای که درگیر خشونت و سانسور نهادی است، تاکید می‌کنیم.

 

در بیانیه موسسه فیلم فلسطین همچنین تاکید شده که ایدفا ۵ هفته در برابر نسل‌کشی مداوم اسراییل علیه فلسطینیان در غزه سکوت کرد.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “موسسه فیلم فلسطین از ایدفا خارج شد/ فراخوان تظاهرات”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید