آخرین خبر

از «جنگل پرتقال» تا «شوالیه تاریکی» در این شماره «فیلم‌نگار»

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در ابتدای مطالب این شماره از ماه‌نامه «فیلم‌نگار» و در بخش سینمای ایران، سیناپس «جنگل پرتقال»، «آهو»، «نبودن» و پس از آن یادداشت‌هایی را که نویسندگان و منتقدان مجله درباره این فیلم‌ها نوشته‌اند می‌خوانیم، گفت‌وگویی نیز با آرمان خوانساریان درباره فیلمنامه فیلم «جنگل پرتقال» انجام شده است.

پرونده این شماره به داریوش مهرجویی فیلمساز فقید سینمای ایران اختصاص دارد که فیلمنامه‌نویسان و منتقدان مجله درباره زندگی و آثار وی مطالبی را به رشته تحریر درآورده‌اند.

«مهرجویی کارگردان یا مهرجویی فیلمنامه‌نویس!؟»، «اصل انتخاب و نسبت آن با شکل‌گیری شخصیت در آثار مهرجویی»، «چگونه داریوش مهرجویی طیف گسترده‌ای از دغدغه‌ها را در سینمایش مطرح کرد؟»، «مروری بر تصویر انسان مدرن در سینمای مهرجویی» و «نگاهی به حضور زنان در آثار مهرجویی» از جمله مطالب این بخش هستند.

معرفی و نقد سریال «تد لاسو» موضوع پرونده موضوعی این شماره است، نویسندگان فیلم نگار به مناسبت پخش فصل نهایی این سریال از «اپل تی وی»، به سراغ این مجموعه محبوب تلویزیونی رفته‌اند تا دریابند ساختار و شیوه برساخت روایت، الگوی شخصیت‌پردازی‌های منحصربه فرد و الگوی بسط پیرنگ در این مجموعه، از چه تمهیداتی برای تبدیل مناسبات خارج از حوصله مخاطب عام بهره جسته تا چالش‌های انسانی و اخلاقی فرامتنی را به بهانه‌ای در جهت بازتعریف کهن الگوی کمدی ورزشی استاندارد، تبدیل کند.

بخش سینمای جهان با سیناپس «اوپنهایمر»، «آناتومی یک سقوط»، «دادگاه نظامی شورش کین» و «سریال خصومت» آغاز می‌شود و با نقد و گفت‌وگوهایی با خالقان این آثار ادامه پیدا می‌کند.

مطالعه تطبیقی رمان و فیلمنامه «محاکمه» و یادداشتی با موضوع «دوازده نکته مفید درباره آغاز صحنه» دیگر مطالب این بخش هستند.

فیلمنامه کامل این شماره به «شوالیه تاریکی» نوشته جاناتان و کریستوفر نولان اختصاص دارد که توسط میثا محمدی به فارسی برگردانده شده است. یادداشت مترجم، سکانس برگزیده، یک گفت‌وگو و نقدی بر این فیلمنامه، مطالب پایانی این شماره هستند.

«فیلم‌نگار» به صاحب امتیازی بنیاد سینمایی فارابی منتشر می‌شود. نصرت‌الله تابش مدیر مسئول و سردبیر و میثم محمدی دبیر تحریریه فیلم‌نگار هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این شماره و استفاده از مطالب شماره‌های قبلی مجله به سایت www.filmnegar.ir مراجعه کنند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “از «جنگل پرتقال» تا «شوالیه تاریکی» در این شماره «فیلم‌نگار»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید