آخرین خبر

انتشار ۲ کتاب پژوهشی در حوزه نوازندگی/ «لطف مفخم» خواندنی شد

به گزارش آوای ایرانیان شهاب منا پژوهشگر و ناشر آثار موسیقایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تازه‌ترین فعالیت های خود بیان کرد: «لطف مفخم» عنوان یکی از تازه ترین آثار پژوهشی حوزه موسیقی است که در آن آثار بزرگان موسیقی ملی برای سازهای تار و ویولن در قالب پنج دفتر شامل ۱۸ قطعه پیش درآمد، ۲۵ قطعه ضربی، ترانه‌های ملی، سرودهای آموزشگاه‌ها، آواز دشتی به انضمام تک نت‌های منتشر شده به سعی و اهتمام مرحوم لطف الله مفخم پایان از شاگردان ممتاز مرحوم ابوالحسن صبا با بازنویسی و ویرایش بنده پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

وی درباره این اثر پژوهشی توضیح داد: مرحوم لطف‌الله مفخم‌پایان (۱۳۶۲_۱۲۹۴) از شاگردان ممتاز استاد ابوالحسن صبا بود که از سال ۱۳۱۴ به‌عنوان دستیار او عهده‌دار تدریس نوآموزان ویولُن مکتب صبا، و در غیاب استاد، خلیفه کلاس‌هایش می‌شد. مفخم‌پایان در نت‌نویسی و انتشار دوره‌های ردیف ویولُن ابوالحسن صبا نیز کوشش بسیاری داشت به‌طوری‌که دوره‌های ردیف ویولُن صبا به‌اهتمام او به انتشار رسیده‌اند.

منا ادامه داد: مرحوم لطف الله مفخم‌پایان در انجمن موسیقی ملی نیز به همکاری با روح‌الله خالقی پرداخت و نت آثاری از بزرگان موسیقی ایران را برای اولین‌بار در مجله چنگ به چاپ رساند. این هنرمند فقید طی دهه‌های‌ بیست، سی و پنجاه پنج جلد کتاب از آثار بزرگان موسیقی ملی را گردآوری، نت‌نویسی و منتشر کرد که از آن میان، در سال‌های اخیر فقط کتاب هجده قطعه پیش‌درآمد برای ویولُن بازنشر شده‌اند.

انتشار ۲ کتاب پژوهشی در حوزه نوازندگی/ «لطف مفخم» خواندنی شد

این پژوهشگر عرصه موسیقی که طی سال های گذشته نیز آثار متعددی از بزرگان موسیقی ایرانی را پیش روی مخاطبان قرار داده در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: نشر خُنیاگر برای نکوداشت نام و آثار لطف‌الله مفخم‌پایان به نت‌نویسی کامپیوتری و بازنشر پاکیزه پنج کتاب منتشرشده از این موسیقی‌دان عاشق و خدمتگزار صادق موسیقی ایران با عنوان «لطف مفخم» پرداخته است. عنوان این مجموعه هم به ابتکار بنده ایهامی از نام و نام خانوادگی مرحوم مفخم و میراث مکتوبی است که به لطف او برای موسیقی ایرانی به‌یادگار مانده است. توضیح دیگر اینکه در مجموعه «لطف مفخم» اسناد مربوط به چاپ و توزیع این کتاب‌ها، نظرات بزرگان موسیقی ایران درباره آنها، شرح حال و تصاویر مفخم‌پایان و آهنگسازان و شاعرانی که آثارشان در این مجموعه درج شده و سرانجام تک‌نت‌های منتشرشده به‌سعی و اهتمام لطف‌الله مفخم‌پایان نیز به متن‌های پیشین افزوده شده است.

منا در بخش دیگری از صحبت های خود به انتشار یک اثر پژوهشی دیگر با عنوان «اثر ذوق موسی معروفی – ردیف مجلسی برای تار و سه‌تار» اشاره کرد و گفت: این گنجینه هنری ارزشمند نیز به لطف مرحوم لطف‌الله مفخم‌پایان به دست ما رسیده است. از آنجا که اکثر ردیف‌های تار و سه‌تار صرفاً سازی‌ هستند و فاقد شعر و محتوای آنها در برخی آوازها ناکافی یا فاقد غنای ملودیک است، مطالعه و نواختن ردیف حاضر برای نوازندگان تار و سه‌تار مفید فایده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “انتشار ۲ کتاب پژوهشی در حوزه نوازندگی/ «لطف مفخم» خواندنی شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید