آخرین خبر

در «سیاره‌ آدم‌ها» چه می‌گذرد؟/ تهیه کننده همان سرمایه‌گذار نیست

به گزارش آوای ایرانیان بورژین عبدالرزاقی تهیه کننده نمایش «سیاره آدم‌ها» که به کارگردانی کیمیا نوری این روزها در خانه نمایش دا روی صحنه است، درباره شکل گیری این نمایش و نقش خودش به عنوان تهیه‌کننده گفت: نمایش «سیاره آدم‌ها» به شکل کارگاهی شکل نگرفته است و تنها چند بازیگر از شاگردان قدیمی من در نمایش حضور دارند. این نمایش نوشته و کارگردانی کیمیا نوری است که وقتی پیشنهاد تهیه کنندگی کار را مطرح کرد، نمایشنامه را خواندم و متوجه شدم که پتانسیل بالایی برای یک اجرای خوب دارد از این رو تلاشم را کردم تا این نمایش به صحنه برود.

وی با اشاره به اینکه تعریف درستی از تهیه کننده در تئاتر ایران وجود ندارد، بیان کرد: همیشه به غلط وقتی نام تهیه کننده مطرح می شود سریع عنوان سرمایه گذار برای مردم تداعی می شود در حالی که به این شکل نیست و تهیه کنندگی خودش یک رشته مستقل است و در تمام دانشگاه های معتبر جهان تدریس می شود. کسی که وارد عرصه تهیه کنندگی می شود باید اشراف کامل به حوزه خودش داشته باشد. متاسفانه برخلاف باوری که وجود دارد تهیه کننده همان سرمایه گذار نیست و داستان اسپانسر و حامی مالی با تهیه کنندگی جداست.

عبدالرزاقی ادامه داد: من تنها به عنوان تهیه کننده در کنار این کار هستم و سرمایه گذاری در نمایش را برعهده ندارم بلکه تلاش کردم گروهی را که خیلی هایشان را از قبل می شناختم، دور هم جمع کنم تا نمایش با بهترین شکل اجرا رود. تمرین ها حدود ۲ ماه طول کشید و خوشبختانه بازخوردهای خوبی هم شاهد بودیم و باعث شد که نمایش ۲ هفته تمدید شود.

در «سیاره‌ آدم‌ها» چه خبر است؟/ تهیه کننده همان سرمایه‌گذار نیست

این کارگردان و تهیه کننده تئاتر درباره ویژگی های نمایش توضیح داد: فضای نمایش «سیاره آدم‌ها» کمدی درام با رگه های از فانتزی است؛ جنسی از اجرا که خودم خیلی دوستش دارم و یکی از دلایلی که این کار را تهیه کردم نزدیک بودن ذهنیتم به کارگردان نمایش بود از این رو تلاش کردم تا جایی که می‌توانم کمک کنم که نمایش شکل بگیرد. من اصولا بیشتر کارگردان هستم اما به عنوان تهیه کننده نمایش هایی را تهیه کردم که می دانستم پتانسیل تبدیل شدن به کارهای خوبی را دارند و آن انگیزه و اشتیاق را در بچه های گروه می دیدم.

کارگردان نمایش «هتل پناهجویان» با اشاره به شرایط سخت اقتصادی برای اجرای تئاتر گفت: وضعیت تئاتر کشور به جای بهتر شدن لحظه به لحظه بدتر می شود چه از نظر اقتصادی چه مسایل دیگر. این را بارها گفته ام ولی فکر نمی کنم فایده ای داشته باشد. در این شرایط اقتصادی واقعا نمی دانم گروه های تئاتری چطور دارند، کار می کنند. وقتی خودم بعد از یک سال به تئاتر بازگشتم همه چیز سه چهار برابر شده بود. از هزینه تبلیغات و پوستر و بروشور گرفته تا هزینه های ساخت دکور و خرج های دیگر آن قدر زیاد است که باید بلیت را گران کنیم و از طرف دیگر این کار برای تماشاگر سخت می شود.

وی یادآور شد: اگر این طور پیش برویم تئاتر تبدیل به مافیا می‌شود و تنها یک سری آدم خاص با بودجه های کلانی که معلوم نیست از کجا می آید، کار می کنند و آنها که عاشقانه تئاتر را دوست دارند مجبور می شوند یا خانه نشین شوند یا به سمت شغل هایی که دوست ندارند، بروند. این اتفاقی است که از چندسال قبل در حال افتادن است اما این روزها روند رو به رشد بیشتری پیدا کرده است. امیدوارم تماشاگران از نمایش های مستقلی که روی پای خود ایستاده اند و به دلیل نبود بودجه نمی توانند زیاد تبلیغ کنند بیشتر استقبال کنند تا بتوانیم تئاتر را زنده نگه داریم و کار کنیم.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: زنی از تمدنی هوشمند برای گسترش منظومه‌ خود به سیاره‌ آدم‌ها سفر می‌کند و با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شود.

علی ‌جدیدی، رضا ‌معراجی، شهروز ‌شبستری، ویسه رسولی، نیوشا شهریوری، لی‌لی مرادی، کاترینا ‌بلوم، علیرضا ‌ولی ‌پور، کیمیا ‌نوری بازیگران نمایش «سیاره آدم‌ها» هستند که تا ۱۷ آذر ماه ساعت ۲۰:۴۵ در خانه نمایش دا روی صحنه است.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “در «سیاره‌ آدم‌ها» چه می‌گذرد؟/ تهیه کننده همان سرمایه‌گذار نیست”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید