آخرین خبر

«مردفیل‌نما» به تئاتر آمد/بهره‌کشی از افرادی که ضعف ارتباطی دارند

به گزارش آوای ایرانیان امید عزیزی نویسنده و کارگردان نمایش «پروتئوس» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است درباره دغدغه‌ها و دلیل اجرای این نمایش گفت: بهره‌کشی انسانی از افرادی که دچار ضعف‌های ارتباطی هستند آزاردهنده است و همچنین نگاه‌های اجتماعی به افرادی که دچار نقص عضو و یا بیماری هستند باعث می‌شود تلاش‌ها و استعدادهای این افراد دیده نشود. من خواستم با این نمایش ملودرام از زاویه دیگری رفتارهای خودمان را به خودمان نشان دهم.

وی درباره شکل‌گیری نمایش توضیح داد: علی برقبانی بازیگر نمایش ابتدا پیشنهاد اجرای این اثر را به من داد و بعد از چندین جلسه که با هم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بهترین شکل تاثیرگذاری محتوای این اثر این است که این نمایش را به‌صورت موزیکال اجرا کنیم. به همین دلیل از وحید خیری همکلاسی دوران دانشگاهم در دانشکده موسیقی دعوت کردم تا برای موزیکالیته کردن این نمایش همفکری کنیم. ما روزها کنار هم بودیم و روی موسیقی‌ها و شعرها کار می کردیم و در نهایت «پروتئوس» شکل گرفت.

عزیزی درباره ویژگی‌های اجرا ادامه داد: برجسته‌ترین ویژگی این اجرا متن قوی و پر محتوای آن است. این نمایش به ما یادآوری می‌کند که محبت و عشق ۲ عنصر اصلی رفتاری ما انسان‌ها هستند. من کارشناسی آهنگسازی و ارشد کارگردانی تئاتر خواندم و از سال‌ها قبل به موسیقی نمایش علاقه‌مند بودم و اجراهایی همچون نمایش «انسان» را هم به همین شیوه در سال ۱۳۹۲ در تماشاخانه دا اجرا کردم. ولی هزینه‌های سنگین و عدم امکانات سالن‌ها، ادامه کار در این راستا را سخت می‌کند. ولی تلاش‌مان را کردیم که با کمترین امکانات بهترین اثر نمایشی موزیکال را که می‌توانستیم، تولید کنیم.

«مردفیل‌نما» به تئاتر آمد/بهره‌کشی از افرادی که ضعف ارتباطی دارند

این کارگردان درباره نحوه تمرین و انتخاب بازیگران نمایش عنوان کرد: سعی کردیم از بازیگرانی در این نمایش استفاده کنیم که با موسیقی آشنا باشند و از صدای خوبی بهره ببرند. البته باید به این اشاره کنم که در آموزشگاه‌های بازیگری و دانشگاه‌ها در تربیت بازیگر، نقش موسیقی و آواز فراموش شده است ولی با جستجوی زیاد ما بازیگرانی را پیدا کردیم که علاوه بر توانایی بسیار در ایفای نقش بتوانند آوازها را با کیفیت نسبی اجرا کنند.

عزیزی یادآور شد: ما توانستیم بهترین نوازنده‌ها و بازیگران را کنار هم جمع کنیم و یک اثر نمایشی موزیکال را بر اساس شاخصه‌های بین‌المللی اجرا کنیم. این کار خیلی سخت بود ولی ما انجامش دادیم. اما برای بالابردن کیفیت، نیاز به حمایت‌های مالی هست. ارتقای سالن‌ها برای اجرا نمایش‌های موزیکال از دیگر دغدغه‌های ما است. باید سالن‌هایی که کیفیت اجراهای موزیکال را دارند برای نمایش‌های موزیکال در نظر بگیرند و دولت حمایت کند تا تولیدات بیشتری در این راستا به صحنه برود.

در توضیح این نمایش آمده است: در سال ۱۹۰۰، جوان جراح بلندپرواز و خوشنامی به نام فردریک تریوز به دعوت دکتر الکس گام رییس بیمارستان لندن دعوت به کار می‌شود. وی در محله‌ای فقیرنشین لندن در یک گذرگاه بازاری متوجه گروه سیرکی می‌شود که یک موجود عجیب و ناقص‌الخلقه را با عنوان مرد فیل‌نما نشان می‌دهند. این نمایش تنها یک نمایش موزیکال نیست بلکه روایت زندگی واقعی جان مریک به نمایندگی از یک قشر جامعه است. در این نمایش شخصیت‌های مختلفی از اقشار جامعه امروزی ما رو در روی جان مریک قرار می‌گیرند و هر کدام واکنش‌های یکسانی از سودجویی را با او خواهند داشت که آشکارکننده دنیای سرمایه‌داری امروزی است.

«پروتئوس» با بازی علی ‌برقبانی، حمیدرضا ‌فراهانی، مانیا ‌علیجانی، ماهور ‌شیدایی ‌فر، علیرضا ‌آژیده، فاطمه ‌کوتاوی، روزبه ‌جعفری، رضا ‌احدی، آرش همتی، امیرمهدی ‌نجف‌زاده، امید ‌درویش‌زاده، جاوید عرب‌محمدی، نیلوفر ‌سیدی تا ۱۷ آذر ساعت ۱۸ در پردیس تئاترشهرزاد روی صحنه است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«مردفیل‌نما» به تئاتر آمد/بهره‌کشی از افرادی که ضعف ارتباطی دارند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید