آخرین خبر

«بورس» وارد سینما شد/ آموزش ابزار بازار سرمایه به فیلمنامه‌نویسان

به گزارش آوای ایرانیان امین آذریان دبیر نخستین رویداد فیلمنامه نویسی «ثور» درباره کارگاه‌های آموزش فیلمنامه نویسی این رویداد که با محوریت بورس برگزار می‌شود به خبرنگار مهر گفت: داوری مرحله اول این رویداد توسط داواران انجام شد و از میان فیلمنامه‌های ارسال شده، ۱۰ فیلمنامه برتر انتخاب شدند که برای این ۱۰ نفر یک کارگاه با رویکرد آشنایی بیشتر با بازار سرمایه و مباحث بورس، توسط بنده و کارگاهی مبتنی بر مباحث فیلمنامه نویسی توسط ایوب آقاخانی در حال برگزار است. در این کارگاه سعی کردیم با منتخبان ۱۰ فیلمنامه جلسه‌ای داشته باشیم تا با آنها از زوایای بازار سرمایه و نگارش فیلمنامه نویسی بیشتر تبادل نظر کنیم تا نزدیکی بیشتر فیلمنامه‌ها با مضمون اصلی این رویداد که فیلمنامه نویسی با مضمون بورس است، رقم بخورد. حدود ۱۰۰ فیلمنامه به دست ما رسید که از بین آن‌ها ۱۰ اثر آن برای برگزاری کارگاه توسط هیأت داوران برگزیده شد.

وی درباره پیوند موضوع بورس با فیلمنامه و آثاری که تا امروز با محوریت بازار سرمایه در جهان تولید شده اند، بیان کرد: هنر می‌تواند حلقه اتصال و راهنمای درستی برای اتصال بازار سرمایه (بورس) و عموم مردم شود. در دنیا بیش از ۶۵ فیلم با موضوع مالی و بورس ساخته شده است که امتیاز بیشتر این فیلم‌ها در IMDb بین ۶ تا ۸ است. ابزارهای بورس هم می‌توانند به صنعت سینما، موسیقی و تئاتر برای تأمین مالی ساخت آثار کمک کنند. ما به دنبال این هستیم که این ۲ حوزه به کمک هم بیایند و از روش‌های سنتی به روش‌های جدید روی بیاورند و بتوانیم از مدل‌هایی که سالیان سال است که در دنیا انجام می‌شود و جواب خود را پس داده است، بهره مند شویم. در سینمای دنیا شاهد هستیم در فیلم‌ها برای بیان و طرح مسائل پیچیده و معرفی ابزارهای پیچیده مالی از فیلم و سریال استفاده می‌کنند (مانند فیلم the big short) و حتی از افراد سرشناس در حوزه مالی مانند ریچارد تیلر کسی که دریافت کننده نوبل اقتصادی است در فیلم به عنوان بازیگر نیز استفاده می‌شود.

آذریان درباره اینکه سرنوشت فیلمنامه‌های برگزیده چه خواهد شد، توضیح داد: فیلمنامه برگزیده با یک کارگردان حرفه‌ای به مرحله تولید می‌رسد. سعی بر آن است که در داخل کشور و بخش بین الملل شرایطی را به وجود بیاوریم که این اثر دیده شود. به دومین و سومین فیلمنامه برگزیده جایزه نقدی داده می‌شود و ۱۰ فیلمنامه برتر با موضوع بورس نیز در یک کتاب چاپ می‌شوند.

وی درباره انتخاب مدیوم فیلم کوتاه برای پرداختن به مساله بورس گفت: فکر می‌کنم کار را باید کوچک انجام داد اما با کیفیت بالا، نه این که کار بزرگ را با کیفیت پایین انجام داد. به دلیل عدم شناخت فیلمنامه نویس‌ها و نمایشنامه نویس‌ها به مباحث مالی و کمبود اطلاعات در این حوزه، فیلمنامه نویس حرفه‌ای هم تا با این فضا زندگی نکند، نمی‌تواند اثر قابل قبولی را پدید آورد. برگزاری چنین کارگاه‌هایی بستر مناسبی است تا فیلمنامه نویسان با این مبحث آشنا شوند تا در سال‌های بعد با توجه به شناختی که به دست آورده‌اند فیلمنامه‌های پخته‌تر در غالب یک اثر بلند، به مرحله ساخت برسانند.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: این کارگاه برای این ۱۰ فیلمنامه نویس جوان بود که همانطور که گفتم طی فراخوان برگزیده شدند. درست است که در فیلمنامه‌های ارائه شده مبحث بورس بیان شده بود ولی در بخش‌هایی به دلیل نبود شناخت تخصصی، نیاز به اصلاحاتی وجود داشت. ما سعی کردیم یک نقطه مشترک پیدا کنیم و هم‌صدا شویم. ما ۲ مبحث را بررسی کردیم؛ مباحث بازار سرمایه که بچه‌ها لطف کردند و از نظرات من از منظر کارشناس حوزه بورس استفاده کردند و مبحث دیگر بخش فیلمنامه نویسی بود که تدریس آن را ایوب آقاخانی بر عهده داشت. امیدواریم در نهایت فضای مالی در این آثار بتواند به شکل درستی برای مردم بیان شود.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«بورس» وارد سینما شد/ آموزش ابزار بازار سرمایه به فیلمنامه‌نویسان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید