آخرین خبر

«سینمامردم» ویژه‌برنامه تلویزیونی جشنواره عمار در شبکه سه سیما

به گزارش آوای ایرانیان  به نقل از «عمار فیلم»، برنامه «سینمامردم» به میزبانی سهیل اسعد دبیر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با دکوری متفاوت و با الهام از موضوع‌محوری جشنواره امسال در حالی هر روز از ساعت ۱۸ به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش خواهد شد که قرار است، فیلم‌سازان و برگزیدگان چهاردهمین جشنواره عمار و همچنین داوران بخش‌های مختلف مهمان این برنامه باشند.

ابوالقاسم طالبی در اولین قسمت از برنامه «سینمامردم» ضمن اشاره به آن‌که یکی از بخش‌های جشنواره عمار حافظه ملی است، در مورد نسبت سینما با مردم بعد از گذشت ۴۴ سال از انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی در سال ۵۷ در حالی رخ داد که مردم آرمان‌خواه بودند. انقلاب برای مردم آرمانی بود ولی سینما آرمانی نشد. خیلی از سینماگران بعد از شروع انقلاب از ایران رفتند و تصور کردند که انقلاب سقوط می‌کند. آن زمان سینما، سینماگری نداشت که این آرمان را به فیلم تبدیل کند. سینما یک هنر پیچیده است. سینمای قبل از انقلاب سینمایی خاص بود که تنها می‌شد روی ۲ نفر از فیلمسازان آن حساب کرد. طول می‌کشد که آرمان‌ها تبدیل به متن و تصویر شود. سینما، سینماگر آرمان‌خواه می‌خواهد اما آرمان‌خواه ماندن سخت است.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره فیلم مردمی عمار نیز در برنامه «سینمامردم» گفت: طبیعتاً امسال به دلیل اوضاع منطقه، برنامه عمار رویکرد متفاوتی گرفت. شعار فلسطین همیشه شعار عماریون بود و دغدغه جدی دوستان و مسؤولین یک محور اصلی یعنی فلسطین بود. منتهی امسال اتفاقی که افتاد برای ملت فلسطین و اتفاقاتی که در فضای بین المللی رخ داد، آگاهی که مردم بین‌الملل نسبت به قضیه فلسطین پیدا کردند، موضع‌گیری‌هایی که دیدیم، واقعاً متفاوت بود. آگاهی که امروز در دنیا ایجاد شده خیلی عجیب است. به نظرم جشنواره عمار باید این را به عنوان یک فرصت نگاه کند؛ فرصت بالابردن آگاهی مردم. در سینما به خصوص مستند می‌تواند از این فرصت استفاده کرد چون زبان مستند خیلی به مسائل پیرامون فلسطین نزدیک است. بعضی از تحلیلگران می‌گفتند جبهه مقاومت با رسانه این‌بار پیروز شده است. تصاویری که در اخبار و تلویزیون دیدیم تصاویری بود که در تاریخ مقاومت ندیده بودیم. این نقش رسانه است. جشنواره عمار این فضا را باز کرده است که عموم مردم هم بتوانند قهرمان این تحول باشند.

اسعد در پایان گفت: نکته بعدی این است که امسال در محتوا تحول را دیدیم. ما بحث تکرار را لمس می‌کردیم. قالب و شمایل ظاهری تغییر می‌کرد ولی محتوا و خلاقیت در رکود بود. امسال به خاطر این اتفاقات و نگاه بین‌المللی در محتوا هم شاهد تنوع هستیم.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«سینمامردم» ویژه‌برنامه تلویزیونی جشنواره عمار در شبکه سه سیما”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید