آخرین خبر

امضای قریب الوقوع یک تفاهم نامه هنری میان ایران و تاجیکستان

به گزارش آوای ایرانیان  به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی هنری رودکی، روز دوشنبه ۷ اسفند ماه، هیأت هنری از تاجیکستان شامل عالم جان صالح زاده رییس ارکستر ملی تاجیکستان، نصرت الله محمدالله معاون رییس ارکستر ملی تاجیکستان و محمدی مظفر معاون سفیر تاجیکستان در تهران با حضور در تالار وحدت با مدیران بنیاد رودکی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که به میزبانی محمد اله‌‎یاری فومنی مدیرعامل بنیاد رودکی برگزار شد، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی رمضانی چابک مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه عالم جان صالح زاده رییس ارکستر ملی تاجیکستان ضمن ارایه سابقه‌ای از فعالیت ارکستر ملی تاجیکستان گفت: از تاسیس ارکستر ملی در تاجیکستان پنج سال می‌گذرد و در سال ۲۰۱۹ اولین کنسرت این ارکستر برگزار شد. ارکستر ملی تاجیکستان ۱۲۵ نفر نوازنده دارد که در حال حاضر ۸۵ نفر آنها فعالیت می‌کنند.

وی افزود: ۲ اثر موسیقایی کشور تاجیکستان در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده است و امیدوارم تا این ارکستر بتواند در سال آینده در تهران و چند شهر دیگر ایران به اجرای برنامه بپردازد تا با ظرفیت‌های موسیقی ایرانی بیشتر آشنا شده و نوازندگان ما بتوانند از مهارت و چیره دستی نوازندگان ایرانی بهره برده و تجربه ارزنده‌ای به دست بیاورند.

محمدی مظفر معاون سفیر تاجیکستان با اشاره به دستور رییس جمهور این کشور مبنی بر افزایش تعاملات فرهنگی هنری میان ۲ کشور و همچنین نقش سفارت تاجیکستان در تسهیل این امر، هدف از این سفر را آشنایی با امکانات و فضاهای فرهنگی و هنری کشور ایران و همچنین رایزنی برای فعالیت‌های دوجانبه میان ۲ کشور عنوان کرد.

در ادامه مهدی رمضانی چابک مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با استقبال از حضور این هیات در ایران، ضمن ابراز آمادگی برای میزبانی از فعالیت‌های هنری تاجیکستان در شهرهای مختلف، پیشنهاداتی را در جهت افزایش کیفیت این حضور ارایه داد و گفت: امیدواریم این تعامل فرهنگی در تحکیم روابط ۲ کشور اثر داشته باشد و شاهد اتفاقات بهتری باشیم. ارکستر سمفونیک تهران پیشینه و ظرفیتی دارد که به ارتقای سطح ارکستر تاجیکستان کمک می‌کند.

وی همچنین با اشاره به زیرساخت‌های موجود در استان‌ها اعلام آمادگی کرد تا این ظرفیت‌ها در اختیار ارکستر تاجیکستان قرار بگیرد.

امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی نیز با اشاره به اشتراکات ادبی، ماهیتی و موسیقایی فرهنگ ایران و تاجیکستان گفت: آن‌ چیزی که برای مخاطب ایرانی و تاجیکی حایز اهمیت است، اشتراکات زبانی ۲ کشور است، ایده ادغام ارکسترهای ۲ کشور و اجرای موسیقی با استفاده از شعر و کلام می تواند در تعمیق پیوند موسیقی ایران و تاجیکستان موثر باشد.

در ادامه محمد اله‌یاری فومنی مدیرعامل بنیاد رودکی نیز ضمن تسلیت درگذشت دولتمند خالف، هنرمند فقید تاجیک گفت: فقدان ایشان برای موسیقی فارسی ضایعه‌ای جبران ناپذیر است.

اله‌یاری فومنی همچنین با اشاره به اجرای پیشین خالف در ایران، این اتفاق را در راستای تعاملات فرهنگی ۲ کشور خواند و آمادگی این بنیاد را در راستای افزایش این تعاملات و صورت گرفتن فعالیت‌های مشترک اعلام کرد.

وی افزود: بنیاد رودکی این آمادگی را دارد تا در راستای سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری لازم را در اجرای ارکستر ملی تاجیکستان در ایران و همچنین اجرای ارکسترهای بنیاد رودکی در تاجیکستان انجام دهد و از این امر استقبال می‌کند.

در پایان مقرر شد تفاهم‌نامه ای مشترک میان وزارت فرهنگ تاجیکستان و بنیاد فرهنگی هنری رودکی تنظیم و با توافق طرفین به امضا برسد.

در حاشیه این دیدار، هیات تاجیکستانی از تمرین ارکستر موسیقی ملی ایران و فضاهای بنیاد رودکی از جمله تالار وحدت، تالارهای رودکی، حافظ و فردوسی بازدید و با امکانات فنی این مجموعه‌ها آشنا شدند.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “امضای قریب الوقوع یک تفاهم نامه هنری میان ایران و تاجیکستان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید