آخرین خبر

اصالت اجراها رعایت شده بود

عبدالرحمن غوثی از اعضای هیات داوران یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بیان کرد که باید اصالت اجراها رعایت شده بود.

به گزارش آوای ایرانیان، نوازندگان جوان ساز دف در سه رده سنی الف، ب، و ج در هجدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان در مقابل هیات داوران متشکل از عبدالرحمن غوثی، عطاالله سلامیه و علاالدین یاسینی به اجرای مقام‌های دف پرداختند.

از پیشکسوتان بیشتر بشنوند

عبدالرحمن غوثی درباره کیفیت آثار گفت: آثار از نظر کیفیت خوب و از نظر کمی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده بودند. شرکت‌کنندگان در رده‌های سنی مختلف نیز پیشرفت خوبی داشتند.

غوثی درباره تکنیک و بیان موسیقایی آثار بیان کرد: امسال نیز مانند سال گذشته تا حدودی تکنیک‌ها و بیان موسیقایی و همچنین اصالت اجراها رعایت شده بود.

در ادامه این داور به شرکت‌کنندگان گفت: توصیه می‌کنم ریتم‌های مورد نظر را به‌خوبی یاد بگیرید و به آن توجه داشته باشید. سعی داشته باشید تا از پیشکسوتان بیشتر بشنوید تا در مسیر صحیح آموزش قرار بگیرید.

وی درباره علت کاهش هر ساله تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته توضیح داد: در بخش ساز دف ما شاهد استقبال بیشتری نسبت به سال‌های گذشته بودیم و ناراضی نیستیم. گرایش به سازها از سنین پایین شروع می‌شود و یکی از علت‌هایی که تعداد شرکت‌کنندگان در رده سنی الف بیشتر است همین موضوع است.

غوثی درباره برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: در این چند سال که حضور دارم، اجرای برنامه‌ها و گروه‌ها را بسیار خوب دیدم و از هر نظر راضی بودم. امیدوارم هر سال جشنواره باشکوه‌تر برگزار شود و سطح شرکت‌کنندگان ارتقا پیدا کند.

باید در جشنواره‌های مختلف شرکت کنند

عطاالله سلامیه نیز درباره کیفیت و رشد اجراهای این دور از جشنواره گفت: کیفیت آثار بسیار خوب و از سال‌های گذشته بهتر بود و جوانان همه از این رویداد استقبال کردند. در سال گذشته ۸۰ اثر و امسال ۱۴۰ اثر داشتیم که در هر رده سنی تنها ۸ نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند. اگر نوازنده ای نفر اول نشد نباید ناامید شود، کسب رتبه جنبه اصلی جشنواره نیست. در این رویداد مهم موسیقی جوان‌ها در مسیر درست قرار می‌گیرند.

وی درباره با بیان موسیقایی و تکنیکی آثار اظهار کرد: بیان موسیقایی آثار خوب بود، اما باید بیشتر روی این موضوع کار کنند. البته در سال گذشته که داور مرحله نهایی بودم هم شرکت‌کنندگان خوب بودند. باید از جوانان حمایت شود و باید این راه و مسیر ادامه پیدا کند. جوانان باید در جشنواره‌های مختلف شرکت کنند و فعالیت بیشتری داشته باشند تا حرکتی برای آینده آنها محسوب شود.

این داور جشنواره موسیقی جوان به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: هنر بی‌انتها و نامحدود است. هیچکسی نمی‌تواند بگوید من هنر را تمام کرده‌ام. باید بروند و دنبال کسانی باشند که تجربه‌های زیادی دارند. جوانان از تجربه‌های آنها استفاده کنند و آن را به آیندگان منتقل کنند. این بهترین راه است بنابراین تنها به این جشنواره نباید اکتفا کنند. اگر شکستی برایشان رقم خورد، باید این شکست را شروعی برای موفقیت آینده‌شان بدانند.

وی در ادامه گفت: گروه الف معمولاً نوجوان هستند و به نظرم تنها مشغله فکری این رده سنی، درس خواندن آنها است. هرچه سن بالاتر می‌رود مشغله فکری جوانان بیشتر می‌شود. ایران مهد هنر است و با حمایت از جوانان و هنرشان می‌توانیم به جهانیان جایگاه ایران و هنر را بشناسانیم.

سلامیه در پایان جشنواره موسیقی جوان را حرکتی رو به رشد و عالی دانست و در این باره عنوان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان، جشنواره‌ای بیست روزه است و این در حالی است که کنسرت‌ها نهایت در پنج شب برگزار می‌شوند. به نظرم اگر بخش اول این جشنواره در نقاط مختلف ایران برگزار شود، آن دسته از جوان‌هایی که نمی‌توانند به مرکز بیایند هم فرصت خواهند داشت تا در مهمترین رویداد مهم موسیقایی کشور شرکت کنند. به عنوان مثال رقابت هر ساز را در همان استان برگزار کنیم و اختتامیه همه آنها را در تهران تشکیل دهیم. اگر پایان روز اختتامیه پس از اعلام رای، استادان خودشان اجرایی چنددقیقه ای داشته باشند همه به وجد می‌آیند و شیفته کار خودشان می‌شوند.

یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت استادان موسیقی کشور و با حضور ۵۰۰ نوازنده و خواننده جوان توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی از ۸ تا ۲۶ شهریور سال جاری در تالار رودکی و مراسم اختتامیه نیز در ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت برگزار می شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اصالت اجراها رعایت شده بود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید