آخرین خبر

سمیرا جنت دوست با کتاب آشپزی کدبانوی ایرانی در جهان اول شد

اخبار فرهنگی هنری: خبرگزاری آوای ایرانیان: مراسم نقد و بررسی کتاب برتر مسابقات جهانی گورمند تالیف سمیرا جنت دوست، شب گذشته در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما، با حضور نویسنده کتاب، جمعی از اصحاب رسانه و اهالی هنر و قلم برگزار شد.
به گزارش آوای ایرانیانت، در آخرین مسابقات جهانی گورمند که در شهر یانتای چین برگزار شد، سمیرا جنت دوست با تالیف کتاب آشپزی مدرن از میان ۲۰۵ کشور شرکت کننده، رتبه نخست را در حوزه آشپزی مدرن به خود اختصاص داد. جنت‌دوست سر آشپز بین المللی، مربی آشپزی، شیرینی‌پزی و مولف مجموعه کتاب‌های نفیس و آموزشی صنایع‌غذایی است. نخستین کتاب وی در سال ۱۳۸۶ منتشر شد و آثاری چون: «دسرهای سنتی و مدرن »،«آشپزی ایرانی»،«شیرینی های خشک سنتی»،«سفره‌آرایی و میوه آرایی و تزئینات»،«آشپزی مدرن »،«کتاب کیک و شیرینی تر» را منتشر کرده است.

آشپزیی

سمیرا جنت دوست مولف، مدیر هنری و ناشر کتاب آشپزی مدرن پانیذ در گفت و گو با اصحاب رسانه گفت: کتاب آشپزی مدرن پانیذ در مسابقات بین المللی گورمند ۲۰۱۵ در رقابت با ۲۶ هزار عنوان کتاب از ۲۰۵ کشور شرکت کننده، رتبه اول را کسب کرد. وی همچنین به علاقه، تبحر و پشتکار بانوان ایرانی در زمینه های هنری و آشپزی اشاره کرد و افزود: ضمن اینکه علاقه و پشتکار بانوان ایرانی در حوزه آشپزی می تواند دلیل موفقیت های بین المللی باشد، هنر زنان ایرانی را نیز به دنیا معرفی می کند.

مولف کتاب آشپزی مدرن اضافه کرد: مسابقات جهانی گورمند با بیش از ۱۵ سال سابقه، به عنوان بزرگترین مسابقه ی کتاب‌های آشپزی، هر سال در کشورهایی چون فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، چین و.. برگزار می‌شود. وی از ادوارد کوین‌ترو به عنوان پایه‌گذار این مسابقه در سال ۱۹۹۵ نام برد و افزود: گورمند مسابقه‌ای با رقابت آزاد است که همه ناشران کشور های مختلف با هر زبانی می توانند در آن شرکت کنند.

وی از معرفی برندگان در ماه آوریل هر سال خبر داد و افزود: برای انتخاب بهترین کتاب آشپزی صدها ناشر، نویسنده، سرآشپز و ژورنالیست در این رقابت شرکت می‌کنند. لذا این مسابقه با به چالش کشیدن فرهنگ‌های مختلف غذایی، معیارهایی نظیر ایده‌های نو در ارائه دستورهای غذایی، طراحی خلاقانه، کیفیت تولید و ترجمه آثار به زبانهای دیگر را مورد مداقه قرار می دهد و به آن امتیاز می دهند.

این محقق و مدرس آشپزی به عنوان نماینده ایران در مجامع بین‌المللی اظهار امید واری کرد و گفت: امیدوارم بتوانم میراث‌دار خوبی برای فرهنگ ایران باشم و آنرا به نسلهای آینده منتقل کنم.

همچنین این سرآشپز بین المللی، آشپزی را یک هنر زیبا خواند که می تواند بنیان خانواده را نیز تقویت کند. وی در این باره می گوید: کتاب های نفیس آشپزی می تواند فرهنگ صحیح آشپزی را جایگزین تغذیه نامناسب بسیاری از ایرانی‌ها کند و غذای ایرانی می‌تواند جایگاه خود را در سفره‌های مردم ایران و جهان تثبیت نماید.

این سر آشپز و کدبانوی ایرانی در ادامه نشست از سابقه و فعالیت‌های خود در هنر آشپزی گفت و افزود: زمانیکه نخستین آموزشگاه فنی‌حرفه‌ای آشپزی و شیرینی‌پزی را در شهر تبریز راه‌اندازی کردم، متوجه علاقه‌مندی بانوان و دختران جوان به انواع دسرها، شیرینی‌ها و غذاهای غیر ایرانی شدم. به همین دلیل تصمیم گرفتم نمایشگاهی از غذاها و دسر‌های ایرانی به شیوه ابتکاری و تازه برگزار و آنها را با این فن آشنا کنم. این نمایشگاه بسیار مورد استقبال قرار گرفت و پس از آن تصمیم گرفتم دستاورد‌ها وابتکار‌هایی را که در کلاس‌های آشپزی‌ داشتم در قالب کتب منتشر کنم. وی ادامه داد اولویت من ثبت غذاهای ایرانی است. با این اقدام غذاهای فراموش شده را به نسل های آینده آموزش خواهم داد و در این راستا سفره‌های سنتی، مذهبی و مجلسی ایرانی می تواند اصالت فرهنگی خود را حفظ کند.

آشپز

جنت دوست به انتقال تجربه هایش از طریق آثار مکتوب خود تاکید کرد و افزود: من ناشر، مولف و مدیر هنری کتاب های آشپزی خود هستم و هر آنچه که در کتاب هایم مشهود است، با مدیریت و نظارت خودم شکل گرفته است.

وی به انتقال ۲۰ سال از تجربه اش در حوزه آشپزی مدرن و سنتی اشاره کرد و ادامه داد: همه تجارب و ایده های نو در این حوزه را با تمام فوت و فن های آشپزی، خالصانه به هنرجویان و مخاطبان ارائه داده ام، لذا رمز موفقیت و رسیدن به این جایگاه بین المللی همین صداقت کاری و انتقال تجربیات است.

بانوی اول آشپزی ایران به اهمیت مخاطبان کتاب هایش اشاره کرد و افزود: برای من به عنوان یک مربی آشپزی، بیش از هر رتبه ای در جشنواره های داخلی و خارجی رضایت مخاطبان اهمیت دارد. چون تشکر و قدردانی مخاطبان همیشه دلگرمی دوچندان در کار به من می دهد. به طوری که پس از اعلام نتایج مسابقه گورمند پیغام های صمیمانه و خوشحالی مشترکان کتاب ها بیش از خود جایزه باعث خوشحالی من شد. من همیشه قدردان محبت مخاطبان کتاب هایم هستم چون باعث انرژی مضاعفی در من می شود.

جنت دوست در پایان این مراسم به هدیه ویژه برای علاقه مندان رشته آشپزی و مخاطبان کتاب هایش اشاره کرد و گفت: پس از ماه مبارک رمضان طی مراسمی برای ۲۰ هزار مشترک کتاب های آشپزی پانیذ و علاقه مندان هنر آشپزی جوایز ویژه ای در نظر گرفته ایم. هدف از برگزاری این مراسم معرفی هرچه بهتر غذاهای ایرانی و سهیم کردن علاقه مندان در شادی کسب مقام اول کتاب آشپزی جهان است. دوست دارم همه در این شادی سهیم باشند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “سمیرا جنت دوست با کتاب آشپزی کدبانوی ایرانی در جهان اول شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید