آخرین خبر

قحطي مكان براي برگزاري كنسرت

آوای ایرانیان: بحث برگزاری کنسرت‌های موسیقی در اماکن تاریخی در روزهای گذشته حسابی خبرساز شده و انتقادهایی را به همراه داشته است…
بحث برگزاری کنسرت‌های موسیقی در اماکن تاریخی در روزهای گذشته حسابی خبرساز شده و انتقادهایی را به همراه داشته است؛ آیا واقعاً این مکان‌ها ظرفیت حضور گروه‌های موسیقی، استقرار تجهیزاتشان و نیز جمعیت مخاطب آنها را دارند؟ اگر هم پای آسیب رسیدن به این مکان‌ها در میان نباشد، منطق چه چیزی را درباره آنها حکم می‌کند؟
یک گروه موسیقی قصد دارد آلبوم جدید خودش را طی مراسمی در کاخ نیاوران رونمایی کند اما تردیدهایی وجود دارد مبنی بر اینکه حضور این گروه و ابزارآلات موسیقی آنها در کنار ازدحام جمعیت مخاطبانشان در این موزه منجر به تخریب و آسیب رسیدن به آن شود.
چند سال پیش که گروه و عوامل سریال «تبریز در مه» محمدرضا ورزی برای تصویربرداری سکانس‌هایی از این سریال وارد کاخ گلستان شدند شاید آنها نیز تا به این حد از خودشان مطمئن بودند که حضورشان در این کاخ خسارتی به آن وارد نمی‌کند؛ سکانس‌هایی از این سریال که مدنظر بود با موفقیت تصویربرداری شد اما آنچه برای کاخ گلستان ماند یک تیر چراغ برق شکسته بود؛ کاخ گلستان با این حال پس از آن نیز باری دیگر محل تصویربرداری سکانس‌هایی از سریال «معمای شاه» شد. پیش از آن هم حضور یک گروه سریال‌سازی در کاخ نیاوران منجر به شکستن یکی از لوسترهای ارزشمند این کاخ شده بود؛ باز هم چندین سال قبل‌تر و در فرآیند ساخت سریال «مدار صفر درجه» حسن فتحی شرایط وخیم‌تری پیش آمد و طی یکی از سکانس‌ها در محوطه تخت‌جمشید، به یکی از نقش نگاره‌های ۲‌هزار‌و‌۵۰۰ ساله این محوطه آسیب جدی وارد شد و کف و دیواره‌های کاخ خشایارشاه نیز در سکانسی دیگر پر از لکه‌های قرمز رنگ شیمیایی شد.
حالا بعد از عوامل فیلم و سریال‌ساز، پای گروه‌های موسیقی به اماکن تاریخی باز می‌شود؛ این گروه اعلام کرده که مراسم رونمایی از جدیدترین آلبومشان آسیبی به فضای کاخ وارد نمی‌کند اما در سطحی‌ترین حالت می‌توان تصور کرد که نصب تجهیزاتی چون باندهای قوی با فرکانس‌های صوتی مختلف تا چه حد می‌تواند برای آینه‌کاری‌ها و کاشیکاری‌های سالخورده این بنا مضر باشد. موزه‌ها و اماکن تاریخی در تمام دنیا کاربری در حد بازدید مردم، یادآوری تاریخ و عبرت از گذشته را دارند؛ آیا واقعاً نمی‌توان برای برگزاری کنسرت و هر رویداد دیگری فضای دیگری غیر از اماکن تاریخی تعریف کرد؟!
نگارنده: الناز خمامی‌زاده

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “قحطی مکان برای برگزاری کنسرت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید