آخرین خبر

“دلبر طناز” بدون حضور خواننده رونمایی شد

آوای ایرانیان: مراسم رونمایی از آلبوم ˝دلبر طناز˝ تازه‌ترین اثر سیاوش آریامنش و سینا سرلک با یادی از فرامرز پایور در مکتب تهران برگزار شد.

به گزارش آوای ایرانیان، مکتب تهران میزبان رونمایی از تازه‌ترین اثر سیاوش آریامنش و سینا سرلک به نام دلبر طناز بود. آلبومی که برای بزرگداشت استاد فرامرز پایور تهیه شده، بدون حضور خواننده اثر (سرلک) برگزار شد. سوسن اصلانی (دهلوی)، پیمان آذرمینا و قاسم رضیعی از مهمانان حاضر در این مراسم بودند. همچنین رضا مهدوی هم در جلسه حاضر بود.

در ابتدای مراسم سیاوش آریامنش و حسینی‌پور به اجرای دونوازی سنتور و تنبک پرداختند. بعد از این مراسم، رضا مهدوی، مدیر موسسه راوی، پژوهشگر و منتقد موسیقی پشت تریبون آمد تا درباره این آلبوم منتشر شده به ایراد سخن بپردازد.‌

مهدوی در ابتدای سخنانش گفت: در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که موسیقی‌هایی که از رسانه‌ها، خیابان‌ها و اماکنی که باید به دنبال موسیقی فرهنگی باشند، می‌شنویم، موسیقی با هویت واقعی نیستند و بر اساس فرهنگ خلق نمی‌شوند.

او سپس به آلبوم جدید سینا سرلک و آریامنش اشاره کرد و گفت: ما نمونه موسیقی‌ای را در این آلبوم‌ها می‌بینیم که ذاتش فرهنگ است و اصلا برخواسته از فرهنگ است. نغماتش از ساخته‌های استاد پایور است که زنده‌کننده موسیقی گذشته است و سنتور این اثر با کیفیتی زده شده که انگار خود استاد پایور آنها را اجرا کرده است. شاگردان استاد آنقدر به ایشان وفادار هستند که پایشان را یک قدم هم آن طرف‌تر نمی‌گذارند و سعی می‌کنند اصالت استاد را رعایت کرده و امانتدار خوبی باشند.

این پژوهشگر موسیقی ادامه می‌دهد: قطعاتی که در اول جلسه اجرا شد، نیاز جامعه واقعی امروز و نیاز رسانه ملی است. احتیاج است که این قطعات دوباره شنیده شوند. هر کدام از شاگردان استاد هم این قطعات را اجرا کنند باز برگه‌ای را به موسیقی ایران می افزایند. این قضیه حتی درباره موسیقی کلاسیک غربی هم صادق است. هر کدام از شاگردان که دوباره موسیقی قدیم کشورشان را می نوازند انگار برگی به فرهنگ کشورشان اضافه می‌کنند.

مهدوی معتقد است انتشار این آلبوم‌ها به معنای تضمین آینده موسیقی کلاسیک ایرانی است: وقتی این آلبوم‌ها منتشر می‌شوند، انسان احساس می‌کند که آینده موسیقی‌مان خوب است. با تمام سختی‌ها آدم‌هایی هستند که جان فشانی می‌کنند و پایبند اصالت‌ها هستند. اتفاقا مردمانی وجود دارند که تشنه شنیدن این موسیقی‌ها هستند و به نوعی در حد وسع خودشان از آن حمایت می‌کنند.

مهدوی ادامه داد: نباید دلسرد شد، زمانه‌ای است که فروش سی‌دی وجود ندارد و دانلودهای غیرقانونی بیداد می‌کند و کشور ما همچنان نمی‌خواهد زیر بار قانون کپی رایت برود. به همین تعداد اندک سی‌دی‌ها که فروش می‌رود حجم وسیعی گوش‌های شنونده هست که این موسیقی‌ها را دنبال می‌کند و امروز آموزشگاه‌ها مملو از شاگردانی است که موسیقی کلاسیک ایرانی را دنبال می‌کنند.

بعد از رضا مهدوی، سوسن دهلوی، پیمان آذرمینا و قاسم رضیعی به روی صحنه رفتند تا درباره آلبوم صحبت کنند. پیمان آذرمینا درباره این آلبوم گفت: دراین آلبوم رنگ و بوی آثار استاد پایور کاملا مشهود است. من به شخصه علاقه‌مندم که قطعات موسیقایی بیشتر منتشر شود. به نظر من موسیقی ایرانی آنقدر غنا دارد که نیاز نباشد موسیقی حتما با خواننده همراه باشد. شاید سنت این را دیکته می‌کند که در کنار موسیقی حتما باید خواننده‌ای هم حضور داشته باشد. الان قطعاتی که اجرا شد بدون خواننده و کاملا جذاب بود و می‌توانست مخاطب را جذب کند.

او همچنین درباره سبک اجرا نیز گفت: جناب آقای آریامنش سبک استاد پایور را دارد ولی پیشنهاد من این است که به مرور سبک خودشان را پیدا کنند که مسلما نشات گرفته از آن سبک است. آثار استاد پایور از زمان خودش جلوتر بود. مطمئنم این قطعات حتی پنجاه سال دیگر هم تاثیرگذاری خودشان را دارند و بنابراین شاگردانش از آن سنگ بستری که ایشان آماده کردند، استفاده می‌کنند. من به شخصه از خودم ناراضی هستم چون می‌دانم ادای دینی که باید و شاید انجام می‌دادم، انجام ندادم. هرچه قدر در این زمینه کار شود کم است.

گفتنی است که خود سینا سرلک در این مراسم حضور نداشت و رونمایی بدون حضور خواننده انجام شد.

منبع: آوای ایرانیان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در ““دلبر طناز” بدون حضور خواننده رونمایی شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید