آخرین خبر

بیست و هشتم گزارش موسیقی منتشر شد

آوای ایرانیان: شماره بیست و هشتم مجله خبری تحلیلی گزارش موسیقی به سردبیری سروش ریاضی، با پرونده‌ای برای «سنتورنوازی نوین» منتشر شد.

به گزارش آوای ایرانیان، مطلب آغازین این شماره به آسیب شناسی با طرح موضوع «نقش حمایتی شهرداری‌ها در حوزه موسیقی» اختصاص یافته که در این رابطه با اشاره به شرح وظایف معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران از برخی موسیقیدانان نظرسنجی شده و در ادامه گفتگویی با بابک ربوخه، مدیر موسیقی و سرود معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران صورت گرفته است. تهیه جدول فهرست فرهنگسراهای تهران با مشخصات سالن‌ها و هزینه اجاره بهای سالن‌ها از جمله فعالیت میدانی این آسیب شناسی است.

«سنتورنوازی نوین»، موضوع پرونده این شماره بوده که در این راستا با دو تن از نوزاندگان پیشکسوت سنتور گفتگو صورت گرفته است و در ادامه چندتن از متخصصین، از جمله دکتر کیومرث پیرگلو، کارن کیهانی، شهاب مِنا و دکتر پویا سرایی در یک میزگرد کارشناسی به میزبانی سروش ریاضی و علی عظیمی نژادان در حوزه سنتورنوازی نوین به تبادل نظر پرداخته‌اند، همچنین دو تن از مدرسین سنتور طی یادداشت‌هایی به چالش‌های تدریس این سبک از نوازندگی اشاره کرده‌اند.

در همین ارتباط، مقاله‌ای با عنوان «طرح مدلی سه گانه از نقش پذیری موسیقیدانان در جامعه معاصر موسیقی ایران» به قلم دکتر پویا سرایی به طرح دیدگاه‌های نظری پرداخته شده است.

«چشمه‌ای جوشان از فرهنگ بومی»، عنوان مطلبی در راستای معرفی آلبوم «چشم انتظار» بوده که توسط خانواده پویانیا بر روی قطعات موسیقی فولکلور قشقایی و لری بویراحمدی بصورت ارکسترال صورت گرفته که در ادامه گفتگویی با اعضای این  خانواده هنرمند انجام شده است، همچنین پیرو کسب مقام اول مسابقه آهنگسازی وحید جهانداری در ایتالیا، با وی به گفتگو شده است. در سلسله مقالات سازشناسی نیز، این بار به معرفی قوپوز، ساز اصیل ترک زبانان پرداخته شده است.

«اضطرابِ اجرای موسیقی» عنوان مقاله‌ای بوده که از منظر روانشناسی مروری بر این معضل شده است. در سلسله معرفی موسیقی ملل، «گرجستان» مورد توجه این شماره بوده که شرحی از موسیقی این منطقه آمده است، همچنین پیرو مباحث سبک شناسی به «مکتب آرس آنتیک» در موسیقی کلاسیک قرون وسطا و «موسیقی فضایی» در گونه موسیقی پاپ اشاره شده است.

«تکنیک‌های توسعه یافته برای گیتار کلاسیک: راهنمای آهنگسازان» از زمره مقالات فنی این شماره بوده که با نت نگاری به جزئیات اشاره شده است، همچنین در مطلب «گیتار کلاسیک اِرگونومیک» به معرفی گونه‌ای ساختمان اصلاح شده از گیتار کلاسیک نموده است.

در ادامه مقاله‌ای با عنوان «جستاری درباره ضرب و تاکید در وزن موسیقایی» به جزئیات این ارکان موسیقایی پرداخته شده است. «رکوئیم موتزارت؛ شاهکاری ناتمام» نام مطلبی است که در آن به شرح و تحلیل این اثر جاودان پرداخته شده و در ادامه اشاره ای به پیدایش داستان  جذاب، اما دروغین ماجرای رکوئیم گردیده است.

پایان بخش این شماره، نگاهی به دو رسیتال گیتار کلاسیک با اجرای حسین درست‌پور و پیمان شیرالی است. این شماره در ۸۸ صفحه با قیمت ۶۰۰۰ تومان در کیوسک‌های مطبوعاتی و برخی فروشگاه های فرهنگی عرضه می‌شود. به منظور دستیابی به نمایندگی‌های فروش به پایگاه اینترنتی این نشریه مراجعه فرمائید.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بیست و هشتم گزارش موسیقی منتشر شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید