آخرین خبر

آسیب شناسی ترانه های امروزی// از نگاه برخی خواننده‌ها، ترانه یعنی صرفا اصوات موزون

آوای ایرانیان: دکتر علیرضا حسینی، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات  در خصوص شعر و ترانه در موسیقی امروز گفت : در مرحله اول باید بین ترانه و شعر تفاوت قائل شویم چرا که این دو مورد با هم متفاوت هستند.
وی ادامه داد : در واقع ترانه شعری است که بر روی آن ملودی پیاده می شود و زبان ترانه عامیانه است درضمن قو واعدی که در شعر وجود دارد در ترانه نیز وجود دارد اما هنرمندان و خوانندگان امروز متاسفانه کمتر به این موضوع توجه می کنند.
حسینی تاکید کرد: ترانه به زبان کوچه و بازار است در حالی که شعر به خصوص شعر کلاسیک ما دارای انسجام، نظم، احساس و معنا و محتوای خاصی است که وجود این عناصر نیز در ترانه ها لازم است. زیرا وظیفه ترانه خبر رسانی نیست و در کنار خبررسانی  باید سرشار از احساس باشد و چارچوب شعر را رعایت کند یعنی دارای قالب، وزن و محتوا باشد.

نمایشگاه (3)

حسینی با اشاره به اینکه امروزه برخی از افراد در حوزه  موسیقی تنها به دنبال گفتن کلمات موزون هستند، بیان داشت : متاسفانه خوانندگان امروز در قطعات خود بیشتر از اشعار موزون استفاده می کنند که احساس و قواعد هنری در این گونه وجود ندارد.
وی ادامه داد : این خواننده ها تنها به قصد مطرح شدن به موسیقی روی آورده اند و هدف خاصی از فعالیت در این عرصه ندارند.
حسینی تاکید کرد : ما باید به دنبال هر چه بیشتر عجین کردن نسل آینده با اشعار کلاسیک باشیم تا بتوانیم هویت اصیل خود را بازیابیم.
وی وظیفه فعالان رسانه و ادیبان را آشنا کردن نسل آینده با ادبیات اصیل کشورمان دانست.
حسینی بیان داشت: از آنجا که موسیقی پاپ، ذاتا یک سبک غربی است ، ناخودآگاه  هر چه بیشتر به سمت جلو پیش میرویم بیشتر به هنجار شکنی برمی خوریم چراکه خیلی از افراد غیر متخصص از طریق موسیقی به موسیقی و ادبیات کشور صدمه وارد می کنند.

 

منبع: نسیم

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

متاسفیم. نظرات بسته است.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید