آخرین خبر

صنعت سینمای استانی باید احیا شود

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از اداره‌کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی در ادامه سفر یک روزه خود به استان گیلان در دیدار با فعالان و سینماگران این استان با اشاره به توانمندی‌های سینمایی گیلان گفت: واقعیت این است، شور و هیجان و انرژی خوبی در استان‌ها وجود دارد، اما در ادوار گذشته، چندان به این توانمندی‌ها توجه نشده است.

وی با اشاره به تحولات و اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های توسعه و رونق سینما گفت: باید سینما را تبدیل به گفتمان و نیاز ملی کنیم، مانند بسترهای اجتماعی شهری از قبیل پارک، مدرسه، ورزشگاه، زیرا سینما به دلیل کارکردهای فرهنگی، تفریحی و آموزشی از اهمیت مضاعفی برخوردار است و باید این جایگاه را در سطح ملی و استانی بازتعریف کرد.

خزاعی حمایت از سینما در بخش‌های خصوصی را از جمله اولویت‌های سازمان سینمایی عنوان کرد و گفت: پیش‌تر در حوزه استان‌ها قول داده‌ام به زودی دفاتر سینمای جوان مجهز خواهند شد که این کار در حال انجام است و بهره‌وری از آن، صرفاً مختص دفاتر انجمن سینمای جوانان نخواهد بود و برای همه علاقمندان است.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به چالش‌های اصلی سینمای استان‌ها به موضوعاتی چون: تجهیزات، امتیاز و فرصت تهیه‌کنندگی، دسترسی به زیرساخت‌های سینمایی و تسهیل ورود فیلمسازان برای کارگردانی اول اشاره کرد و اظهار داشت: صنعت سینمای استانی باید احیا شود و حلقه اول این پازل واگذاری امتیاز تهیه‌کنندگی به فیلمسازان و فعالان با سابقه است، خوشبختانه، کارهای مطالعاتی در این حوزه توسط معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی صورت گرفته و تلاش می‌کنیم مشکلات این بخش را مرتفع کنیم و آیین‌نامه آن نیز به زودی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های خوبی که در حوزه سینمای استان‌ها طراحی شده، این است که از سال گذشته انجمن سینمای جوان، صاحب پنج سهمیه فیلمسازی حرفه‌ای شده است، طرحی بی‌سابقه که فرصت و مسیر خوبی برای هنرمندان جوانی است که در شهرستان‌ها و استان‌ها مشغول فعالیت هستند، پیرو این طرح، سال گذشته، سه فیلمساز شهرستانی آثار سینمایی خود را ساخته‌اند و مشمول این طرح شده‌اند.

وی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها را ایجاد «تشکل‌های صنفی استانی» عنوان کرد و آن را منشا بسیاری از مطالبات و مشکلات سینماگران این حوزه خواند.

به گفته وی، سازمان سینمایی‌در حال پیگیری شکل‌گیری «انجمن‌های صنفی استانی» از طریق مراجع ذی صلاح از جمله شورای هنر است.

خزاعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به لزوم ارتقای جایگاه و مساله سینما در فضای اجتماعی استان‌ها و شهرستان‌ها پرداخت و با اشاره به مشکلات این عرصه گفت: واقعیت این است که سینما دغدغه دستگاه‌های اجرایی استان‌ها نبوده و نیست، دلیل آن هم، تعدد و گستردگی مشغله‌های مدیران و مسئولان استانی در سایر حوزه‌ها است و نیاز است با پیگیری و مطالبه مستمر و تبیین کارکردها و ظرفیت‌های سینما در جامعه امروز آن را به ماموریت و دغدغه‌های مسئولان اضافه کنیم.

رییس سازمان سینمایی کشور همچنین، با اشاره به وضعیت نامطلوب معیشت و رفاه خانواده سینما در تهران و استان‌ها یادآور شد: هنرمندان قدیمی و پیشکسوت ما با حداقل حقوق بازنشسته می‌شوند و با وجود سابقه و چهره بودن دریافتی اغلب آنها بسیار پایین است. امروز، همه تلاش بنده وهمکارانم در بخش‌های مختلف سازمان سینمایی معطوف به این است که بتوانیم تحولی در بحث معیشت و رفاه هنرمندان کشور به وجود آوریم و تمام ارتباطات و ظرفیت‌ها را بکار می‌گیریم.

وی ادامه داد: در حوزه مسکن قدم‌های اولیه برداشته شده و مسیر آن، آغاز شده است و فقط بیش از ۶۰۰ نفر از شهرستان‌ها در این طرح حضور دارند.

خزاعی با اشاره به تاثیرات و نتایج سفرهای استانی، گفت: به همراه همکارانم تک‌تک استان‌ها را می‌رویم و از نزدیک با هنرمندان استان‌ها تعامل و با مشکلات آن‌ها آشنا می‌شویم به‌رغم انتقاداتی که برخی از فیلمسازان در تهران نسبت به توجه بنده به استان‌ها دارند، باید بگویم رویکرد حمایت از هنرمندان استانی از اولویت‌های کاری من خواهد بود.

خزاعی از دیگر مشکلات سینمای استان‌ها را ضعف زیرساخت‌ها دانست و تصریح کرد: من از نمایندگان مجلس تقاضا دارم برای استان‌ها بودجه جداگانه تعریف کنند. در حال حاضر بودجه سینما در ایران نسبت به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت کشورهای منطقه و اطراف ما به شدت ناچیز و پایین است و همین امر، اجرای طرح‌های کلان را در حوزه تولید، توسعه زیر ساخت و استفاده از تکنولوژی روز با مشکل مواجه می‌سازد.

وی با بیان اینکه بودجه سینما حتی در مقایسه با حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و آموزشی نیز پایین است یادآور شد: از همان ابتدا اقتصاد حوزه فرهنگ و هنر «کوچک» دیده شده و به همین دلیل کارهای بزرگ، اساسی و بنیادین در این حوزه به سختی انجام می‌شود. با این وجود می‌بینید که با همین اقتصاد خرد، سینما چه تاثیرگذاری شگرفی بر جامعه می‌گذارد.

خزاعی ظرفیت‌های برنامه هفتم توسعه را در این حوزه یک فرصت مغتنم خواند و عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه‌بخشی آمده است که شرکت‌هایی که در زمینه کتاب و کتابخانه، استودیوسازی، سینما و موسیقی، تئاتر و غیره سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند. قطعاً، این موقعیت خوبی است برای دستگاه‌های اجرایی استان‌ها و فعالان بخش‌های خصوصی که بخواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری و ورود کنند.

وی تاکید کرد: معتقدم سینمای بومی و استانی باید احیا شود. این سینما می‌تواند به سینمای ما هویت تازه ای بخشد. چرا که باورم این است که جنس فیلمسازی ما از لوکیشن‌های خاص آپارتمانی باید رها شود و تنوع، غنا و رونق گیرد. این موضوع به جلب مخاطب ما هم کمک می‌کند.

رییس سازمان سینمایی با توضیح اینکه دغدغه‌مندی استان و مطالبات فرهنگی مردم در شهرستان‌های مختلف باید در سینما بازتاب پیدا کند، گفت: سینما، هنر بسیار گران و تاثیرگذاری است و در این زمینه، سینمای استان‌ها نیاز به بودجه مستقل دارند و انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی با نگاه ویژه‌تری به این موضوع توجه کنند و شما در شهرهای مختلف باید این را از نمایندگان مطالبه کنید.

در این دیدار سینماگران و فعالان سینمایی استان گیلان در گفت‌وگویی صمیمانه به ارایه دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند، سهیلا پورمحمدی، سیدمحسن پورمحسنی شکیب، شکرگذار مستندساز، البرز پورصیاد، عزیزنیا از انجمن سینمای جوان شهرستان تالش، حیدری از فیلمسازان شهرستان رودبار، فرهنگ به نمایندگی از سوی مدیران موسسه‌های سینمایی به نمایندگی از سایرین، درخواست‌ها، انتقادات و مطالبات سینماگران استان را بیان کردند.

نیاز به توسعه زیرساخت سینما در شهرستان‌های فاقد سینما، درخواست تامین تجهیزات مدرن، ضرورت توجه به سینماگران استانی در رویدادهای ملی، کمک به نقش آموزشگاه‌های سینمایی، تسهیل شرایط کارگردانی اول و تهیه‌کنندگی در استان‌ها، حمایت جدی‌تری دستگاه‌ها و مراکز اجرایی و اجتماعی استان‌ها از سینماگران و غیره از جمله مطالبات جامعه سینمایی گیلان از رییس سازمان سینمایی‌کشور بود.

در این سفر محمدرضا سوقندی مدیرکل امور حقوقی، عملکرد استان‌ها و مجلس سازمان سینمایی، یزدان عشیری مشاور رییس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان و مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان رییس سازمان سینمایی را همراهی کردند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “صنعت سینمای استانی باید احیا شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید