آخرین خبر

«برف واژه» در تابستان شنیدنی شد

به گزارش آوای ایرانیان ماکان صغیری مدیراجرایی آلبوم «برف واژه» درباره انتشار این اثر گفت: «برف واژه»، روایتی است خیالی بر پایه بداهه نوازی سازی تنها، در بستری از مقام اما با بیانی دستگاهی که ریشه‌ی مقامی آن را می‌توان در مقام حجاز و مقام‌های غرب ایران و ریشه دستگاهی آن را در دستگاه همایون و بیشتر گوشه‌ی بی داد جستجو کرد.

صغیری با بیان اینکه این موسیقی را می‌توان در دسته موسیقی‌های آوانگارد جای داد، اظهار کرد: در واقع «برف واژه» شکلی از موسیقی است که از مولفه‌های اصیل و منحصر به فرد یا تلفیق‌های بدیع بهره گرفته و پیشرو به دنبال شکستن مرزها است و فراتر از زمان خود تلقی می‌شود. این اثر آخرین تجربه از مسیر فکری آهنگساز آن است که آغاز آن از تک قطعه زمهریر و بعضی قطعات آلبوم فصل سرد به گونه‌ای دیگر روایت شده بود.

مدیراجرایی آلبوم «برف واژه» با اشاره به اینکه سرچشمه خلق این موسیقی را می‌توان در موسیقی کهن و مقامی یافت، بیان کرد: شعر در این اثر همزمان با نگارش موسیقی نوشته شده است، در این اثر شعر بیشتر به شکل واژگانی خیال انگیز خود را بروز می‌دهد که در خدمت خط ملودی آوازی است ازین رو واژه‌ها در خدمت موسیقی هستند.

وی افزود: در بخش گروه نوازی این اثر استفاده از هارمونی‌ها، ملودی‌ها و همچنین سازها کمینه است و بیانی خیال انگیز تر دارند، اما در بخش بداهه نوازی ساز تنها که تار راوی آن است و بیشتر به موسیقی دستگاهی نزدیک است موسیقی بیشتر معقول ست تا مخیل، ازین رو در این بخش موسیقی بیان گراتر است.

آلبوم «برف واژه» به آهنگسازی محمدعلی نجف پور شامل ۷ قطعه است که این قطعات بین سال‌های ۸۹ تا ۹۰ نوشته شده‌اند، بخشی از آن در همان سال‌ها ضبط شده است و بخشی در سال ۹۳ تا ۹۴، و در سال ۱۴۰۰ میکس آن انجام شده است.

نوازندگان این اثر محمدعلی نجف پور تکنواز تار، سهیل مخبری کمانچه و قیچک، امیر شوشتری سنتور، آفرین نظری قانون، کیارش روزبهانی تار و بهروز شریفیان سازهای کوبه ای است همچنین در این آلبوم محمدعلی نجف پور و زهرا حیدروند به همخوانی پرداخته‌اند.

آلبوم موسیقی «برف واژه» از سوی انتشارات آوای ترانه ماندگار جنوب در بازار موسیقی و به صورت دیجیتال منتشر شده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«برف واژه» در تابستان شنیدنی شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید