آخرین خبر

پروژه توقیف‌ «قورباغه» و رؤیاهای مهران غفوریان

رونمایی مهران غفوریان از ایده جدید خود برای سریال‌سازی در شبکه خانگی، مورد عجیب قعرنشینی «بوم و بانو» در نظرسنجی سیما و توجه ویژه به سینمای جهان از اهم رویدادهای این هفته تلویزیون بودند.

آوای ایرانیان: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

چهره هفته؛ مهران غفوریان

مهران غفوریان سریال خانگی می‌سازد. این تیتری بود که این هفته پس از گفتگوی اخیر این بازیگر کمدی با رادیو در رسانه‌ها منتشر شد اما این کارگردانی چقدر جدی خواهد بود؟

غفوریان بازیگر و کارگردان طنزهای تلویزیونی است که از یکی دو دهه پیش همان‌قدر که در بازیگری توانمندی خود را ثابت کرده در کارگردانی هم توانسته مجموعه‌های دلنشین و پرمخاطبی بسازد؛ «این چند نفر» که بیشتر به هژیرها معروف شد و «زیر آسمان شهر» که جزو به یادماندنی‌ترین آثار وی در حوزه کارگردانی تا به امروز بوده است. هرچند بعد از آن هم چند بار دیگر دست به کارگردانی زد و نتوانست تجربه‌های موفق خود را تکرار کند.

غفوریان این سال‌ها بیشتر در حوزه بازیگری فعالیت داشته است و طی چند سال اخیر نیز حضورش در «خندوانه» و استندآپ کمدی‌ها توانست یک بار دیگر او را احیا کند و حتی به عنوان فینالیست برتر مطرح شود. البته که بعد از این موفقیت‌ها با یک انتخاب نادرست اجرای «اعجوبه‌ها» را پذیرفت و باز در زمانی که این برنامه می‌رفت که به یک برند تبدیل شود و او می‌توانست با آزمون و خطاها خود را در این موقعیت تازه بازیابد کنار گذاشته شد و خود برنامه هم با انتخاب نادر سلیمانی با شکست بدتری را تجربه کرد!

غفوریان بعد از یکی دو دهه که هر از گاهی دست به کارگردانی زده است، دوباره سودای کارگردانی پیدا کرده است و بازیگری مانع نشده که از رویاهای خود دست بکشد. رویاها یا اهدافی که گاهی هم بلندبلند درباره آن‌ها فکر می‌کند و در رسانه‌ها به اشتراک می‌گذارد.

او این هفته در گفتگویی با رادیو تهران از فعالیت‌های خود در حوزه بازیگری گفت و همچنین از هدف جدیدش در حوزه ساخت سریالی «درام» برای شبکه نمایش خانگی خبر داد. غفوریان در این گفتگو با اشاره به متنی که در دست نگارش است عنوان کرد: «سعید هوشیار نویسنده خوبی است و من سال‌هاست که با او کار می‌کنم و دوست هستیم. او نوشتن یک طرح را به درخواست و سفارش علی اسدزاده شروع کرد. این کار برای شبکه نمایش خانگی است و قرار است من آن را بسازم. این سریال ماجرایی جدی دارد و درام است.»

اگر مهران غفوریان این سریال را بسازد چالشی بزرگ برایش خواهد بود، چراکه که دست به ساخت سریالی جدی و ملودرام زده است. با این حال باید دید او چقدر می‌تواند این تصمیم را عملی سازد.

غفوریان طی چند سال اخیر چندین بار دیگر از رویاهایش گفته که دوست داشته است در سینما یا تلویزیون آن‌ها را عملی کند اتفاقاتی که شاید بیشتر هم با فضای ذهنی و شخصیتی او نزدیک تر بوده و ایده‌های اجرایی‌تری برای او محسوب می‌شده‌اند. به طور مثال او چندین سال پیش از ساخت «زیر آسمان شهر ۴» خبر داد و همان زمان رضا عطاران را هم به عنوان مشاور خود در این سریال معرفی کرد اما هنوز بعد از چند سال وعده و وعید برای این سریال محبوب محقق نشده است.

غفوریان حدود دو سال پیش نیز از ایده ساخت تاک شویی به سبک اجراهای جیمی فالون سخن گفته بود که می‌خواست در شبکه نسیم آن را بسازد. این پروژه هم تا جایی پیش رفته بود و غفوریان وعده داد خودش تهیه کنندگی، کارگردانی و اجرای آن را بر عهده خواهد گرفت و چند باری هم از مذاکره‌ها با مدیریت شبکه نسیم گفته بود، اما هنوز از این برنامه هم خبری نشده است.

این بازیگر طنزپرداز سینما و تلویزیون همچنین حدود سه سال پیش در برنامه علی ضیا اعلام کرد که می‌خواهد یک فیلم سینمایی بسازد که محمدرضا آرین فیلمنامه اش را نوشته بود. ساخت این فیلم سینمایی هم آنقدر جدی شده بود که غفوریان بعدها از اسم آن با نام «نون خامه‌ای» یاد کرد و حتی علی سرتیپی را به عنوان تهیه کننده کار معرفی کرده بود با این حال این اثر هم به تولید نرسید.

حال باید دید ایده جدید غفوریان درباره ساخت سریال شبکه خانگی چقدر جدی است و این بار عملی خواهد شد یا به پروژه‌های مورد علاقه‌اش که قرار بوده بسازد اما در آرشیو ایده‌هایش مانده‌اند، خواهد پیوست؟

حاشیه هفته؛ حواشی رنگارنگ یک «قورباغه»!

«قورباغه» نخستین سریال هومن سیدی است که از همان ابتدای راه تولید اولین حاشیه‌هایش هم کلید خورد و تا همین شب گذشته حاشیه‌هایش درباره پخش، حرف و حدیث‌های مالی و… ادامه داشت.

اولین حاشیه‌های سریال از یکی از نشست خبری جشنواره فیلم فجر رقم خورد که نوید محمدزاده طی آن اعلام کرد که قرار است چند وقتی فیلم سینمایی بازی نکند و همزمان در برخی رسانه‌های غیر رسمی درباره دلیل این سخن او اینگونه مطرح شد که قرار است برای بازی در یک سریال دستمزد کلانی دریافت کند که به ازای آن بناست در هیچ اثر دیگری حضور نداشته باشد. مدتی بعدتر هم «قورباغه» به عنوان سریالی مطرح شد که این شایعه‌ها درباره آن طرح شده بود؛ شایعه‌ای که البته بعد از چند باری مطرح شدن در رسانه‌های مجازی و حتی رسمی تکذیب شد.

دستمزد نوید محمدزاده البته تنها حاشیه مالی این سریال نبود و بیشترین حاشیه‌ها پیرامون نام علی اسدزاده تهیه‌کننده سریال «قورباغه» می‌چرخد که بسیاری به واسطه رابطه نزدیک وی با محمد امامی که این روزها دادگاه تخلفات مالی او در حال برگزاری است، حضور او در مقام تهیه‌کننده «قورباغه» را دلیل بسیاری از ابهامات مالی و غیرمالی این پروژه می‌دانند.

از دیگر حواشی پیرامون این سریال مساله «پخش و عرضه» آن بود که دو سامانه وی‌اودی داخلی را به اختلافاتی آشکار کشاند و باعث شد خود عوامل سریال هم واکنش‌هایی نسبت به آن داشته باشند.

اتفاقات رسانه‌ای حول این سریال البته خیلی پیش‌تر از مجوز پخش آن شروع شده بود و همین فضاسازی رسانه‌ای نوعی توقع را برای مخاطبان بوجود آورد که از تابستان منتظر توزیع سریال باشند. با این حال بعد از این فضاسازی تبلیغاتی، محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در ابتدای مهرماه اعلام کرد که هنوز این سریال پروانه نمایش ندارد و بعد از این گفتگو بود که پروانه نمایش برای آن صادر شد.

این سریال که پیش از این مطرح شده بود قرار است آذرماه توزیع شود، شب گذشته با حاشیه دیگری مواجه شد. به این ترتیب که هومن سیدی با یادداشتی از بلاتکلیف بودن زمان پخش این سریال گلایه کرد تا «قورباغه» همچنان در صدر حواشی سریال‌های شبکه نمایش خانگی بماند. سیدی در این یادداشت اشاره کرد که «در جریان باشید که این سریال مدتی است که آماده پخش بوده و به دلایلی نامعلوم به تعویق افتاده است.» وی به خبری از طرف تهیه‌کننده (یعنی همان علی اسدزاده) ارجاع داده بود که برمبنای آن و به درخواست ارشاد پخش سریال به ابتدای دی ماه موکول شده است.

سیدی یادداشت خود را هم اینگونه تمام کرد که «لطفا بفرمائید در این لحظه سریال قورباغه توقیف گردیده است یا خیر؟» و اینگونه شائبه توقیف سریال را هم مطرح کرد تا فاز تازه‌ای به جریان حاشیه‌های تضمین‌کننده فروش سریال پس از عرضه ببخشد!

با این حال درست به فاصله ساعاتی بعد از این یادداشت که با همراهی مجازی بازیگران سریال هم همراه شد، صفحه اینستاگرام رسمی سازمان سینمایی در واکنشی صریح زمان دقیق پخش این سریال را در ۲۴ آذرماه اعلام کرد. واکنشی که هرچند به نوعی حکم یک پاتک به پروژه تبلیغاتی تیم «قورباغه» را داشت اما باید منتظر ماند و دید این سریال در زمان وعده داده شده پخش خواهد شد و یا باز هم به حاشیه‌های ناگفته دیگری در پس ماجراهای این سریال در جریان است!

اتفاق ویژه؛ مورد عجیب «بوم و بانو»

این هفته نظرسنجی جدیدی از سریال‌های تلویزیونی طی یکی دو ماه اخیر در تلویزیون منتشر شد که طی آن «نجلا» در شبکه سه سیما به عنوان سریال پربیننده و «بوم و بانو» در شبکه دو سیما با کمترین درصد مخاطب کم‌بیننده‌ترین سریال معرفی شد!

این نظرسنجی از این حیث جالب توجه بود که بعد از «نجلا» با ۳۵ درصد رضایت، سریال‌های «زمین گرم»، «ایلدا» و حتی سریال استانی «سرزده» قرار گرفته بود که به ترتیب از ۲۸، ۲۷ و ۱۸ درصد مخاطب برخوردار بودند و «بوم و بانو» به کارگردانی سعید سلطانی که همین سال گذشته سریال «ستایش» را روی آنتن داشت و رکورد جذب مخاطب را هم جابه‌جا کرد، در رتبه‌ای پایین‌تر از همه این سریال‌ها با ۱۶ درصد مخاطب قرار گرفت!

این نظرسنجی در حالی انجام گرفته است که قصه سریال‌های «زمین گرم»، «ایلدا» و به ویژه «سرزده» در زمان پخش کمتر توانسته بود مخاطب را با خود همراه کند و به ویژه دو سریال آخر در ساختار و تکنیک هم با ضعف‌های زیادی همراه بود و از این نظر هم جای تعجب بسیار دارد که سریال «بوم و بانو» با اختلاف زیادی از سریال پربیننده تلویزیون در جایگاه پنجم قرار گرفته است!

«بوم و بانو» توسط سعید سلطانی ساخته شده و بازیگرانی چون بهنام تشکر و مسعود رایگان در آن نقش آفرینی کردند که بازی تشکر توانمندی‌های جدیدی از این بازیگر را هم به رخ کشید. به ویژه که این سریال از همان ابتدا داستان عاشقانه‌ای را پیش روی مخاطب گذاشت و در فضایی مناسبتی هم پخش شد و فارغ از نقاط ضعف‌هایی که همه سریال‌ها در رتبه‌های اول تا چهارم با آن رو به رو بوده‌اند این مجموعه همه المان‌های یک سریال موفق را داشته است.

از سوی دیگر همان‌طور که اشاره شد سلطانی کارگردان کارکشته‌ای است که «ستایش» و دیگر مجموعه‌های او باز هم فارغ از همه واکنش‌ها و نقاط ضعف‌ها المان‌های آثار پربیننده را دارد و اساساً مخاطب محور است.

با این همه هر چقدر بیشتر به نظرسنجی اخیر صداوسیما دقیق شویم جای حیرت دارد که سریالی با این ویژگی‌ها بعد از سریال‌هایی با نقاط ضعف فراوان قرار بگیرد که حتی سکانس‌هایی از آنها برای خنده و تمسخر در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده بود؛ فعلاً که سهم ما تعجب است و نه فقط مدیران سیما که حتی عوامل سریال «بوم و بانو» هم ترجیح داده‌اند نسبت به این نتیجه سکوت پیشه کنند!

سینما در سیما؛ قوت سینمای جهان در رکود سینمای ایران

حالا تقریباً تمام شبکه‌های اصلی تلویزیون یک برنامه سینمایی دارد که به تحلیل و بررسی فیلم‌های سینمایی می‌پردازد و با مجری یا بدون مجری فیلم‌ها را واکاوی می‌کند و حتی تاثیر آنها را در جریان سازی سینمایی و فرهنگی بررسی می‌کند.

در حال حاضر «هفت» در شبکه سه و «نقد سینما» در شبکه پنج سیما دو برنامه اصلی و برند شاخص تلویزیون هستند که به سینمای ایران می‌پردازند و مسائل و دغدغه‌های سینمای کشور را محور قرار داده‌اند. علاوه بر این دو، «شهر فرنگ» شبکه خبر نیز از دیگر برنامه‌هایی است که به صورت پیگیر به مسائل سینمای ایران می‌پردازد. چند وقتی است که شبکه افق نیز با برنامه سینمایی «افق سینما» سوژه‌هایی را در راستای سینمای ملی و میهنی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

فارغ از جدیت و اهتمام همه این برنامه‌های سینمایی در باب مسائلی که طی ماه‌ها و حتی سال‌های اخیر گریبانگیر فیلمسازان، سینما و صنعت فیلمسازی بوده است حالا شبکه‌های مختلف در حال راه‌اندازی برنامه‌هایی برای توجه بیشتر به سینمای جهان هستند و گویی از امکان پرداختن مجدد به مسائل روز سینمای ایران ناامید شده‌اند!

به تازگی شبکه یک و شبکه چهار سینما دو برنامه جدید سینمایی راه‌اندازی کرده‌اند که به سینمای جهان می‌پردازند. شبکه یک در یک ویژه‌برنامه با عنوان مستند «سینما حکمرانی» سلسله برنامه‌ای را آغاز کرده است که با رویکرد بررسی فیلم‌های فاخر جهان به اقتصاد و سیاست، هر بار یکی از فیلم‌های شاخص سینمای جهان را هم پخش می‌کند. این برنامه که به صورت هفتگی چهارشنبه‌ها روی آنتن می‌رود شب گذشته به بازخوانی «رستگاری در شائوشنگ» از جمله فیلم‌های مهم جهان پرداخته بود که پیش از این برای اولین بار هم در دهه‌های پیش در سینما یک پخش شد.

شبکه چهار نیز به تازگی و از هفته پیش «ساعت سینما» را راه‌اندازی کرده است که هر پنجشنبه و جمعه دو فیلم سینمایی را از این شبکه پخش می‌کند و هفته گذشته با فیلم‌هایی از سینمای جهان با نام «معاون» از آدام مک کی و «کشور در اشغال» ساخته روبرت وایت برنامه‌اش را آغاز کرد. اجرای این برنامه را محمدرضا مقدسیان مجری و منتقد سینما برعهده دارد.

برنامه‌های سینمایی این روزها در تعطیلی سالن‌های سینمایی و کمرنگ شدن اکران‌های داخلی، کارکرد ویژه‌تری پیدا کرده‌اند و از آنجایی که شمار جشنواره‌ها و مراسم‌های سینمایی هم تقریباً به صفر رسیده یا آنلاین شده است، این برنامه‌ها، هم می‌توانند نقش پررنگ‌تری داشته باشند و هم می‌توانند به گونه دیگری عطش مخاطب را در ارائه اطلاعات و سرگرمی نسبت به نیازش کاهش دهند.

پیشنهاد هفته؛ حاج احمد متوسلیان همچنان ایستاده در غبار

طی این سال‌ها کتاب‌های مختلفی درباره حاج احمد متوسلیان نوشته شده است، صحبت‌هایی رسانه‌ای شده است و از سردار و دوست و همرزم تا روزنامه نگار و پژوشگر درباره موقعیتی که وی در آن اسیر شد و رازهای سرنوشت او سخن گفته‌اند.

فیلم «ایستاده در غبار» محمدحسین مهدویان یک بار دیگر سرنوشت این پرونده مهم را پیش روی مخاطب مطرح کرد و سعی کرد از این قهرمان ملی و میهنی و شخصیت ویژه‌اش غبارزدایی کند تا حداقل در برابر هاله ابهامی که بر سرنوشت او سایه انداخته است زندگی و عملکردش آشکارا بدرخشد.

سرنوشت جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان هنوز هم مسأله‌ای است که با هر بار اظهار نظر یا واکنش جدیدی، زوایای جدیدی را هم پیش روی مخاطب می‌گذارد و نوعی شیفتگی برای آگاهی از آنچه بر این شخصیت ملی و میهنی رفته است دارد.

«رادیو تهران» فردا جمعه بنا دارد در گفتگویی با برادر حاج احمد متوسلیان در برنامه‌ای با عنوان «تهران میدان شهدا» به این مهم بپردازد که می‌توانید شنونده این برنامه باشید.

برنامه «تهران میدان شهدا» جمعه‌ها ساعت ۱۶:۴۰ روی آنتن می‌رود و این هفته قرار است در گفتگو با امیر متوسلیان مستندی از زندگی و سرنوشت مبهم «حاج احمد متوسلیان شهید یا جاویدالاثر؟» برای مخاطبان ارائه شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پروژه توقیف‌ «قورباغه» و رؤیاهای مهران غفوریان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید