آخرین خبر

محمدرضا شجریان:کاش در دنیا مثل فخرالدینی چندتای دیگر داشتیم + تصاویر

آوای ایرانیان: شب بزرگداشت مقام فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر ملی شب گذشته به همت علی دهباشی و بنیاد موقوفات ایرج افشار برگزار شد.

به گزارش آوای ایرانیان، به نقل از  ایسکا در این مراسم که بسیاری از بزرگان موسیقی حضور داشتند، علی دهباشی ابتدا خودنوشتی از فرهاد فخرالدینی که به روایت دوران کودکی او اختصاص داشت قرائت کرد. سپس از محدرضا شجریان دعوت کرد که سخنرانی کند.

استاد محمدرضا شجریان گفت: خوشحالم که این افتخار را دارم که در محضر دوست دیرینه ام خاطرات را مرور می کنیم.

۴۸سال است که از سال ۴۲ با فرهاد فخرالدینی آشنا هستم. ایشان در آن زمان در ارکستر گلها بود و بعد رهبر ارکستر شد و دوستی ما نیز ادامه پیدا کرد. اولین بار هم که ارکستر در ایران ایجاد شد ایشان بانی آن بود که این افتخار نصیب من شد که من هم حضور داشته باشم.

وی ادامه داد: خاطرم هست در دستگاه چهارگاه با این شعر اگر دستم رسد روزی که انصاف از تو بستانم قضای عهد ماضی را شبی دستی برافشانم…. اجرا کردیم که در آن زمان هم در استودیو و هم چند شب در تالار وحدت این ارکستر اجرا شد. این دوستی و همکاری ادامه پیدا کرد.

شجریان درخصوص خلق و خوی فرهاد فخرالدینی نیز گفت: صرف نظر از فعالیت های رادیویی و محیط کار صرف نظر از توانایی و دانش و هنر موسیقی، ایشان انسان خاصی است. کاش در دنیا مثل فخرالدینی چندتای دیگر داشتیم.

استاد آواز ایران ادامه داد:‌همانگونه که می دانید سازگاری با ما هنرمندان سخت است. اما آقای فخرالدینی در نهایت صفا و بردباری ما را تحمل کرده و در تمام این سال ها با ما بوده است. سال ۷۷ هم که اولین بار ارکستر ملی معرفی شد این افتخار را باز به من دادند که در خدمتشان باشم و سه شب هم در چهلستون اصفهان برنامه اجرا کردیم. من اگر موفقیتی به دست آوردم بخاطر شانسی بوده که داشته ام و در کنار استاد بوده ام.

ایشان در پایان اظهار داشت: همه اساتیدی که من افتخار بودن با آنها را داشتم از فرامرز پایور و عبادی و شهناز، هرچه دارم از این بزرگان دارم و امیدوارم سایه شان بر سرمان باشد.

پس از آن علی دهباشی از عبدالوهاب شهیدی آهنگساز و خواننده پیشکسوت کشورمان دعوت کرد به روی سن بیاید. شهیدی با وجود بیماری در این مراسم حضور پیدا کرده بود.

عبدالوهاب شهیدی گفت: ممنونم برای بزرگداشت یک هنرمند بزرگی چون فرهاد فخرالدینی.خوشحالم که برای موسیقی ارج می گزارید و امیدوارم همیشه ارج گزاری ادامه داشته باشد. پیدا شدن چنین هنرمندانی آسان نیست. اینها هزارساله اند. هر هزار سال یک بار چنین هنرمندی در دنیا به وجود می آید.

او در پایان این شعر از بابا طاهر را برای حاضران قراپت کرد: مو آن بحرم که در ظرف آمدستم/ چو نقطه بر سر حرف آمدستم/ بهر الفی الف قدی بر آیو/ الف قدم که در الف آمدستم.

پس از آن نیز چندین نفر دیگر از اساتید موسیقی و هنر از جمله لوریس چکناواریان، حسن ناهید، محمدموقتیان، محمد سریر، هوشنگ کامکار و کامبیز روشن روان و… سخنرانی کردند.

در پایان مراسم کیوان ساکت تکنوازی تار و سالار عقیلی به همراه همسر و گروه موسیقی رازونیاز قطعاتی را اجرا و به فرهاد فخرالدینی تقدیم کردند و جشن امضا و رونمایی از کتاب فرهاد فخرالدینی نیز در پایان برگزار شد.

شب فخرالدینی (1) شب فخرالدینی (2) شب فخرالدینی (3) شب فخرالدینی (4) شب فخرالدینی (5) شب فخرالدینی (6) شب فخرالدینی (7) شب فخرالدینی (8) شب فخرالدینی (9) شب فخرالدینی (10) شب فخرالدینی (11) شب فخرالدینی (12)

 

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “محمدرضا شجریان:کاش در دنیا مثل فخرالدینی چندتای دیگر داشتیم + تصاویر”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید